tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Rijden (12)

with 5 comments

rijles12Hoe staat het met mijn rijlessen? Daar ben ik even mee gestopt omdat ik nu eerst mijn theorie wil – moet – halen, en dat gaat ronduit slecht! In oefenexamens maak ik tien fouten, terwijl ik er maar vijf mag hebben. En omdat ik geen tijd en ook geen zin heb om een boek in mijn kop te stampen, leer ik het op mijn gemak, want ik heb geen haast. Ik heb al wel besloten dat als ik mijn rijbewijs haal, ik geen auto ga kopen omdat het in mijn geval onpraktisch is: ik woon náást het station en er is hier nergens in de buurt een mogelijkheid om te parkeren. Bovendien heb ik mezelf al wel bewezen wat ik wilde: durf ik te rijden of niet? Ja, ik durf het wel en ja, ik kan het ook.
Maar ik maak dus veel te veel fouten. Ik zou te veel nadenken, zegt men. Maar soms zijn de vragen echt achterlijk. Zo is er een vraag waarbij een auto een andere auto inhaalt bij een spoorwegovergang. Mag dat? Nee, luidt het juiste antwoord, maar dan staat er als verklaring bij: er geldt geen inhaalverbod, maar het is niet verstandig om in te halen bij een spoorwegovergang. Hè? Als het niet verboden is, dan mag het dus wel, dus het juiste antwoord is: ja! – Toevallig had ik deze vraag goed. Ik zei dat het niet mocht. Dat was goed. Of eigenlijk fout, want het mag wel.
Een andere vraag: je ziet op een plaatje een auto naast een fietser op een fietspad met een doorgetrokken witte lijn, en die auto geeft met zijn knipperlicht aan dat-ie rechtsaf wil slaan. Mag hij zo voorsorteren? Nee, zeg ik, want hij mag niet over die doorgetrokken streep. Ja, luidt het juiste antwoord, want hij gaat pas over een meter of twintig voorsorteren, en daar is een stippellijn.
Het ergst zijn natuurlijk vragen als: als een aanhangwagen zoveel meter breed is, hoeveel meter mag lading dan uitsteken?

Written by Ted

3 maart 2014 bij 07:55

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk om weer te horen hoe je er nu instaat. Ik ben zelf ook (tijdelijk) gestopt met les, na van rijschool veranderd te zijn. Ik heb wel mijn theorie, maar vind het rijden zelf niet leuk genoeg. Ik blijf gespannen. Het is zonde van het geld in mijn geval. Groet van Lucienne

    luciennekohler

    3 maart 2014 at 08:19

  2. Ja, ik ben er ook wel van geschrokken hoe waanzinnig duur autorijden is: auto, brandstof, parkeren, verzekering, keuring, onderhoud, belasting, enz.

    Ted

    3 maart 2014 at 08:28

  3. De rijles leert dat logisch niet
    of bijna niet bestaat.
    Wat logisch is daar logica
    door denken snel vergaat.

    In nevelen gehuld gaat zij,
    het brein tast tobbend rond.
    Wat logisch lijkt, vindt hier zowaar
    geen stukje vaste grond.

    ’t Principe van gevolg na daad
    ligt log en lui op straat
    in lijnen, pijl, bewijzering,
    waardoor men malen gaat.

    De logica is van de baan,
    die snelweg heet of straat.
    Gok daarom antwoorden bijeen
    opdat het beter gaat.

    Co

    3 maart 2014 at 12:20

  4. Ik gok bijna altijd verkeerd!

    Ted

    4 maart 2014 at 07:16


Geef een reactie

