tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Rijden (11)

with 8 comments

rijden11Gisteren had ik theorie-examen. Het bestond uit twee onderdelen. Eerst kreeg je 25 vragen over gevaarherkenning waarbij je steeds een keuze moest maken. Wat doe je in deze situatie: remmen – voet van het gas halen – niets. De instructeur die ’s ochtends voorafgaand aan het examen de regels nog eens uitlegde zei dat je daar niet op kunt zakken, want je hoeft van de 25 er slechts 13 goed te hebben. Het tweede deel bestond uit 40 vragen over verkeersregels en inzicht. Daarvan mocht je er slechts 5 fout hebben. Tot mijn stomme verbazing had ik van de laatste 40 vragen er 35 goed! Maar van de eerste 25 had ik er maar 11 goed en ben daarom gezakt.
Ik had me er volledig op ingesteld dat ik zou zakken, maar ik ben nu toch teleurgesteld. Dat komt doordat de marges zo klein zijn. Ik dacht dat ik vet zou zakken, maar eigenlijk ben ik maar op het nippertje gezakt. En dan nog op het onderdeel waarop je volgens de instructeur niet kúnt zakken. Behalve ik dan. Het is ook het onderdeel waarbij ik geen verbetering verwacht, behalve dat ik bij toeval wél 13 vragen goed zou kunnen hebben. Omdat je een stilstaand plaatje te zien krijgt  kan ik niet zien of ik moet remmen of het gaspedaal loslaten, terwijl ik daar in het echt geen moeite mee heb. Bovendien heb ik les in een automaat, terwijl de vragen zijn afgestemd op een schakelauto. Daar zit een verschil in dat ik niet ken.

Het best zou zijn om voor volgende week woensdag (kan alleen op woensdagen) opnieuw een examen in te plannen, maar volgende week is Kerstmis en de week erop Nieuwjaar, dus ik moet dat uitstellen. Ik ben wel van plan om het nog een keer te doen. Ik liep na het examen meteen terug naar de rijschool om er een cd met oefeningen voor het examen op te halen, maar dat bleek een cd die niet geschikt is voor mijn computer. – Aan de ANWB, waar ik lessen volg, heb ik in dit geval niet veel. Dát die cd-rom met testexamens er is kreeg ik pas te horen toen ik een bevestigingsbrief kreeg dat het theorie-examen was ingepland, en het lesboek kreeg ik pas toen ik er na een paar maanden achter kwam dat ik het aan het begin van de lessen uitgereikt had moeten krijgen. Het theorieboek dat ik bij de ANWB kocht is alweer verouderd en bevat lang niet alle informatie die je nodig hebt, en de cd-rom blijkt dus alleen geschikt te zijn voor pc’s.

Omdat ik het theorie-examen beschouwde als een oefening om eens te kijken hoe het gaat, was ik weliswaar teleurgesteld, met name omdat ik minder fouten maakte dan ik had gedacht, maar niet terneergeslagen. Dat waren een paar anderen wel. Zo was er een jongen die elke keer zakt op één punt en nu dus ook weer. En een moeder, die haar rijbewijs wil halen vóór haar dochter het haalt, zakte ook, net als zes jaar geleden. De meeste cursisten in mijn groep waren een jaar of achttien, maar er waren twee dames bij van over de veertig. Die zakten ook. Maar niet voor het eerst.

Written by Ted

19 december 2013 bij 06:53

Geplaatst in Diversen

8 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Het is jammer dat je het niet haalde, maar wel heeeel knap dat je vragen goed had. Ik weet dat ik ‘in mijn tijd’ werkelijk niet begreep waar de mensen die het examen hadden samengesteld toch Nederlands hadden geleerd. Ik kon de vragen gewoon niet begrijpen. Ik haalde het (misschien, dat ben ik wijselijk vergeten) wel in een keer, maar dat had niets met kennis of kunde vandoen. Ik weet nog dat ik met het oefenboek in de weer was en dan almaar probeerde te doorgronden wat er stond, daar ben ik ten diepste nooit achter gekomen. Gewoon een ander keertje weer eens flink gaan gokken en dat dan vooral zonder denken maar meteen op je eerste ingeving afgaan.

    Co

    19 december 2013 at 07:46

  2. Ted, gewoon proberen volgende keer niet te veel na te denken, het is geen dictee met instinkers. Ik zakte destijds ook omdat ik dacht dat overal wat achter zat…maar feitelijk is het simpeler dan je denkt

    Sabien Bosman

    19 december 2013 at 08:55

  3. Ik haalde mijn rijbewijs heel lang geleden, toen je nog gewoon een boekje had waaruit je je theorie kon leren. Ook toen was de logica soms ver te zoeken. Ik heb toen gewoon alle antwoorden uit mijn hoofd geleerd, het zelf nadenken uitgeschakeld. Ik weet niet of het slim was, maar ik maakte op deze manier slechts één fout bij het theoriegedeelte.

    Mieke van Hooft

    19 december 2013 at 09:32

  4. Ik ben te oud om dingen uit mijn hoofd te leren. Dat heb ik sowieso nooit gekund. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je de stof moet begríjpen om te kennen. En inderdaad, dat is bij de theorie van het rijden soms ver te zoeken. Maar hoe lang een auto met ondeelbare lading op het dak mag zijn, dat krijg ik er echt niet ingestampt. Of nou ja, één zo’n feitje wel, maar als ik er tien moet weten, dan onthoud ik dat echt niet.

    Overigens: in dát segment had ik van de 40 vragen er maar 5 fout. Ik maakte de meeste fouten bij het inschatten aan de hand van foto’s of je in een bepaalde situatie moet remmen, je voet van het gas afhalen of niks doen. Dat is zo arbitrair!

    Ted

    19 december 2013 at 09:43

  5. Misschien een domme vraag, Ted, maar moet je nu béide onderdelen van het examen overdoen? Ik vermoed van wel?

    Eefje

    19 december 2013 at 10:02

  6. Het is één examen dat bestaat uit twee delen die achter elkaar komen: 25 vragen over gevaarherkenning en 40 vragen over kennis.

    Ted

    19 december 2013 at 12:38

  7. Ha Ted, ik lees je stukjes met verl plezier. Ook omdat ik in hetzelfde proces zit. Ik heb twee maanden geleden mijn theorie gehaald, de eerste keer zakte ik ook met 1 fout te veel, in deel 2 inderdaad. Mij heeft het geholpen om een dagcursus te doen waarbij je aansluitend examen doet. Ook dat kan bij de ANWB. Ik deed het bij Ferry’s rijschool. Dat zit daar in de buurt. Ze vertellen je precies wat het CBR wil horen en wat de valkuilen zijn. Ik vond het ook demotiverend dat ik zakte. Ik moet nu het praktijkexamen nog doen. Het duurt allemaal veel langer dan ik had verwacht, maar als je ouder bent schijnt dat normaal te zijn. Zet hem op, de volgende keer haal je het wel! En bedenk dat er velen met je zijn die het niet in 1 keer halen. Groet van Lucienne

    luciennekohler

    19 december 2013 at 14:07

  8. Ted,

    Heb je al geprobeerd online te oefenen/leren voor je theorie? Ik heb het uitsluitend op die manier gedaan. Voor de zekerheid op een aantal verschillende sites (een aantal zijn er gratis), maar ik heb ook http://www.traffictrainer.nl gebruikt. De laatste doet er ook moeite voor om alles up-to-date te houden.

    De inschattingsvragen zijn lastig, want ja… in zo’n plaatje krijg je veel minder beslissingsinformatie dan in het echt. Ik las ergens dat je kan aanhouden:
    -bij acuut/dreigend gevaar: remmen
    -bij mogelijk gevaar: rollen
    -anders: doorgaan

    Ikzelf was 32 toen ik mijn rijbewijs haalde, het leren gaat veel langzamer dan wanneer je 23 bent natuurlijk, maar aan de andere kant rijd je ook verantwoordelijker. Je weet bijvoorbeeld beter wanneer je moe bent en dus moet uitkijken.

    Overigens scheelt het natuurlijk ook dat je in Amsterdam rijdt! De moeilijkheidsgraad is vanwege de verkeersdrukte en -situaties groter dan bijvoorbeeld op het platteland, maar daar heb je uiteindelijk baat bij. Als je Amsterdam kan rijden, kan je straks in elke stad rijden 🙂

    B

    27 december 2013 at 15:20


Geef een reactie

