tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

AH houdt van taal

with 6 comments

De Albert-Heijn-nicht* is terecht! Eerst werkte hij bij het blad van de supermarkt, Allerhande. Daar haalde hij aardige spelletjes uit met de koppen boven de artikelen. Op een bepaald moment werd hij ingewisseld voor iemand met minder humor en was hij weg. Maar ik heb hem gevonden. Hij werkt nu op de etikettenafdeling van de vleeswaren. Plotseling heet de tongenworst niet meer tongenworst, maar authentieke tongenworst. En de leverkaas, de pain de Provence en de boerenzult heten voortaan stevige leverkaas, kruidige pain de Provence en friszure boerenzult. En wat te denken van malszachte rundertong en Zuid-Amerikaanse corned beef? Of beukenhoutgerookt katenspek. Bij twee benamingen van boterhamworst heb ik vragen. De ene heet: sappige cars boterhammenworst. Ik weet niet waar ‘cars’ voor staat. De andere heet: authentieke blikboterhammenworst. Fascinerend, want authentiek duidt op iets exclusiefs en ingeblikt op iets alledaags. Nu zie ik mezelf niet naar de slager gaan en vragen om een onsje robuuste achterham of enerverende salami, maar de tijd is toch niet ver weg dat we naar de groenteboer moeten met bestellingen als oranje worteltjes en oma’s aardappeltjes, want ik zag  laatst paarse en gele wortels en op de tv wordt reclame gemaakt voor aardappels die je kunt koken zoals oma het deed. Van dat laatste klopt niks: het zijn stukjes aardappel in een plastic zakje die niet bedoeld zijn om te bakken of te frituren, maar om in een pan met water te koken. Zo deed oma dat helemaal niet. Die kocht aardappels die ze eerst nog moest schillen. Het waren bruine knollen die je lang en zelfs buiten de koelkast kon bewaren en als je ze vergat groeide er op den duur een plant uit.

*Sorry voor deze stigmatiserende, vooroordeelbevestigende kwalificatie! 🙂

Written by Ted

10 februari 2014 bij 08:07

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zelden las ik zoveel griezel en narigheid bijeen voor ik de krant las.
    ’t Is maar goed dat ik geen AH visiteer, mijn maag raakt er gewoon van streek van.
    Daarom eerst maar eens een wandeling naar zee, dat lijkt me in dit geval het allerbeste.

    Co

    10 februari 2014 at 08:43

  2. Leuk stukje, Ted. Zelf heb ik eind jaren negentig een paar jaar als tekstschrijver bij Ahold gewerkt en daar werd tot in het absurde op woordjes gelet. Het woord supermarkt mocht ik niet gebruiken, AH had winkels. (De grootste AH-supermarkten heten XL-winkels.) Fruit was altijd met de hand geplukt en tonijnen “aan de lijn gevangen”. Nou, als ik een tonijn was en mijn laatste uur had geslagen, zou ik liever in een net langzaam omhoog worden gehaald dan aan een haak in mijn kaak die er dan door een neusgat weer uit kwam. (Dat net moet dan bij voorkeur wel weer handgeknoopt zijn, zo ben ik dan ook weer.) Waar ik weleens ruzie om had was de term “vers vlees”. Vers vlees kun je namelijk niet eten. Het is net rubber en ook na drie uur koken kom je er niet doorheen. Dat komt door de rigor mortis, ofwel lijkverstijving. Vlees moet een paar dagen op een droge, koele plaats hangen. Dan gaat de doodskramp er uit (dit heet: besterven) en wordt het voor consumptie geschikt. Maar goed: toen de content manager zei dat als ze dit zouden publiceren heel Nederland op slag vegetarier zou worden moest ik hem gelijk geven. En dat gaf ik hem ook, zo ben ik dan ook wel weer.
    Bij Albert Heijn verkopen ze dus vers vlees!

    Smakelijk eten!

    Peter

    Peter Smit

    10 februari 2014 at 09:03

  3. Cars blijkt te slaan op het Engelse woord voor auto’s. Zo heet een tv-serie voor kinderen. Op de boterhamworst staat een tekening van een auto. Vandaar de naam.

    Ted

    10 februari 2014 at 11:02

    • In deze categorie ook de Plopworst: kalfsworst of boterhamworst met kabouter Plop van Studio 100. En meer kinderworst (worst voor kinderen) van die soort. Maar ik ben ze even kwijt …

      janien

      10 februari 2014 at 18:07

  4. […] leuke koppenbedenker met nichtenhumor en die hebben ze afgevoerd naar de vleeswarenafdeling (zie hier). Nu hebben ze iemand aan de slag laten gaan die zich voordoet als smaakpanel en expert, en dat is […]


Geef een reactie

