tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ramses

with 2 comments

ramses-maarten-heijmans_cropped-100-480-340-148-66Wat een feest was het om naar de Avro-serie Ramses te kijken. Ik wist al dat Michiel van Erp goed is in het maken van documentaires, maar dat hij ook voortreffelijk een dramareeks op zich kan nemen, wist ik nog niet. Ik heb zelden zo’n intelligente serie gezien, vooral als je beseft dat er hoegenaamd geen verhaallijn in zit. Het gaat over de jongere jaren van Ramses Shaffy en zijn geworstel met drank. De dingen die gebeuren komen niet tot ontwikkeling, maar worden meanderend aangestipt, veelal in combinatie met een liedje van Shaffy. En dat is helemaal goed zo. In ieder geval voor mij, want ik ben oud genoeg om me die tijdsmomenten nog te herinneren, zoals dat Ramses Shaffy in het nieuws was omdat hij eindelijk een Nederlands paspoort kreeg. De serie is vooral een bewegend schilderij van sfeer. Doordat Van Erp authentieke stukjes film uit de tijd waarin Shaffy jong was heeft samengevoegd met nu gedraaid materiaal, is een caleidoscopisch filmdocument ontstaan, dat er niet bijeengeraapt uitziet, maar juist organisch en eigen.

Maarten Heijmans is de perfecte Ramses, vooral in zijn miniek en spel. Ik vind dat hij in de liedjes de stem van Shaffy niet evenaart – hoe zou dat ook kúnnen? – maar de manier waarop hij de liedjes “speelt” doet onmiskenbaar denken aan Shaffy. Noortje Herlaar speelt Liesbeth List en daar zit een beetje de zwakke plek van de serie. Er is niets gedaan om haar op List te doen lijken en ook in haar zangkunst lijkt ze in niets op List. Begrijp me niet verkeerd: Herlaar is een uitstekende zangeres, maar niet van dit repertoire. Herlaar hoort op de grote podia, waar het niet gaat op de detailleringen in een lied, maar in de kracht om de uithoeken in het theater te bereiken. En dat is dan tegelijkertijd ook wel een pluspunt aan de serie, want je beseft ineens hoe goed Liesbeth List eigenlijk was in die jaren. Ze wist hoe je een lied moest bréngen, hoe je een lied kunt doen groeien door het klein te houden. Ik kan me voorstellen dat als voor de rol een zangeres was gecast uit het arsenaal chansonnières/kleinkunstkunstenaars, ze Maarten Heijmans eruit had gezongen, en dat wil je nou ook weer niet.

En nou maar wachten op het volgende hoogtepunt in de carrière van Michel van Erp. – O ja, en dan nog dit: Bravo, Avro!

 

Written by Ted

2 februari 2014 bij 13:35

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fantastische serie. Vanavond het -opgenomen-laatste deel zien. Jammer dat het voorbij is. Ik moest me elke keer inhouden om niet luid mee te jubelen met Ramses. Maarten is fantastisch! Ik kan me niet voorstellen dat er nog eens zoiets moois komt. Ik vond Moeder ik wil bij de revue ook prachtig.

    Jannie

    2 februari 2014 at 15:14

  2. Treffende recensie van een inderdaad erg mooie serie wat mij betreft! Heb deze tijd niet meegemaakt, maar voor mij geeft het een indruk van hoe het was toen mijn ouders jong waren. Ook erg genoten van Maarten Heijmans en vond met name in de eerste aflevering de zoenscènes tussen Ramses en Joop erg mooi en liefdevol gefilmd. Heb de stille hoop dat zulke mooie beelden ook iets doen voor homo-emancipatie…

    Roos

    2 februari 2014 at 16:16


Geef een reactie

