tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Curaçao (3, slot)

with 6 comments

hariboCuraçao vaart steeds meer een onafhankelijke koers en die richt zich geografisch meer op Venezuela en op het Spaans, maar tegelijkertijd wordt ook een toeristisch pad opgegaan dat steeds Hollandser wordt: de Jan Thiel Baai lijkt wel een Hollandse enclave! Overal wordt Nederlands gesproken, zowel door de gasten als door het personeel, dat veelal uit het overzeese Nederland afkomstig is, en de lokale bevolking wordt steeds meer buiten gehouden. Je kunt zonder pasje of kaartje niet zo maar het strand op en dat strand is ook nog eens opgedeeld in territoria. Je handdoekje uitspreiden en op het zand gaan liggen is er niet bij, want er staan ligstoelen en daar moet voor betaald worden. Dat word je overigens wel uiterst vriendelijk medegedeeld als je het toch doet.

Tegelijkertijd is al dat Nederlands ook luxueus: je kunt je cocktail gewoon in je eigen taal bestellen en als je drop wilt of peperkoek, koop je het gewoon in de supermarkt. Ik had er wel spijt van dat we niet een keer naar de lokale supermarkt Vreugdenhil zijn geweest, maar op het vliegveld kon ik toch nog wat inkopen doen die we in Nederland niet kennen. Dit snoepje kan ik alleen op Curaçao krijgen. Of in ieder geval in spaanssprekende gebieden. In Nederland heb ik dit snoepje nooit gezien. Het stelt aardbeien met slagroom voor, en daar heeft het qua smaak ook wel iets van weg, al is het daarvoor eigenlijk te zoet en te taai. Ik heb vijf zakjes meegenomen en had de volgende dag, toen we op Schiphol aankwamen, één zakje al op.

Die terugreis verliep aanmerkelijk voorspoediger dan de heenreis. Die duurde een uur of twaalf met een vrij langdurige tussenstop op Aruba, terwijl de terugreis maar een uur of acht duurde. Dat kwam niet doordat Curaçao en Nederland dichter bij elkaar zijn gaan liggen, maar het schijnt iets te maken te hebben met meewind.

Inmiddels ben ik alweer langer terug dan ik op het eiland ben geweest, en is er een soort van heimwee dat in mij huist. Ik ben er nu vier keer geweest en kan haast niet wachten om er een vijfde keer heen te gaan.

Written by Ted

29 januari 2014 bij 08:47

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Die snoepjes zijn van een Duits merk: Haribo is de afkorting van Hans Riegel Bonn. Haribo is de grootste producent van dit soort snoep, vooral ook van de vermaarde Duitse Gummibärchen. Ik vind Katjes (in Nederland: Katja) eigenlijk beter, maar Haribo is qua verkoop de nummer één. Die “aardbeien met slagroom” is een vrij nieuw product, het heet in Duitsland “Haribo Erdbeer-Sahne”. Dus als het heimwee te groot wordt, stuur ik je wel een zakje op.

    Rolf Erdorf

    29 januari 2014 at 11:02

  2. Haha. Ik vroeg me al af waar Haribo voor stond. Deze snoepjes zag ik twee jaar geleden ook al op Curaçao, dus een heel nieuw product is het nu ook weer niet. Het is wel gek met Haribo: toen dat merk destijds in Nederland werd geïntroduceerd was het echt een merk voor kinderen. Dat kwam waarschijnlijk door het soort kindersnoep dat op de markt kwam en doordat ze ‘Meneer Cactus’ er reclame voor lieten maken. Maar ze hebben nu een aantal snoepjes die heel behoorlijk zijn, zoals perziken en kersen, en tot op zekere hoogte ook deze aardbeien met room. Maar waarom die wel op Curaçao en in Duitsland te krijgen zijn maar niet in Nederland, snap ik niet.

    Ted

    29 januari 2014 at 11:41

  3. Vreugdenhil is weliswaar lokaal, maar gebonden aan de SPAR. zoals Van den Tweel gebonden is aan Albert Heijn. De echte lokale supermarkten zijn de kleinere toko’s. Hoewel lokaal? De meeste zijn in handen van Chinezen.

    Ayshuleine Martis

    29 januari 2014 at 12:58

  4. O, dat wist ik niet. Toch kwam Vreugdenhil op ons over als lokaler – authentieker – dan Van der Tweel/AH. We zagen heel veel mini-markets, maar geen ervan zat in de buurt.

    Ted

    29 januari 2014 at 13:03

  5. Als je het echt niet meer uithoudt, voor grof geld bestellen 😉
    http://www.amazon.com/Haribo-Gummi-Candy-Strawberries-5-Ounce/dp/B000EVQWKW

    Corline

    29 januari 2014 at 20:04

  6. Haha! Ik kan heel goed zonder!

    Ted

    29 januari 2014 at 22:18


Geef een reactie

