tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Terugblikken? Vooruitblikken?

with one comment

herrie omslagTerugblikken? Ik was het wel van plan, maar er ging meer niet door dan wel, dus waar zou ik op terug moeten kijken? Ik bedoel dat niet deprimerend maar pragmatisch. Er werd voor heel wat plannen subsidie aangevraagd, maar die kregen we niet toegekend, en daarom zijn sommige projecten ten onder gegaan en andere nooit van de grond gekomen. Ik zou daar graag alles over uit de doeken doen, maar er zijn andere mensen bij betrokken die openbaarmaking vinden grenzen aan het schenden van hun privacy, en daar is het mij niet om te doen. Eén project kan ik wel noemen: maanden en maanden ben ik bezig geweest met proberen om Querido’s Poëziespektakel te redden, onder meer door het steeds maar weer bijschaven van subsidie-aanvragen, maar het was zinloos. Uitgeverij Querido wilde best, maar het nieuwe was er vanaf, de aandacht in de pers sleet en de verkoopcijfers daalden, dus het kon niet zonder steun van buiten en die kregen we niet. Ik heb nog overwogen om het dan in mijn eentje digitaal voort te zetten, maar ik had er na al dat vergeefs geploeter even schoon genoeg van; misschien dat ik ergens in 2014 de draad weer oppik, maar dan zal het van alle kanten vrijwilligerswerk moeten zijn, want financiën zijn er niet.

Vooruitblikken dan? Er zijn twee dingen waar ik op dit moment zeker van ben. Bij Gottmer verschijnt een nieuw deel, met tekeningen van Sylvia Weve, in de Ted van Lieshoutbibliotheek (en het zal sommigen misschien een plezier doen als ik zeg dat het gaat om Herrie en dat het is aangevuld met drie nieuwe verhalen), en bij dezelfde uitgeverij komt ook, in het najaar, een volgend deel van Boer Boris. Het is een serie waar Philip Hopman en ik met heel veel liefde aan werken, en voor mij is het de eerste keer in mijn loopbaan dat ik me overgegeven heb aan het schrijven in serieverband. Het is, moet ik zeggen, ook wel eens fijn om niet steeds in je eentje aan een boek bezig te zijn; Philip en ik werken er samen aan, verrassen elkaar, inspireren elkaar, geven elkaar kritiek – het lijkt wel een huwelijk!

Written by Ted

2 januari 2014 bij 07:45

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat vreselijk jammer om te horen, Ted, dat er zoveel energie wegkwijnt bij het hengelen naar subsidie. En voor wat voor prachtige projecten!

    Misschien is mijn site als platform te overwegen, voor het Poéziespektakel-project. Daar zou ik me gratis met liefde voor willen inzetten, om dat in ieder geval digitaal gepubliceerd te krijgen. Dan hoef je niet in je uppie te worstelen. Het is maar een voorstel hoor, denk er maar rustig over na. Ik ben willing & able.


Geef een reactie

