tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Altijd wat, vanavond op NL2

with 6 comments

alle Schoolschrijvers 4de editieHet is een raadsel waarom de overheid het zo ver heeft laten komen, maar het aantal laaggeletterden blijft almaar toenemen. 1,3 miljoen Nederlanders kunnen niet lezen en schrijven. Ondertussen sluiten steeds meer bibliotheken hun deuren door bezuinigingen van de gemeenten, vooral in kleine dorpen en achterstandswijken. En dat terwijl de bieb een cruciale rol speelt in de aanpak van laaggeletterdheid. Een ‘verschraling van onze cultuur’ en ‘korte termijn denken’, zeggen deskundigen. Het ziet er niet naar uit dat de overheid beseft hoe ernstig het is als een belangrijk deel van de bevolking min of meer analfabeet is: er zal miljoenen moeten worden geïnvesteerd in het communiceren en overbrengen van informatie aan de hand van beelden. Gelukkig zijn er particuliere initiatieven zoals De Schoolschrijver.

Voor het programma Altijd Wat filmde de NCRV Rian Visser bij haar werk als Schoolschrijver op De Valentijnschool in Amsterdam Oost en in de bibliotheek. De reportage gaaat over bibliotheken die actievoeren; een ex-laaggeletterde over zijn passie voor boeken en de SP die pleit voor wetgeving waarin wordt vastgelegd dat elke gemeente minstens één bibliotheek moet hebben.

Deze reportage is vandaag om 20:50 uur te zien op Nederland 2.

Written by Ted

18 februari 2014 bij 08:38

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Natuurlijk moeten de bibliotheken open blijven en boeken (en meer ´cultuurdragers´) beschikbaar blijven voor iedereen. De kracht van de bibliotheek is zijn lage drempel. Maar de laaggeletterdheid moet ook op scholen aangepakt worden. Bijvoorbeeld met een fatsoenlijk dyslexie-beleid en veel meer mogelijkheden om kinderen met een taalachterstand op dagelijkse basis te kunnen ondersteunen.

    Susan

    18 februari 2014 at 10:52

  2. Zou het een idee zijn om een voorleesverplichting in te stellen tot en met groep 8, van minimaal 10 boeken per jaar? (half uur per dag, plus 1 gedicht) voor basischoolleerkrachten (er zijn gelukkig nog genoeg bevlogen bibilotheekmedewerkers die kunnen adviseren welke boeken, en ook schrijvers zelf) En daarnaast een boek-poezie-bespreekverplichting als het boek uit is? Het moet dan eens niet gaan over technisch lezen, begrijpend lezen, AVI-onzin enz, maar over vergroten van de woordenschat, het plezier in lezen, nieuwe inzichten verkrijgen, de wereld vergroten en nuances leren aanbrengen, vragen stellen, antwoorden vinden etc.

    Kate

    19 februari 2014 at 09:25

  3. Daar zou ik helemaal vóór zijn, Kate. Ik vind het erg belangrijk dat op school wordt voorgelezen en in het voortgezet onderwijs ook. Maar ik zou ook graag een verplichting willen voor ouders om hun kind voor te lezen. Ik wil niet zo ver gaan om verplicht te stellen dat ouders moeten kunnen lezen en schrijven eer ze aan kinderen beginnen, maar van mij mag gerust in de wet dat niet voorlezen aan je kind grenst aan kindermishandeling. – Ik chargeer een beetje, maar toch.

    Ted

    19 februari 2014 at 09:38

  4. Ik lees je commentaar Ted en mijn hart breekt voor de Koerdische moeder die vanmiddag met haar zoontje naar de bibliotheek komt. Ze wil graag dat hij goed Nederlands leert, beter dan zij. Ze heeft de kans niet gekregen te leren lezen. Op school kan haar zoontje niet geholpen worden, ze werd verwezen naar de bibliotheek. De bibliotheek kon weinig met haar vraag, maar een vrijwilliger wisten ze wel te regelen: dat ben ik. Het is aan de vasthoudendheid van zijn moeder te danken dat er nu wekelijks een kwartiertje gericht (want het is ook mijn vak) aan de taalontwikkeling van haar zoon wordt gewerkt en we hebben daarbij veel plezier.
    Ik zie wekelijks ook andere kinderen in de bibliotheek en ik probeer ze zoveel mogelijk te betrekken bij het voorlezen of maak een praatje met hen. Daar zijn (veel) kinderen bij die ook een taalachterstand hebben, maar niemand regelde voor hen een voorlezer. Mijn activiteiten worden welwillend gevolgd door het personeel, maar vindt weinig navolging. Dat heeft wellicht te maken met de bezuinigingen, er is nog maar weinig personeel om de bibliotheek draaiende te houden. Helaas worden de kinderen die op woensdagmiddag soms uren in de bibliotheek zwerven al snel ´lastig´ gevonden.
    Ik weet niet hoe het beter kan, maar ik zou willen dat er meer volwassenen ´gein´ in deze kinderen krijgen en ook gaan voorlezen. Ik wil bibliothecarissen, onderwijzers en leraren die op de hoogte zijn van het aanbod en de kennis hebben om op speelse wijze aan taalontwikkeling te werken. Ik wil een maatschappij waar kinderen niet in een toetscultuur worden afgerekend en te snel buiten de boot vallen als ze niet mee kunnen komen door hun taalproblemen. Ik wil een maatschappij waar deze kinderen recht hebben op goede hulp en daarbij niet afhankelijk zijn van vrijwilligers. ´Jou wil staat achter de deur´ zei mijn moeder vroeger. Ze heeft helaas gelijk.

    Susan

    19 februari 2014 at 10:38

  5. Er zijn altijd uitzonderingen die het hart doen breken, met name als je zelf zulke voorbeelden kent. In menig buitenland – en helaas wordt de ontwikkeling eerder ongunstiger dan gunstiger – mogen meisjes niet naar school en wordt lezen en schrijven zelfs ontmoedigd door de overheid, niet zelden omdat mensen die zich niet kunnen informeren makkelijker te manipuleren zijn. Zelfs in Nederland wordt door de overheid leren lezen en schrijven niet meer als prioriteit gezien, getuige de bezuinigingen, doch hier ligt daar geen ideologische of religieuze gedachte aan ten grondslag, maar een commerciële.

    Ted

    19 februari 2014 at 12:14

  6. En dan ook nog een slecht uitgewerkte commerciële gedachte die alleen oog heeft voor geldelijk gewin op de korte termijn.

    Susan

    19 februari 2014 at 13:09


Geef een reactie

