tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het leed dat zoenen heet

with 18 comments

man-scratching-buttEr is een soort mensen waar ik niet goed tegen kan: zoenaanstellers. Dat zijn meestal vrouwen die ventileren dat ze begroetingszoenen vies en naar vinden. Catrien Spijkerman is er zo een: ze gaf gisteren op NRC Handelsblad online tips (waarschijnlijk alleen te lezen als je geabonneerd bent) hoe eronderuit te komen, zoals net doen of je verkouden bent, een koortslip voorwenden en een sticker opdoen waarmee je aangeeft hoeveel keer je bereid bent te zoenen. Niet één van die tips werkt. Je merkt het bijna altijd als iemand je te vies vindt om te zoenen. Ik ervaar het altijd als huichelachtig gedrag, want het zijn vaak volwassen vrouwen en die hebben naar alle waarschijnlijkheid wel eens seks gehad en dat is extreem veel viezer dan iemand een zoen op zijn wang geven. Het komt op mij meestal over als een opzettelijke belediging: Ik ben te goed voor jou en dat zal ik eens even demonstreren.

Daarom tips die wél werken.

1. Vrouwen geven niet zelden als reden op dat ze het gezoen te intíém vinden, maar dat is een argument dat geen steek houdt. De gemiddelde hug, die hier aan terrein wint en is komen overwaaien uit Amerika, is veel intiemer. Je drukt dan je lichaam tegen dat van een ander aan. Bij de normale begroetingszoenen zorg je er juist voor dat de lijven elkaar niet raken.

2. Besef als je iemand moet zoenen die je liever een hand zou geven, dat die hand niet gewassen kan zijn, dat die vingers aan de kont gekrabbeld kunnen hebben – kortom: je weet nóóit waar een hand net geweest is.  Het komt zelden voor dat mensen met hun lippen de wc-bril of de spoelknop beroeren, en de eigen kont krabben met de lippen is voor bijna iedereen een onfortuinlijke onmogelijkheid. Natuurlijk kan het best dat de mond die je zo dadelijk gaat beroeren zojuist, toen niemand keek, iemand oraal bevredigd heeft, maar de kans is toch groter dat het met de hand gebeurde, en omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, zal dat dan waarschijnlijk met de rechterhand gebeurd zijn, en laat dat nou net de hand zijn die wij schudden bij het begroeten!

3. Bacteriën aan de handen zijn schadelijker dan bacteriën die zich rondom de mond bevinden. Strikt genomen is iemand een hand geven viezer dan iemand zoenen. Zelfs een tongzoen zou wel eens schoner kunnen zijn, omdat zich in de mond van een ander bacteriën bevinden die voor andermans mond minder schadelijk zijn dan bacteriën die zich op de handen en onder de nagels bevinden. Poepbacteriën worden doorgaans wel op handen gevonden, maar zelden in de mond. Gebeurt dat wel, dan zijn die bacteriën meestal via de hand in de mond terechtgekomen.

4. Mensen die liever handen schudden dan zoenen zijn dus feitelijk grotere viezeriken dan mensen die de voorkeur geven aan zoenen.

5. Het zoenen staat in het teken van een hartelijke begroeting. Als je dat afwijst, wijs je ook die hartelijkheid af. Dat valt bijna niet te repareren.

6. Als je geen zin hebt om te zoenen, leg dan je wang tegen of houd je wang bij die van de te begroeten persoon en kus in het luchtledige. Dat is een volkomen geaccepteerde manier van begroeten. Bij deze handeling is het elkaar aanraken tot het meest minimale teruggebracht.

Zie je wel? Iemand begroeten met drie zoenen is helemaal niet zo erg en het is hartelijkheid die niks kost. – Dus kom op, stel je niet aan en kom hier voor een pakkerd!

Written by Ted

3 januari 2014 bij 09:36

Geplaatst in Diversen

18 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Niet willen zoenen kan ook een vorm van onzekerheid zijn: je moet je eigen hoofd wel heel dicht bij een ander brengen en wat als je raar ruikt of zo, of dat je aan de verkeerde kant begint, of een verschillend aantal zoenen wil geven. Het voelt allemaal als een afgang.

    Hanneke Koene

    3 januari 2014 at 10:06

  2. hahaha big kiss ted!

    Diet

    3 januari 2014 at 10:59

    • Dank Ted 🙂 Hartelijkheid kost niets, waarom zoenen wij eigenlijk nog niet?
      En ik denk er van tevoren nooit over na als ik jou zoen, Hanneke… hopelijk tot gauw, voor jullie allebei!

      John Leest

      3 januari 2014 at 11:41

  3. 🙂

    Ted

    3 januari 2014 at 12:59

  4. Wie een pakkerd lief wil geven
    aan een vriend of een vriendin
    legt daar in zijn algemeenheid
    heel wat vreugd en eer mee in.

    Wie een zoentje mag ontvangen
    draait zijn wang gewoon naar voor
    dan zal het vast goed begrepen
    zeker goedgeefs lukken hoor.

    Maar wie niet bepaald van kussen
    of van zoenen zomaar houdt
    nou die laat het achterwege
    ’t geloof niet dat dat echt berouwt.

    ’t Zegt niets over stinken, smerig,
    niet geliefd of zoiets zijn,
    ’t wil alleen maar simpel stellen:
    kussen vind ik nu niet fijn.

    Nou dan niet, het is geen must toch
    geen verplichting uit Den Haag
    ’t voelt als een charmant begroeten
    of als regelrechte plaag.

    Co

    3 januari 2014 at 16:30

  5. Om te zoenen, deze tips! 🙂

    Roos

    3 januari 2014 at 16:52

  6. Toch even reageren. Noem mij maar een trut, maar ik geef liever de hand aan een onbekende dan een zoen:D
    Ik voel niet de behoefte iedereen te zoenen, liever een vieze hand dan maar, haha. En ook al is seks viezer dan zoenen, ik vind niet dat je dat kunt vergelijken. En mijn hartelijkheid uit ik met een welgemeende lach. Helaas voor mij wel het verkeerde land om te wonen uitgekozen, aangezien iedereen in Spanje elkaar bij het minste of geringste zoent, haha.

    SheritaJ

    4 januari 2014 at 09:35

  7. Je vindt dat zoenen niet te vergelijken is met seks, maar verklaart je standpunt niet. En je hebt het over onbekenden zoenen. Dat is hoogst ongebruikelijk. Híér, in ieder geval. Je geeft iemand die je niet kent toch nooit meteen een zoen?

    Ted

    4 januari 2014 at 10:30

    • Uit jouw betoog werd mij niet duidelijk dat je het enkel over bekenden zoenen had. Je hebt het namelijk over hartelijke begroetingen, en dat kunnen zowel bekenden als onbekenden zijn. Ik zag het dus als een betoog voor het zoenen ipv handen schudden. Nu pas zie ik dat het artikel van de NRC gaat over de nieuwjaarszoen bij collega´s -bekenden dus-. Daar heb ik geen problemen mee.
      Ik geloof niet dat ik een uitleg hoef te geven waarom ik vind dat je seks en een begroetingszoen niet met elkaar kunt vergelijken, of zou jij seksen met iedere persoon die je een begroetingszoek geeft? Haha.

      SheritaJ

      4 januari 2014 at 10:53

  8. Kus, kus, kus!

    Ellis van Atten

    4 januari 2014 at 17:07

  9. Wat ik hier nog mis is de handkus….. Hoe vies is/doet Rutte?

    Corline

    5 januari 2014 at 11:32

  10. Ted, mosterd na de maaltijd, maar ik had het niet eerder gelezen.
    Vorig jaar heb ik bepaalde kussen zien aankomen en die op het moment supreme weten af te weren -op een nette, niet agressieve manier. Daar ben ik erg trots op.
    Denk eens aan collega’s van kantoor, Ted! Maar nee, daar denk jij niet aan. Dat kunnen (en nee, ik zeg niet wie, maar hij is al weer vertrokken gelukkig) mensen zijn die je gewoon niet WIL zoenen. En dan doe ik het dus ook niet. Dat is mijn goed recht. Hartelijkheid zal me worst wezen, want naar sommige mensen hoef ik helemaal niet hartelijk te zijn.
    Wat vieze handen betreft: zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Mijn handen was ik heel vaak. Met zeep. Dat verwacht ik van een ander ook. Mocht dat toch niet zo zijn, dan is mijn hand dus alweer gewassen alvorens ik mijn gezicht ofzo aanraak.
    (Ze noemen dat ook wel smetvrees, maar dat maakt mij niet uit.)
    Hartelijke groeten en een gelukkig nieuwjaar

    janne

    7 januari 2014 at 14:41

  11. Ik heb er begrip voor als mensen niet willen zoenen, maar het gaat om de manier waarop dat kenbaar gemaakt wordt. Waar ik mij aan erger is de manier waarop ze – het zijn bijna altijd vrouwen – op een publieke manier kenbaar maken dat ze niet zoenen of zeggen (alsof het een beloning is) dat ze maar één zoen geven. Als iemand aangeeft dat zij liever niet zoent, vind ik dat prima, maar als die persoon de volgende dan uitgebreid gaat staan te zoenen, is het een irritante demonstratie waarmee de dame in kwestie aangeeft: kijk eens hoe geweldig interessant ik ben dat ik in dit gezelschap bepaal wie er wel en wie niet tot de intimi mag behoren.

    Ted

    7 januari 2014 at 15:54

  12. Dat zijn sowieso irritante mensen, dat staat eigenlijk los van het zoenen.

    janne

    7 januari 2014 at 16:05

  13. Ik was aan het googelen op “hug ipv zoenen” en kwam hier terecht.

    Liever zou ik een ‘hug’ (knuffel klinkt beetje weeig) geven in plaats van de 3 gebruikelijke zoenen. Waarom? Die (moderne) brillen bijvoorbeeld; rechts links en nog een keer rechts worden m’n ogen uitgestoken. Heb je zelf ook zo’n bril, dan zit je zo in de klit.
    M’n zwager en ik, beiden bedeeld met van die puntige jukbeenderen……we doen ‘het’ al jaren maar het lukt nog steeds niet zachtzinnig.
    En dan de nieuwjaarsreceptie met 100 man in de kantine. Als vrouw vraag je je steeds af; moet ik AL die mannen zoenen? (zeg maar 50 stuks in dit geval) Ook die eikel van een collega van 3 verdiepingen lager? Je naaste collega’s, tuurlijk. Maar wie is dan een ‘minder naaste collega’? Wie trap je op z’n ziel? Wie zit er eigenlijk ook niet op te wachten? En als je dan -met een hartelijke lach- je hand duidelijk vooruit steekt (lees: met gepaste afstand) zijn er altijd collega’s bij die je dan met een “Ja, zeg!!!” naar voren trekken en je al natte wangen nog even verder belebberen.

    Ik pleit voor een hug, kort of lang, innig of gewoon hartelijk. : )

    Sabine

    15 januari 2014 at 20:17

  14. Dit is pas ècht mosterd na de maaltijd, maar ik had deze post nog niet eerder gelezen. Ik mis in het overzicht nog het fenomeen ‘luchtzoen’, voor mij de meest inauthentieke vorm van ‘hartelijkheid’. Natuurlijk tenzij degene die je wilt zoenen melaats is; dan kan ik er nog wel enig begrip voor opbrengen.

    Herman ter Balkt

    28 november 2016 at 11:30

  15. Luchtzoenen doe ik altijd als een van ons verkouden is!

    Ted

    29 november 2016 at 07:26

  16. 🙂

    beatrijs

    29 november 2016 at 15:42


Geef een reactie

