tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Voor wat hoort wat

leave a comment »

hansklokEen paar dagen geleden in De Wereld Draait Door een merkwaardig item. Het ging over een nieuwe film, Mannenharten, een onderwerp dat niet in DWDD thuishoort, omdat het een film is die geen kunstzinnig oogmerk heeft, maar een louter commercieel, en in de regel is dat net iets te min voor DWDD, behalve als het om producten gaat van regelmatige medewerkers. Maar ja, DWDD is qua niveau gaandeweg wat minder geworden en kennelijk is dit de nieuwe weg die is ingeslagen. Het trekt kijkers als er een heel blik Bekende Nederlanders om de tafel zit, en rond dat concept is de film, een remake van een Duitse film, gemaakt: je zet Bekende Nederlanders bij elkaar en laat ze in allerlei tv-programma’s opdraven en zo komt het product aan voldoende exposure om een verkoopsucces te worden. Het is een concept dat al heel lang werkt bij de commerciële omroep, en de publieke omroep wil dat ook, maar mag dat eigenlijk niet. Soms krijgt dat een vals en charmant hikje, zoals nu. De presentator en de mannen om de tafel zaten daar met elkaar omdat het móést, dat kon je aan een bepaald soort meligheid merken. Tijdens het interview werd fijntjes gewezen op het feit dat de zoon van Matthijs van Nieuwkerk een film aan het maken is, en daarmee was de suggestie gewekt dat alles in elkaar grijpt en dat niks meer mooi gevonden wordt omdat het mooi is, maar omdat het een of ander commercieel doel dient. Of het zo is is nog maar de vraag, maar de suggestie was gewekt dat omdat Mannenharten nu gepromoot werd in het programma van Van Nieuwkerk, de film van de zoon van Van Nieuwkerk straks gepromoot zal worden in een ander programma. Het doet er niet eens meer toe of het waar is; bij voortduring wordt op de Nederlandse televisie de indruk gewekt dat het principe geldt: voor wat hoort watEen grappig en weinig subtiel voorbeeld deed zich gisteren voor in RTL-Boulevard. De illusionist Hans Klok verloor tijdens een repetitie een aantal tanden en men vond dat interessant genoeg om er een item aan te wijden. Presentator Albert Verlinde sprak met Klok via de telefoon en die liet zich ontvallen dat zijn gebit weer in orde was gemaakt door een met naam en toenaam genoemde tandarts in Bergen. ‘En de korting is binnen!’ grapte Verlinde, die als geen ander doorheeft wanneer er sluikreclame wordt toegepast, omdat hij er zelf een grootmeester in is.

(Met excuses voor het flauwe grapje in de foto; RTL-Boulevard liet ook een foto zien waarbij ze een paar tanden van Klok hadden zwart gemaakt 🙂)

Written by Ted

27 november 2013 bij 08:51

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: