tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

35 Belangrijkste schrijvers

with 10 comments

top35NRC Handelsblad publiceerde gisteren een lijst van “de 35 belangrijkste schrijvers van 2013”. Die lijst schetst een zó schokkend armoedig beeld van het Nederlandstalig literair landschap, dat ik erover struikelde. Geen wonder: het bleek een soort door de krant geschonken advertentie te zijn voor een academie die cursussen aanbiedt voor als je beter wilt leren schrijven. Die academie heeft lukraak regels opgesteld, maar is wel zo sportief geweest om die regels kenbaar te maken. Die zijn zo kortzichtig en willekeurig en zo immoreel, dat je je schaamt als je ze beziet. Prijzen worden in categorieën ingedeeld – wat ik écht niet vind kunnen – waarbij de ene prijs veel punten krijgt en de andere prijs om onverklaarbare reden géén. Maar goed, dat moet mógen. Echt inzicht krijg je echter niet, want prijzen van vóór 2013 tellen bij sommige auteurs mee, terwijl prijzen van 2013 bij andere auteurs níét meetellen. – De tranen schieten je in de ogen van de onbenulligheid van de lijst en het soort onmacht waarmee wij ons amuseren in een wereld waarin andere landen een lijst van 35 omgekomen slachtoffers moeten maken. – Zo lang wij ons maar vermaken kunnen met de een of andere top 10 of 20 of 35 is alles in orde.

Ik ben zelf geen haar beter. Ik begon dit stukje te schrijven omdat ik verontwaardigd ben over het bestaan van deze top 35. Maar toen ik dit naar een einde toe schreef, merkte ik dat ik het wereldlijke dat ik graag uit wil dragen steeds moeilijker vast kon houden. Ik strekte mijn armen uit om iets universeels te beschermen en die armen kwamen automatisch steeds dichter om mezelf heen. Wat ik driftig tegenstribbelend wilde zeggen over de lijst hiernaast verdampte uiteindelijk tot maar één grief: Annejet van der Zijl en Jan van Mersbergen staan er niet op, en dat kan ik niet verdragen.

Written by Ted

1 maart 2014 bij 01:05

Geplaatst in Diversen

10 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. De mensen van de krant, hoera
    Die vorsen duizend nieuwtjes na
    Zij schrijven leed en ook vermaak
    Zo letten wij op onze zaak.

    Als ik straks stemmen ga, ja, ja
    Dan lees ik voor en tegen na
    Belangrijk is dat nu in maart
    Maar wat ik lees, hoeft niet bewaard.

    Belangrijk is zo rekkelijk
    En ook nog eens betrekkelijk
    Ach, wie belangrijk is voor mij
    Die hoort er vast voor jou niet bij.

    Co

    1 maart 2014 at 08:35

  2. Om welke academie gaat het?

    wil

    1 maart 2014 at 11:05

  3. Omdat die top 35 bedoeld is om de initiator onder de aandacht de brengen, wil ik daar geen antwoord op geven. Als je zelf even googelt ben je er zo achter, Wil.

    Ted

    1 maart 2014 at 11:21

  4. Zeg Ted!

    Ik heb die lijst nu zes keer van boven naar beneden en van beneden naar boven doorgelezen, maar wij staan er niet op! Hoe kan dat nou? Jij hebt alle prijzen gewonnen die er voor jeugdboekenauteurs maar te winnen zijn, en naar mijn boeken worden hele museumzalen ingericht, zoals de honderdduizenden bezoekers van het Scheepvaartmuseum en van de exposities over Hollandse en Vlaamse piraten in o.a. Hoorn en Rotterdam kunnen beamen. Ik heb er nog aan gedacht dat het – in verband met het overlijden van Hugo Brandt Corstius – om een lijst anagrammen gaat (Christiaan Weijts? Shira Keller? Peter Terrin? Martin Bossenbroek? die bestaan volgens mij helemaal niet!) maar mijn computer geeft aan dat dat niet zo is. Wel krijg ik bij de correctiefunctie allerlei oneerbare wijzigingsvoorstellen, zoals Kees van Klooten en Cees Klooteboom, zodat ik maar blij ben dat Monica van Paemel en Adriaan van Dis niet in het rijtje staan, anders zouden daar ook weer allerlei liederlijke verbasteringen bij worden geproduceerd.

    Nou ja, het is niet anders.

    Groeten!

    Peter

    peter smit

    1 maart 2014 at 12:31

  5. Nou ja, de initiator van die top 35 vindt dat sommige prijzen van belang zijn en andere niet. En NRC Handelsblad is het daar klaarblijkelijk mee eens, want anders hadden ze die top 35 niet pontificaal in de krant gezet.
    Het is ráár dat men de Haagse literatuurprijzen meetelt met expliciete uitsluiting van de Nienke van Hichtumprijs. Jan Paul Schutten zou hoog in die lijst moeten staan, maar hij staat er helemáál niet in.

    Ted

    1 maart 2014 at 12:48

  6. volgend jaar sta ik er zeker in, vlak achter tommy wieringa, vermoed ik zelf…tja, was even 8 jaar uit de running door een maand zware coma…met hersenbloeding, hersenkneuzing en schedelbasisfractuur. ik heb mezelf weer aan elkaar gelijmd en daarom: tommy, here I com!

    Pam Emmerik

    1 maart 2014 at 13:46

  7. Dat gaat zeker lukken, Pam!

    Ted

    1 maart 2014 at 14:08

  8. Ik mis Toon Telligem

    aafje1950

    1 maart 2014 at 19:27

  9. Isa Hoes? Echt waar? Goh.. moe nie gekker worruh..

    Patrick Bus

    1 maart 2014 at 22:03

  10. O, het kan nog véél gekker!

    Ted

    3 maart 2014 at 08:00


Geef een reactie

