tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Utopia

with 12 comments

UtopiaUtopia – het nieuwe troetelkind van John de Mol –  is begonnen. Op SBS6. Het moet de zender uit het slop halen, maar ik vrees dat dat niet gaat lukken. Althans niet met dit programma. Het is het omgekeerde van de Gouden Kooi, een eerder project van De Mol. Toen sloot hij een stel mensen op in een duur huis, nu sluit hij een stel mensen op in een lege loods. Toen waren het mensen die niet erg interessant waren en nu zijn het opnieuw mensen die weinig te melden hebben. – Het begon al meteen ráár: vijftien mannen en vrouwen gaan een jaar een loods in en zien hun geliefden al die tijd niet. Al bij het afscheid van hun familie werd er gehuild en gejankt, en er zit een vent bij die na een halve dag al ontroostbaar is omdat hij zijn vrouw en vier kinderen mist. Doe dan niet mee aan zo’n programma, denk ik dan. Als je zo moeilijk zonder je vrouw en kinderen kunt, ga dan niet een jaar weg! Of zie ik dat verkeerd? Is het een potje toneel? Het is me wel vaker opgevallen dat mensen die op televisie zijn overdreven veel liefde demonstreren als de camera op ze gericht is. Bij een programma als All you need is love is het gebruikelijk dat als je je vakantieliefje na twee maanden terugziet je al bij Amersfoort en Utrecht begint te hollen om elkaar in het midden snikkend in de armen te vallen. Ik geef toe: toen ik een puber was heb ik er wel van gedroomd dat mij dat zou overkomen, maar ik droomde er wel de tv bij, want als niemand het ziet maakt het ook geen indruk.

Ik haak niet meteen af, omdat ik altijd wel geïnteresseerd ben in hoe mensen met elkaar omgaan in situaties waarin ze op elkaar aangewezen zijn, maar geboeid ben ik (nog) niet. Ik heb niet veel vertrouwen in het project. Als je je een jaar wilt en kunt losmaken van je familie en werk, wat is de waarde dan van hetgeen je achterlaat en wat de waarde van wat je op kunt bouwen met mensen die je niet kent?

Written by Ted

7 januari 2014 bij 08:38

Geplaatst in Diversen

12 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik was afgehaakt. ik ga zo nu en dan kijken en naarmate de tijd vordert zal het misschien boeiender worden, als ze daadwerkelijk met de opbouw beginnen. Want dat vind ik wel een mooi gegeven; uit het niets met weinig middelen iets opbouwen. Maar om dag en nacht de camera’s er op te zetten, vind ik niet nodig. Eens per week een samenvatting van de hoogtepunten lijkt me meer dan voldoende.

    Lieve van den Berg

    7 januari 2014 at 09:39

  2. Wat bedoel je met het omgekeerde? Eerder waren het mensen die niets te melden hadden en nu kennelijk weer. Ik vind het zonde van mijn tijd. Noem je programma ‘Utopia’ en je weet al bijna zeker dat het gedoemd is te mislukken. Dat hopen de kijkers natuurlijk ook; hoe meer ruzies, mislukkingen, wrijving, onbegrip en tranen, hoe leuker men het vindt. Ramptoerisme.
    Gisteravond genoten van Sven Ratzke in het De La Mar. Dat was tenminste echt.

    Corline

    7 januari 2014 at 11:19

  3. Bij de Gouden Kooi werden de mensen gepampeerd en nu moeten ze zelf hun boontjes doppen.

    Ted

    7 januari 2014 at 11:34

  4. Ik had er al over gehoord, maar omdat ik al een paar jaar geen tv meer heb wist ik niet watvoor programma het was. Dankzij jouw blog nu helemaal bijgepraat! En weer een bevestiging dat het een goed besluit was de tv weg te doen… 😉

    Roos

    7 januari 2014 at 17:29

  5. Maar Roos, dan mis je ook DOWNTON ABBEY en HOMELAND en THE GOOD WIFE en HOSTAGES! Wat sneu voor jou! 😉

    Ted

    7 januari 2014 at 17:39

    • Hahaha, het zegt me allemaal niets inderdaad, maar bedankt voor je medeleven. 😉

      Roos

      9 januari 2014 at 17:52

  6. Weer een suffe variant op big brother. Ik had het wel leuk gevonden als hier sprake was geweest van een groep mensen die dit daadwerkelijk willen. Nu zijn het weer toekomstige BN ers in spé.

    Marjolein Parijs

    7 januari 2014 at 17:40

  7. Het idee voor Utopia is helemaal niet nieuw, het is een oud (interessant) programma van de BBC in een nieuw SBS jasje. Castaway 2000 werd in 2000 uitgezonden op de BBC: http://en.wikipedia.org/wiki/Castaway_2000

    jacintacoppens

    8 januari 2014 at 10:37

  8. Ik vind die zwerver leuk!

    Jaap

    8 januari 2014 at 13:03

  9. afschuwelijk format, na BB en De Bus is dat toch wel uitgemolken, vermoed ik. En die vent die loopt te janken, daar ergerde ik me gelijk groen en geel aan. Zijn vrouw zag het blijkbaar niet zitten dat hij vertrok (Nee, duhuu… je ziet het overspel al van mijlenver af aankomen). Deze mensen hebben niet in de gaten dat ze hierna nooit meer normaal kunnen leven. En De Mol verdient daar dan weer aan. Utopia -mij lijkt het de hel en na 1 aflevering was ik er klaar mee.

    marlies1965

    8 januari 2014 at 13:23

  10. Dat vind ik niet eerlijk. Dat van dat overspel zeg je omdat je hebt gehoord dat-ie onder de douche heeft gezoend met Billy. Ikzelf zag beslist niet aankomen dat hij al zo snel aan zou rommelen; ik blijf ook nog even kijken tot ik het met eigen ogen zie.

    Ted

    8 januari 2014 at 13:30


Geef een reactie

