tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Curaçao (1)

with 2 comments

curacaoJAN14_02webIk ben weer terug. Inderdaad: ik was weg. Om te werken, maar ook voor een week vakantie. Ik bezocht een aantal scholen op Curaçao. Op de foto zie je drie groepen 7 bij elkaar die tegelijkertijd een workshop tekenen kregen in de gymzaal. Op de foto, die gemaakt is door Norin Bolhuis, houden de kinderen hun tekeningen omhoog.
Ging dat, een workshop voor 90 kinderen? Ja. Werd er veel door elkaar gepraat? Ja. Kon ik erbovenuit komen? Meestal. Soms moest ik een flinke strot opzetten om de kinderen stil te krijgen, maar ik kan mijn stem enorm verheffen, en als ik dat niet te vaak doe, is mijn stem er de volgende dag nog. En dat moest ook wel, want ik bezocht op drie ochtenden drie scholen, en ik heb het erg naar mijn zin gehad. Dat kwam omdat het werk gecombineerd was strand ná. Ik houd erg van tropische stranden, en het liefst zit ik urenlang in de branding met steentjes en schelpen te friemelen. Maar ach, wat je het liefst wilt is vaak ook wat je je het minst kunt veroorloven: zet mij drie minuten in de zon en de vellen hangen er al aan. Ik kan alleen aan het strand als ik in de schaduw zit en als ik ga zwemmen kan dat het best in een t-shirt met lange mouwen, waar ik helemaal geen zin in heb, en zodoende verbrand ik, want ik ga tóch een minuut of tien in die branding zitten. Ik heb het er voor over. Ik weet wat ik moet doen als het gebeurt.
Toen ik een jaar of acht geleden naar Aruba ging en daar vreselijk verbrandde, droeg een Arubaan een wondermiddel aan dat ik sindsdien koester; terwijl ik schuilde in een hut kwam hij met twee afgesneden stengels van de aloë vera. Er droop helder slijm uit en dat moest ik op de verbrande delen smeren. Het stonk erg, maar het werkte vrijwel direct, eerst verkoelend en vervolgens helend. De volgende dag was het branderige gevoel weg! En dus hoef ik alleen maar te gaan naar waar de aloë vera groeit en kan me dan een beetje te veel te buiten gaan aan zonneschijn.
Waar ik niet op gerekend had was dat het deze januari op het eiland stikt van de muggen. Ik ben ongeveer tweehonderd keer gestoken en de jeuk was op een nacht zo ondraaglijk dat ik om kwart over één het huis waar ik verbleef uitsloop met een mes. Ik wist waar ik heen moest. Ik sloop de tuin in en sneed twee stengels van een aloë vera af. Ik smeerde het vieze slijm op mijn amen en benen in de hoop dat het wondermiddel óók tegen muggenjeuk zou helpen, en waarachtig, dat deed het. Ik ging terug naar bed en sliep tot de ochtend door.

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

21 januari 2014 bij 10:18

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dear Ted, geniet van jouw vakantie !!!!

    Piet-Hein

    22 januari 2014 at 00:32


Geef een reactie

