tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Hollanddoc24: Lemniscaat

with 3 comments

Aanstaande zondag is op HOLLANDDOC24 van 16:59 tot 17:28 uur De tiende telg te zien, een documentaire over uitgeverij Lemniscaat. Ik denk dat heel het kinderboekenvak ernaar zou moeten kijken; ik kijk zelf zeker. Ik heb nooit uitgegeven bij Lemniscaat, maar ik heb er wel een zekere band mee. Ik heb het al eens vaker verteld, maar voor wie het niet weet: Marijke Boele van Hensbroek, de moeder van de huidige uitgever, was gecommiteerde bij mijn eindexamen aan de kunstacademie Gerrit Rietveld. Ze was zo gecharmeerd van mijn eindexamenscriptie dat ze er een brief over schreef aan mijn tekendocent, de inmiddels allang overleden Piet Klaasse. Ze vertelde hem dat ze maar één keer eerder zoiets had gelezen. Ik zag er een kans in: misschien moest ik proberen of ik iets voor kinderen kon schrijven. Na mijn eindexamen ben ik naar Rotterdam gegaan om haar mijn geschrijf voor te leggen. De scriptie vond ze goed, maar mijn schrijfkunst voor kinderen niet. Ze gaf me twee boeken van Anke de Vries mee en zei: ‘Zó moet het.’
Dat was heel leerzaam voor me, want het hielp me bepalen wat voor soort kinderboeken bij mij pasten.

Written by Ted

21 februari 2014 bij 07:23

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. In de beschrijving in de VPRO-gids over dit tv programma, stond het volgende gedrukt: ‘Lemniscaat is niet de grootste uitgeverij, maar wel een die kan bogen op een onwaarschijnlijk aantal klassiekers..’Dan volgt er een opsomming van titels, te weten drie buitenlandse en drie Nederlandse boeken en ‘De kleine kapitein,’ Van Paul Biegel, uitgeverij Holland. Postuum herdrukt bij Lemniscaat. Mag je een klassieker van een ander opeens ook je EIGEN klassieker noemen?
    i

    bobjegoudsmit

    21 februari 2014 at 09:37

  2. Nergens in het artikel staat dat Lemniscaat DKK als eigen klassieker afficheert. Er staat wel dat de uitgeverij klassiekers uitgeeft en hoe je het ook wendt of keert, één ervan is DKK.

    Ted

    21 februari 2014 at 09:57


Geef een reactie

