tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De bibliotheek gaat digitaal

with 32 comments

Vooralsnog kun je betrekkelijk weinig e-boeken lenen bij de bieb, en daar moet verandering in komen, vindt staatssecretaris Zijlstra. Hij wil een landelijke digibieb en heeft daar 30 miljoen voor ter beschikking gesteld. De bedoeling is dat het lezen van e-boeken goedkoper en het assortiment veel groter wordt. Dat is mooi. Lezen is goed en digitaal lezen dus ook. Maar wat er precies met dat geld gaat gebeuren is me nog niet duidelijk geworden. Het geld gaat, zo vrees ik, niet naar de schrijvers van dat assortiment. Die krijgen gewoon een percentage van elk verkocht exemplaar, precies zoals dat gaat bij papieren boeken. Maar dan anders.
Als je een boek in de winkel koopt, dan krijgt de schrijver daarvan in de regel 10%* minus BTW. Koop je een boek van 15 euro, dan krijgt de schrijver daarvan dus (15 – 6% BTW = 14,10 x 10% =) 1 euro 41.
Bij e-boeken is dat anders. Veel onduidelijker. Voor e-boeken is de BTW hoger. Mede daarom is het percentage dat de schrijver momenteel krijgt ook hoger, namelijk 25% (ja, collega’s, da’s effe schrikken voor schrijvers die met minder genoegen namen, maar 25% is nu echt standaard, tenzij het inmiddels alweer meer is geworden). Stel dat een e-boek 10 euro kost, dan zou de rekensom zo moeten luiden: 10 – 19% BTW = 8,10 x 25% = 2,03.
Schrijvers gaan er dus op vooruit? Nee, dat is niet zo. Bij het e-boek krijgt de schrijver niet een percentage van de winkelprijs, maar van de netto-inkomsten van de uitgever! Voel je hem al aankomen? Voor een schrijver is natuurlijk niet te controleren wat voor kosten in mindering worden gebracht vóór er 25% over berekend wordt. Ik heb ook nog nooit een uitgever horen uitleggen hoe de som in elkaar steekt en hoe schrijvers daar controle over kunnen uitoefenen. Schrijvers gaan erop achteruit, dat staat als een paal boven water. En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met het feit dat e-boeken significant goedkoper zullen worden dan papieren boeken. Dus de inkomsten van schrijvers gaan dalen. Daar hoor je de staatssecretaris niet over.
Wel heb ik een uitgever horen uitleggen dat het huidige verdienmodel van schrijvers eerder een hobbel in de weg is dan iets structureels. Vroeger hadden alle schrijvers een beroep náást het schrijverschap, omdat men domweg niet van de schrijfinkomsten kon leven. Men schreef vanuit een innerlijke drang of om aanzien te verwerven, en haalde zijn inkomen elders vandaan. Die kant gaat het weer op. Schrijvers zijn op aarde om goed te doen. Om de lezers te verwennen met leesgoed, om de mensen tussen de schrijver en de lezer in aan een boterham te helpen. En in ruil daarvoor krijgen ze egostreling. Zo veel als ze willen!

*Schrijvers van kinderboeken moeten die 10% meestal delen met de illustrator. Veel schrijvers ontvangen een getrapt percentage: naarmate er meer boeken verkocht worden krijgen ze een hoger percentage. Dat kan oplopen tot 17,5%, maar dan zit je boven de 100.000 exemplaren.

Written by Ted

9 januari 2012 bij 07:39

Geplaatst in Diversen

32 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vooralsnog, tijdens het eerste jaar dat de pilot gaat draaien in de digitale biebs gaat het anders, Ted. De bieb zou in theorie landelijk aan aanschaf van 1 e-book per titel genoeg kunnen hebben en dat aan alle leden in het hele land kunnen uitlenen. Bovendien is er wettelijk geen leenvergoeding vastgesteld voor e-books. Dat schiet dus niet op voor ons. Omdat de onderhandelingen met de GAU niet vlotten, worden nu uitgevers individueel benaderd. De uitgever die accoord gaat met het digitaliseren van een aantal boeken als pilot biedt de auteur daarvoor een vast bedrag ‘leenvergoeding’ aan voor dat eerste jaar. Ik neem aan dat de uitgever een mooi bedrag krijgt van de digibieb en daar een deel van doorsluist. Wat de uitgever krijgt, weet ik niet, maar wel dat het bedrag dat ik per titel krijg voor een jaar stukken hoger is dan de leenvergoeding van de papieren boeken per titel per jaar. Uitgevers en auteurs moeten natuurlijk ‘over de streep’ worden getrokken. Omdat ik vind dat de bieb mee moet gaan in de ontwikkelingen voor ze de trein missen en commerciele instellingen deze functie gaan vervullen, ben ik accoord gegaan met opname van vier van mijn boeken in deze pilot. Ook omdat het in ieder geval tijdens de pilot ook een leuke extra bron van inkomsten is. Mijn afspraak geldt voor een jaar.
    Ik zal er straks (eerst even wat anders doen) eens een blogje aan wagen op mijn eigen blog.

    Netty van Kaathoven

    9 januari 2012 at 10:03

  2. Wat ik me afvraag is of uitgevers echt zouden durven auteurs te benadelen. Het risico zit er toch in dat auteurs uiteindelijk allemaal hun biezen pakken en hun e-books zelf gaan uitgeven (volgens mij is het toch veel gemakkelijker in eigen beheer een e-book uit te brngen dan een papieren boek)? Uitgevers hebben er dus alle belang bij de auteurs te soigneren. Of zie ik dat verkeerd?

    Stefan Bosmans

    9 januari 2012 at 10:18

  3. Netty weet er duidelijk meer van dan ik. In de zijkolom zie je een link naar haar weblog. Als ze zo ver is met haar stukje zal ze dat wel hier laten weten, denk ik.

    Nee, Stefan, auteurs pakken hun biezen niet zo maar. Je uitgeverij is ook een soort keurmerk. Als je je eigen e-boek uitgeeft zit dat keurmerk, zeg maar die kwaliteitscontrole, er niet meer aan vast. Bovendien zijn auteurs van nature tamelijk trouw.
    Maar an sich is het heel makkelijk om zelf een e-boek te maken. Als je de tekst digitaal hebt en het juiste programmaatje, is het één druk op de knop. Maar daarmee ben je er nog niet: je moet ook een systeem hebben om het te verspreiden. En dan zul je erachter komen dat de gelederen behoorlijk gesloten zijn. Heb ik me laten vertellen, want ik heb het nog nooit zelf geprobeerd.

    9 januari 2012 at 10:42

  4. In een ideale wereld zouden uitgevers hun auteurs moeten soigneren, Stefan. de werkelijkheid is toch wel anders, zie ook het gedoe rond de honoraria, de modelcontracten enz.
    Wellicht zal heel de digitalisering de verhoudingen veranderen, maar mijn vermoeden is dat de uitgever nodig blijft als keurmerk. Als iedereen digitaal in eigen beheer gaat uitgeven heeft de lezer helemaal geen houvast meer wat kwaliteit betreft.

    Karin Kustermans

    9 januari 2012 at 12:30

    • De auteur is het keurmerk, niet de uitgever, toch?

      Tim

      9 januari 2012 at 14:31

    • Ik denk dat in de toekomst steeds meer auteurs in eigen beheer werk uitgeven. Het wordt denk ik zoals in de muziek, steeds meer artiesten doen bijna alles zelf. Naast het schrijven van muziek zijn ze ook bezig met het promoten, distribueren, opnemen, etc.

      Het internet heeft grote invloed op alle vormen van kunst, daarom is het belangrijk internet in je eigen voordeel te gebruiken.

      cultuurmarketing

      9 januari 2012 at 22:49

  5. […] Ik maak mij zorgen over de e-bibliotheek van staatssecretaris Zijlstra. Ik probeer mijn zorgen al weken op een genuanceerde manier in een blogtekst te gieten, maar tot nu tevergeefs. Gelukkig schreef Ted van Lieshout vandaag precies op wat er mis dreigt te gaan in zijn blog De bibliotheek gaat digitaal. […]

  6. Ik maak mij hier ook echt zorgen over (terwijl ik digitale ontwikkelingen van nature omarm). Ik ben blij dat je deze blog geschreven hebt, Ted, want mij lukt dat al weken niet. Ik heb er wel op gereageerd: http://stoerboek.nl/index.php/2012/01/e-bieb-gaat-schrijvers-kosten/

    MarcelvanDriel

    9 januari 2012 at 12:44

  7. […] Bron: https://tedvanlieshout.wordpress.com/2012/01/09/de-bibliotheek-gaat-digitaal/ […]

  8. Mijn blog over dit onderwerp in de praktijk staat er nu ook: http://www.nettyvankaathoven.blogspot.com/

    Met dank aan Ted dat hij mij triggerde het nu even snel te schrijven 🙂

    Netty van Kaathoven

    9 januari 2012 at 13:22

  9. Zijn die zorgen echt terecht? Bibliotheken moeten met e-books enorm veel geld overhouden. Zoals Netty stelt hoeven ze maar 1 exemplaar te kopen om het hele land te voorzien. Daarnaast betekent het minder vieze voeten over de vloer, en dus ook minder schoonmaakkosten, minder papieren boeken, betekent minder boekenkasten en kleinere gebouwen, betekent minder stookkosten en minder medewerkers die ze terug hoeven te zetten, etc.

    Er moeten daarom totaal andersoortige afspraken gemaakt worden. Vergelijk het met de verkoop van rechten voor verfilming. Het geld dat nu overblijft (ook op drukkosten van de kant van de uitgever en distributiekosten) moet eerlijk verdeeld worden tussen schrijver en uitgever. Daarnaast kan de auteur zijn gebruikelijke bedrag per lening krijgen.

    En Ted, ik denk dat mensen jouw boeken toch nog erg graag fysiek willen hebben. Veel van je boeken zijn prachtige verzamelitems.

    Jozua Douglas

    9 januari 2012 at 14:16

    • Interessant wat je hier stelt Jozua, over 1 eboek dat het hele land kan voorzien. (zoals de wonderbaarlijke broodvermenigivuldiging aan het meer van Tiberias).
      Het kan, want het is digitaal.
      En eigenlijk, eigenlijk geldt dat voor alle eboeken: kunnen eindeloos gekopieërd worden van het ene, eerste exemplaar.
      Als je hier over nadenkt, snap je dat dit de droom en de nachtmerrie van elke uitgever is.

      Tim

      10 januari 2012 at 12:00

  10. Deze pilot is wat mij betreft nodig, zodat we kunnen zien naar welke kant de stenen vallen. Het is zo’n enorme verandering voor het boekenvak, dat het bijna niet mogelijk is om te filosoferen over de gevolgen. Zorgen maak ik me weldegelijk. Over de ongeinformeerde nonchalance waarmee de politiek over het inkomen van schijvers praat bijvoorbeeld. Hoeveel wegen zullen zij, met opzet of per ongeluk, door regelgeving afsluiten, onderwijl druk pratend over het ophouden van broeken?

    En ik maak me zorgen over de uitgevers, die wellicht ook fors inleveren. Investeren zij dan nog wel in nieuw talent, komen er over tien jaar nog voldoende moderne en goed geschreven kinderboeken op de markt?

    Natuurlijk maak ik me ook zorgen over mezelf. Ik was niet ‘zomaar ineens’ schrijver, ik heb me jarenlang de blubber gewerkt voor ik iets produceerde wat taalkundige en verhaaltechnisch acceptabel was. Er waren toch wel makkelijkere manieren geweest, als ik alleen uit was op egostreling. Wordt mijn investering rendabel?

    Het zijn vragen waarop ik, bij gebrek aan volledige informatie, geen antwoorden kan vinden. Een deel van de antwoorden komt hopelijk wel, als er meer informatie is. Daarom zei ik ja, toen mijn uitgever vroeg of mijn boek mee mocht draaien in de pilot.

    Ingrid Bilardie

    9 januari 2012 at 14:19

  11. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke uitgevers bij die pilot zijn betrokken; ik heb er zelf in ieder geval niets over gehoord. Ik heb ook niet gehoord dat een deel van het budget bedoeld is om auteurs te compenseren. Ik weet ook niet hoe het zit met geïllustreerde kinderboeken, waarbij de illustrator mederechthebbende is, of gaat het vooralsnog uitsluitend om tekstueel materiaal?
    Verder lijkt het me een illusie om te denken dat als er ergens geld over is dat dan gedeeld gaat worden met auteurs. Auteurs zijn een relatief makke groep die wel moppert maar niet morrelt. Dat bedoel ik niet aanvallend, verwijtend of denigrerend; het is nu eenmaal zo dat in het boekenvak anderen zich doortastender de kaas niet van het brood laten eten omdat ze dichter zitten bij de degenen die beslissen.

    Ted van Lieshout

    9 januari 2012 at 15:01

    • Bij mij gaat het om SWP/Nino, Ted. En de boeken die het betreft zijn kinderboeken met per boek tweederde deel verhaal en eenderde info. Een mix van fictie en info dus.

      Netty van Kaathoven

      9 januari 2012 at 16:47

    • O ja, in dit geval, de pilot dus, is het wel zo dat auteurs zonder erom te vragen een vergoeding krijgen aangeboden. Ik neem aan dat men ook wel inziet dat content alleen geleverd wordt door uitgevers als er redelijk betaald wordt voor de licentie die ze geven (in dit geval voor 1 jaar). Wat de uitgever krijgt voor de licentie weet ik niet. Wel wat mijn uitgever daarvan doorsluist naar mij. Misschien is dat ook nog verschillend per uitgever.
      Wellicht een mooie taak voor de VvL om die ontwikkelingen in de gaten te houden en te bekijken of dat bij alle uitgevers even billijk gebeurt.

      Netty van Kaathoven

      9 januari 2012 at 17:01

      • Nou ja, daar zit dus een deel van het probleem. Bij gewone boeken krijg je een percentage van de verkoopprijs minus BTW en dat kun je tot op zekere hoogte controleren. Bij e-boeken krijg je een percentage van de netto-inkomsten van de uitgever. Maar de rekensom krijg je niet te zien; dat blijkt nu ook weer uit wat jij zegt, Netty.

        Ted van Lieshout

        9 januari 2012 at 17:24

      • Bij mij gaat het ook om Nino boeken.

        Ik hoop dat men ook inziet dat niet alleen auteurs maar ook uitgeverijen alleen kunnen overleven als er redelijk betaald wordt voor de licensie.

        Hoewel het concept: ‘de schrijver als keurmerk’ heel erg web 2.0 is, ga ik als enthousiaste lezer, echt niet het gehele aanbod van freemusketeers doorworstelen om een boek te vinden dat kwaliteit koppelt aan een mij aansprekend verhaal. Ik ga dus waarschijnlijk ook niet in het wilde weg ebooks aanschaffen en de eerste pagina’s lezen in de hoop dat er iets leuks bij zit. Ik, lezer, wil gemak en daar wil ik best iets voor betalen. Maar ik wil niet ook de rekening oppakken die achterblijft als de uitgeverij met steeds minder kopers haar kosten moet terugverdienen, omdat zeer veel mensen de boeken gratis downloaden.

        En de volgende keer vragen hoe de vergoeding tot stand kwam. Alvast 1 mooie les.

        Ingrid Bilardie

        10 januari 2012 at 16:04

    • Je hebt hier niets over gehoord: Als beeldend kunstenaar kreeg ik vorig jaar ineens het bericht dat met terugwerkende kracht een uitleenvergoeding in het leven is geroepen voor werken die bij kunstuitlenen en andere verhuurbedrijven zitten. Ongeacht of die werken mijn eigendom zijn.
      De regeling wordt door stichting Leenrecht uitgevoerd, die voor elke kunstverhuur geld gaat overmaken naar kunstenaars.
      Deze regeling, is mij verteld, werd in het leven geroepen, omdat auteurs ook – naast een honorarium bij verkoop-, een exploitatievergoeding krijgen. En kunstenaars worden nu hiermee min of meer gelijkgesteld.

      Tim

      10 januari 2012 at 12:08

  12. Omdat ook een titel van mij meedraait in de pilot volg ik dit onderwerp met belangstelling.
    Een genuanceerde bijdrage kan ik helaas nog niet leveren.

    Marleen Schmitz

    9 januari 2012 at 15:22

  13. Zijlstra gaat het geld voor deze digitale bibliotheek uit het gemeentefonds halen en dat betekent dat dit per inwoner een bedrag berekend gaat worden. Bibliotheken verwachten dan ook dat gemeenten deze kosten weer zullen gaan verhalen op de bibliotheken, dus dat bibliotheken gekort gaan worden in de subsidie. Ook in bibliotheekland woedt hierover een flinke discussie: http://www.bibliotheekblad.nl/nieuws/nieuwsarchief/bericht/1000001695

    Marjolein

    9 januari 2012 at 15:40

  14. Interessante kwestie, Tim: de auteur is het keurmerk, niet de uitgever.
    Als het om een bekende auteur gaat wel, maar als je de auteur niet kent, fungeert de naam van de uitgeverij wel degelijk als een keurmerk. Als je in de winkel een boek van uitgeverij De Bezige Bij ziet liggen, weet je dat het een bepaald niveau moet hebben, want anders gaf de Bij het niet uit. Zie je een boek van uitgeverij Flatulentia, dan weet je dat het niet veel soeps kan zijn.

    Ted van Lieshout

    9 januari 2012 at 16:16

  15. Klopt, Ted, dat ik de rekensom niet gezien heb waar dat bedrag dat ik krijg op gebaseerd is. Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik de uitgever ook niet om die berekening gevraagd heb. Ja, dom dus.

    Netty van Kaathoven

    9 januari 2012 at 17:32

  16. Voor mij is het ook niet duidelijk wat er precies met het geld gaat gebeuren dat Zijlstra uit het gemeentefonds gaat halen voor de Digitale bibliotheek. Bibliotheken willen heel graag e-books uitlenen, maar uitgevers en boekhandels houden dit tot nu toe met succes tegen. Na de greep van Zijlstra in de kas van het gemeentefonds is er straks wel een flinke pot met geld, maar het is de vraag of er dan ook een fatsoenlijke collectie e-books is om uit te lenen. Wat wel zeker is, is dat de lokale bibliotheken alvast de rekening gaan betalen. Gemeenten zullen de korting op het gemeentefonds aan de bibliotheken door belasten. Nog meer bezuinigingen dus, wat ten koste zal gaan van de collectie fysieke boeken. Voor het uitlenen daarvan ontvangen auteurs en rechthebbenden leengeld. Voor Bibliotheek Bollenstreek is voor 2012 al bijna € 150.000,- aan leengeldvergoedingen begroot. Ik denk dat de bibliotheken best bereid zijn om ook voor digitale uitleningen een redelijke leenrechtvergoeding te betalen. Maar nu dreigt vooral de markt e-books te gaan uitlenen via tijdelijke koopconstructies. Ben benieuwd of zij in dat geval ook leenrechtvergoedingen zullen afdragen?

    Hans Portengen

    9 januari 2012 at 18:39

  17. De aangekondigde e-bibliotheek is de onoverkomelijke realiteit van de digitalisering van het boek. De wereld van schrijvers en uitgevers loopt achter de muziek aan: letterlijk! De muziek-, film en gamewereld zijn voorgegaan in de distributie – wanneer ben je voor het laatst een videotheek binnengelopen en was dat deze eeuw? – en de wijze waarop hun producten geconsumeerd en betaald worden. De vraag is daardoor niet of het landschap waarin boeken gekocht en gelezen worden veranderd: het is hoe snel, in welke vorm en welke verdienmodel daar bij past?

    De manier waarop gelezen wordt veranderd; het huidige verdienmodel gaat veranderen. De e-bibliotheek roept vragen op maar biedt ook kansen – ik denk aan fruit, daar kom ik op terug – om de vastgeroeste gedachten over prijsafspraken en de rolverdeling tussen uitgever en schrijver te veranderen . Niet uitsluitend omdat het auteursrecht en dus de schrijver bepaalt wat er met zijn werk gebeurt: óf en hoeveel exemplaren ervan mogen worden gemaakt en óf en hoe uw werk verspreid mag worden; ook de kosten van productie en distributie worden een fractie van de huidige kosten en het gemak waarmee iemand zelf een e-book kan produceren en uitgeven. Ik vraag me af of de huidige uitgevers niet bezorgder moeten zijn over hoe zij de schrijvers aan zich moeten binden dan andersom.

    Dat de veranderingen snel kunnen gaan blijk uit de verkoopcijfers van digitale media in 2011. Het is het eerste jaar dat de digitale verkopen van muziek die van de fysiek media in de VS overstegen en dat Amazon meer ebooks verkocht dan paperbacks. Een kans die het e-book biedt is dat er meer van kan worden geconsumeerd door vrijheid van tijd, plaats, media en gewicht/volume (piekverkoop voor de vakantieperiode).

    Een artikel over de illegale parallellen met de muziek en filmwereld ( http://www.marketingfacts.nl/berichten/39100128_e-books_de_parallellen_met_muziek_en_film/ ) geeft voorbeelden hoe in het digitale boek tekst en filmbeelden in elkaar kunnen overlopen. Er is niet veel verbeelding voor nodig om het eerste reisverslag in e-book formaat te zien verschijnen waarin gps-coördinaten verwerkt zitten zodat de reis “op de voet” gevolgd kan worden.

    Om op fruit terug te komen: een Nederlandse fruitboomkweker keek verbaasd naar de eerste vruchten aan zijn nieuw geteelde fruitboom : er waren geen takken en het fruit groeide aan de stam! Het dacht niet aan een mislukking maar aan fruitboomhagen en balkonboom! http://www.minitree.nl/

    Over hoe we de denkpatronen in de wereld van schrijvers en uitgevers kunnen doorbreken.
    Een voorzet: “snapshot reading”. Stukje e-book als proeverij voor meer plezier?

    Kees van Wouw

    9 januari 2012 at 22:51

  18. In de meeste auteurscontracten, waaronder het Modelcontract, zijn de e-rechten al opgenomen. Dat betekent dat de uitgever in principe al de licentie heeft om je boek te exploiteren, en daarbij hoort ook de uitgave van het boek in digitale vorm. Als de uitgever dat recht wil exploiteren is daar wel toestemming voor nodig van de auteur. Maar die kan niet zo maar zeggen: weet je wat, ik ga het boek dat in papieren vorm is uitgegeven bij de uitgeverij in eigen beheer digitaal uitgeven. Dat kan wel met een toekomstig boek waarvoor nog geen contractuele afspraken zijn gemaakt en het kan ook met boeken waarvan de rechten teruggevallen zijn aan de auteur.
    Tot nu toe ken ik geen enthousiaste verhalen van auteurs die de digitale exploitatie zelf ter hand hebben genomen, wel verhalen van auteurs die dat hebben geprobeerd en tegen allerlei regels en obstakels zijn opgelopen.

    Ted van Lieshout

    10 januari 2012 at 08:00

  19. In welke mate zal een individuele bibliotheek betrokken zijn in dit verhaal? Hans Portengen spreekt aangaande de Bibliotheek Bollenstreek. Maar is er ook voor de bibliotheek nog een marge? Want deze zal dan zonder twijfel ook kleiner worden. Nu zie je veel gemeenten de geldkraan naar bibliotheken al flink dichtdraaien. En verdient de bibliotheek alleen aan de e-boeken die via de lokale bibliotheekportal gedownload worden.
    Of wordt ook de lokale bibliotheek hierdoor overbodig?

    Ik snap de angst van de auteurs. Niet alleen met de ongetwijfeld terugval in inkomsten. Maar ook de beveiliging is niet waterdicht te krijgen. Ongetwijfeld is straks van alles voor “niks” te downloaden. Dan verdient niemand iets.

    Peter Bos

    10 januari 2012 at 16:40

  20. De redenering van Zijlstra zal wel zijn: als ik 30 miljoen investeer en het gevolg daarvan is dat schrijvers, uitgevers, boekverkopers en bibliotheken niks meer verdienen omdat boeken gratis zijn geworden, dan heb ik mijn investering er lekker snel uit! 😉

    Ted van Lieshout

    10 januari 2012 at 16:43

  21. […] is met de LIRA (zeg maar de BUMA/STEMRA van de boeken). Het blog is een vervolg op zijn grote hit De bibliotheek gaat digitaal waarop een flinke discussie gaande […]

  22. Inmiddels zijn er ook kamervragen gesteld over de Digitale Bibliotheek naar aanleiding van o.a. dit blog: http://stoerboek.nl/index.php/2012/01/kamervragen-over-de-digitale-bibliotheek/

    Marcel van Driel

    27 januari 2012 at 09:37


Geef een reactie

