tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Rutte & Poetin

with 4 comments

rutteKomt het nog ooit goed tussen de homo’s en de regering Rutte? Ik denk het niet. Eergisteren verzorgde Arthur Japin voor de Vara een aardig televisieprogramma dat Leve Sotsji heette en dat inging op het fenomeen dat Rutte geen moment geaarzeld heeft om níét naar Sotsji te gaan. De resoluutheid van dat besluit heeft veel homo’s (lesbo’s, transgenders en biseksuelen) het idee gegeven dat ze niet serieus genomen worden door hun premier. En in Leve Sotsji werd door minister Bussemaker tamelijk nadrukkelijk de indruk gewekt dat de regering homokwesties inderdaad niet zo relevant vindt: Margriet van der Linden, die te gast was in het programma, vroeg aan Jet Bussemaker of de discussie over het wel of niet gaan naar Sotsji in het politiek overleg nou een hamerstuk was geweest of dat er lang over was gedebatteerd. De minister kon zich niet veroorloven om erover te liegen. Ze zei: ‘Dat is niet relevant.’ Natuurlijk was het uiterst relevant, maar haar antwoord maakte op slag duidelijk dat er géén of geen noemenswaardig debat over is geweest. – Waarschijnlijk is het zo gegaan dat de koning en de koningin en Rutte en minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het zo énig vonden om de Olympische Spelen bij te wonen, dat ze al geregeld hadden om – al of niet op kosten van de samenleving – gezellig af te reizen vóór het een politiek punt werd.

1. Wat vínd ik daar nou van? Ik heb gemerkt dat ik Rutte niet meer leuk vind (wat ik ooit wel vond!) en ik heb ook geen vertrouwen meer in hem. Ik ben duidelijk in hem teleurgesteld, en dat is gek, want ik heb dat gevoel niet bij de koning en de koningin, die óók naar Sotsji gaan. Dat heeft misschien te maken met dat Willem Alexander en Máxima ons lánd vertegenwoordigen, terwijl de Rutte de vertegenwoordiger is van de ménsen in ons land. Toen hij zei dat hij naar Sotsji ging om Sven Kramer aan te moedigen, ervoer ik dat als een belediging, want hij komt nooit zo mondiaal een medelander aanmoedigen die een ontdekking heeft gedaan of een boek heeft geschreven of een mooi lied heeft gezongen, en ik zie niet goed in waarom de prestatie van een sporter gewichtiger is dan een prestatie die minder mediagevoelig is. Bovendien zijn wij als volk best in staat om zonder premier Sven Kramer en Ireen Wüst en al die andere sporters toe te juichen. Wij zijn daar óók niet!

2. Wat vínd ik er nou van?  Ik vind dat wij boter op ons hoofd hebben. De manier waarop de Russen homo’s behandelen lijkt heel erg op hoe Nederlanders pedo’s behandelen. In Rusland hebben ze wetten die homopropaganda verbieden en in Nederland hebben wij geregeld dat pedo’s zich in de openbaarheid niet kunnen verenigen. In Rusland denken ze dat homo’s kinderlokkers zijn en in Nederland denken we dat pedo’s niet van kinderen af kunnen blijven. Zo veel beter zijn wij nu ook weer niet.

3. Wat vínd ik er nou van? Ik vind dat alle sporters hun eigen ding moeten doen. Ze moeten geen gehoor geven aan wat wij sociaal wenselijk vinden. Het is hun taak om zo goed mogelijk te presteren, en ze moeten zich niet gedwongen voelen om de taak van Rutte over te nemen. Dus nee, ik vind niet dat Sven Kramer een roze mutsje op moet zetten of dat Ireen Wüst het bloemenmeisje vol op de bek moet zoenen. Ik vind ook niet dat Rutte bij gelegenheid onze zorgen moet overbrengen. Het is al erg genoeg dat hij gaat en hij houdt daar verder zijn mond maar. En ik wil óók niet dat Jet Bussemaker bij het homomonument gaat staan bij wijze van zoethoudertje of goedmakertje.

Written by Ted

31 januari 2014 bij 08:32

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Goedemorgen Ted,

    Zie ook http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3585969/2014/01/30/Voor-wie-zich-druk-maakt-over-Russische-homorechten-kijk-hier-om-je-heen.dhtml
    Ik heb die tekst dinsdag geschreven en geen woord aan de delegatie besteed. Voor mij is het vanzelfsprekend dat het koningspaar erheen gaat – IOC-ereleden horen daarbij zijn. Met de meereizende politici heb ik zo mijn twijfels, net als jij.

    Groet,
    Marko

    Marko Jablan

    31 januari 2014 at 09:02

  2. Het wordt wel erg lastig waar Rutte nog wel heen kan. In een groot deel van de wereld (het grootste deel?) worden de rechten van homo’s, vrouwen of wie dan ook geschonden. Ik vraag me af of het iets oplevert om dan steeds principieel thuis te blijven. Misschien is het beter wel te gaan en de vrije media (internet!) hun werk te laten doen. Jet Bussemaker is bij het homomonument aanwezig op het tijdstip van de opening van de winterspelen. Ik ga daar ook heen en hoop dat de homo’s in Rusland de berichten hierover voelen als een steun in de rug.

    Huib

    31 januari 2014 at 09:46

  3. U schrijft terecht dat ‘we’ in Nederland boter op ons hoofd hebben. ‘De manier waarop de Russen homo’s behandelen lijkt heel erg op hoe Nederlanders pedo’s behandelen.’

    Wat fijn dat u dit durft te schrijven. Ik vermoed dat er best veel Nederlanders zijn die er net zo over denken. Er zijn er maar weinig die deze mening openlijk durven te verdedigen..

    Over dit onderwerp schreef ik een artikeltje op ThePostOnline
    http://politiek.thepostonline.nl/2014/01/19/poetin-homos-en-pedofielen/

    Bedankt voor uw duidelijke mening!
    Job
    job_job_job_job

    Job Meso

    31 januari 2014 at 13:32

  4. Beste Job, ik heb een gedeelte van je betoog geschrapt, omdat ik niet wil dat dit weblog gebruikt wordt voor discussie over dit thema. Dat heb ik eerder al eens toegestaan en toen liep het zo uit de hand dat ik moest ingrijpen. Mijn standpunt heb ik, geloof ik, helder uiteengezet in mijn betoog, en dat is voor deze plaats voldoende.

    Ted

    31 januari 2014 at 14:17


Geef een reactie

