tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Trainmanager

leave a comment »

treinspringenDe NS doet eufemistisch over vertragingen, en langzamerhand leer je het jargon kennen. “De trein  van acht uur zeven vertrekt over tien minuten” betekent dat-ie twintig minuten vertraging heeft. “De trein naar Hilversum kan wegens logistieke problemen niet rijden” betekent dat de conducteur geen zin heeft. Als een trein niet rijdt vanwege “een aanrijding met een persoon”, weet je dat er iemand voor de trein is gesprongen. Dat was gisteren ook weer het geval. Ik wilde van Eindhoven terug naar Amsterdam, maar dat kon niet vanwege een aanrijding tussen Den Bosch en Utrecht. Ik moest omreizen via Breda. De reis zou een uur langer duren, maar ik kon ook uitstappen in Breda en daar de Fyra nemen. Ik besloot dat te doen, want dat scheelde een half uur reistijd. In Breda had ik tijd genoeg om een toeslagkaartje bij de automaat te halen, maar pas een paar minuten voor de trein arriveerde klonk over de intercom dat vanwege de omstandigheden geen toeslag verschuldigd was. In de trein zelf riep de conductrice om dat wie al een Fyra-toeslagkaartje had, terecht kon bij de klantenservice van NS Hispeed.nl. Kennelijk hadden meerdere mensen haar daar op aangesproken. Thuisgekomen ging ik meteen even kijken, uit nieuwsgierigheid, maar zonder het idee dat ik die 3 euro ook echt terug zou vragen, laat staan de illusie dat ik die dan vervolgens terug zou krijgen. Op de site staat: ‘Helaas kan het voorkomen dat Fyra toeslagvrij is vanwege bijvoorbeeld winterweer, een calamiteit of werkzaamheden. Als u een losse Fyra Toeslag heeft gebruikt, kunt u bij de Trainmanagers van Fyra een Waardebon Fyra Toeslag krijgen.’
Trainmanager? Is dat de conducteur? Maar die stuurde ons juist naar huis om op hispeed.nl te gaan kijken! Enfin, ik was toch al niet van plan om die 3 euro terug te vragen, maar verder lezen deed ik wel. Als ik echt zou willen, komt er heel wat bij kijken om geld terug te krijgen. Zo moet je rekening houden met 5 à 15 euro administratiekosten, staat op de site te lezen. Je moet van alles een kopie maken en het originele vervoersbewijs meesturen. Wat niet kan als je een OV-chipkaart hebt, maar dan kun je naar een andere website waar je je gegevens kunt downloaden. Er staat niet bij dat je reizen pas na verloop van geruime tijd zichtbaar zijn op die site! – La-maar, zullen met mij de meeste mensen hebben gedacht. La-maar, leek ook iedereen te denken toen we op het perron stonden en hoorden van de aanrijding met een persoon. Niemand leek begaan met het lot van die persoon, noch met de medewerkers van NS en al die anderen die de sporen van wat zich op het spoor afspeelde weg moesten wissen zodat de trein weer dóór kon.

Written by Ted

18 november 2013 bij 07:42

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

