tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Mooie tekeningen in Boer Boris in de sneeuw, zegt Bas Maliepaard

with 5 comments

BB3-Trouw001Mooie recensie (klik op het plaatje voor een vergroting) van Boer Boris in de sneeuw van Bas Maliepaard in Trouw. Bas is enthousiast over het werk van illustrator Philip Hopman, over het mijne minder. Ik ben al blij dat men het talent van Philip onderhand op waarde begint te schatten. En dat Marjet Huiberts van Bas langs zijn neus weg een compliment krijgt, vind ik zeer terecht. Maar Bas valt in mijn ogen wel een beetje door de mand door de mooiste regels van het boek niet als zodanig te herkennen (hetgeen ik hem wel vergeef omdat hij vandaag jarig is 🙂 ):

Ze zetten Sam, het arm ding
meteen bij de verwarming.

Hij ziet niet hoe ge-ni-áál die zin is; hij ziet er alleen een houterige zin in die er wat hem betreft bij een herdruk uit mag. Maar van mij mag-ie er zeker niet uit! Dat zou de ziel uit de tekst loswrikken.

Written by Ted

30 november 2013 bij 23:42

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bas heeft wel een klein beetje gelijk, want die zin had natuurlijk nóg beter gekund: Ze zetten Sam, het arrem ding / meteen bij de verwarreming. (is maar een suggestie hoor 😉 )

    Rolf Erdorf

    1 december 2013 at 10:37

  2. In een eerdere versie van de tekst stond:

    ze zetten Sam, het arme ding
    meteen de verwarreming

    Maar zoals het vaak gaat: na verloop van tijd zie je dat minder meer is.

    Ted

    1 december 2013 at 11:16

  3. Grappig, ik las de recensie net in de krant. En eerlijk gezegd, vind ik je eerdere versie over Sam leuker, veel humoristischer. Bovendien lijkt het me voor de voorlezer die misschien niet zo taalgevoelig is en daardoor met het ritme in de knoop raakt, veel beter. Een hapering in de tekst is jammer. Eventueel kan het ook met alleen een ‘e’ achter arm. Verder vind ik Bas redelijk positief over BB in de sneeuw! En nu maar hopen dat er ook wat gaat vallen…. 😉

    Corline

    1 december 2013 at 12:57

  4. Maar “ding” is hier niet bedoeld als “ding”, maar als onderdeel van de uitdrukking “arm ding”.

    Ted

    1 december 2013 at 13:46


Geef een reactie

