tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Winnaars: Hof en Larhzaoui

leave a comment »

Bellevue-Lunchtheater-SchijnVandaag werd in De Balie in Amsterdam de Woutertje Pieterseprijs 2014 uitgereikt aan Marjolijn Hof voor De regels van drie. Het jaarlijkse Roverslied werd meer dan voortreffelijk vertolkt door Daan Hofman (er werd gezegd dat het lied op de site van de WPP tre zien zou zijn, maar daar heb ik het niet aangetroffen) en de presentatie was niet meer in handen van Marja Käss, maar van haar opvolger als bestuursvoorzitter, de journalist Hans Smit. Die draaide voor de presentatie en het interview met de winnaar zijn hand niet om; hij deed dat uitstekend.
De uitreiking was zeer de moeite waard, maar voor mij niet het hoogtepunt van de dag. Vóór ik naar de uitreiking ging, zat ik in het naburige theater Bellevue voor de lunchvoorstelling van Fahd Larhzaoui: Schijn. Larhzaoui (midden op de foto) is een charismatische toneelspeler en presentator, en hij maakte me een beetje in de war toen ik de zaal binnenliep en voor langs de stoelen naar de andere kant van de zaal wilde lopen. Hij stond al op het toneel en zei dat ik voor het voetlicht liep. Ik wist niet waarom hij dat zei, dacht dat ik daar niet mocht lopen en een standje kreeg, maar achteraf denk ik dat hij gewoon een praatje maakte. Ik ging met mijn gezelschap in de zaal zitten en die liep helemaal vol, wat ons best verbaasde voor een lunchvoorstelling. Larhzaoui begon aan de voorstelling die hij geheel in zijn eentje op het podium verzorgde, en waarin hij zijn verhaal vertelde als in Nederland geboren zoon van Marokkaanse ouders, heen en weer geslingerd tussen de Nederlandse samenleving en de Marokkaanse tradities. – Het heeft in alle recensies gestaan dus ik kan het wel zeggen: gedurende het opgroeien kwam hij achter zijn homoseksualiteit en moest dat een plaats geven in zijn leven, maar ook in dat van zijn familie. Hoe dat in zijn werk ging vertelt hij stuiterend van de ene emotie in de andere. Zijn verhaal is aan de ene kant volkomen herkenbaar voor homo’s, aan de andere kant lijkt het een verhaal uit een land aan de andere kant van de spiegel. Dat gebalanceer tussen onmogelijke uitersten maakte de voorstelling intiem, uitbundig en ontroerend. Na afloop bleef de acteur op het podium staan en een aantal moeders en vaders kwam hem bemoedigend toespreken. En dat was terecht, want wij vonden het een dappere voorstelling en wij wilden Larhzaoui wel adopteren.
Gaan zien die voorstelling! Kan vrijdag nog en zondag in Bellevue en 15 maart in Rotterdam, en verder weet ik niet waar.

De tekst van de voorstelling, gebaseerd op Fahds verhaal, is van Don Duyns en de regie is in handen van Floris van Delft.

Written by Ted

6 maart 2014 bij 22:13

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

