tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Echte literatuur

with 11 comments

vingertjeEen paar dagen geleden sprak ik een auteur voor volwassenen die betoogde dat er een scherpere scheidslijn moet komen tussen literatuur voor volwassenen en literatuur voor de jeugd. Hij was verbolgen over het feit dat een middelbare school Harry Potter toeliet op de Engelse literatuurleeslijst voor het eindexamen.
Hij denkt op de een of andere manier dat wij, jeugdauteurs, adolescenten gijzelen in plaats van ze vrij te geven voor het ware leesparadijs: de échte literatuur.
Zo is het echter niet. Kinder- en jeugdboekenschrijvers dragen eraan bij dat jonge mensen gaan lezen. Als het goed is stromen die lezers vervolgens door naar literatuur die aansluit bij de levensfase waarin ze verkeren.
Maar niet zelden stuiten auteurs voor adolescenten op het fenomeen dat ze de taak om jongeren aan het lezen te hóúden niet kunnen overdragen aan schrijvers voor volwassenen, omdat veel van hen met hun rug naar de jeugd toegekeerd staan, niet zelden met hun armen gestrekt naar de recensenten, naar status, prestige en erkenning.
Daarin lijkt “échte” literatuur zich nogal eens te onderscheiden van literatuur voor de jeugd: het ideaal, het verlangen, het streven om van mensen lezers te maken, dat bij vrijwel alle jeugdboekenschrijvers in meer of mindere mate aanwezig is, lijkt bij niet weinig schrijvers voor volwassenen op te houden te bestaan.

Written by Ted

24 maart 2014 bij 08:01

Geplaatst in Diversen

11 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mag ik? – Gerelateerd: http://wp.me/p1hYm7-20h. Over adolescenten-lezers van schrijvers-voor-volwassenen.

    janien

    24 maart 2014 at 08:34

  2. Dit is op Denis blogt! herblogd.

    Denis Stirler

    24 maart 2014 at 08:35

  3. […] (schrijvers en hun lezers, adolescenten /jongvolwassenen /jongeren en volwassenen): Echte literatuur van Ted van […]

  4. Ik zou de betreffende auteur ‘Het geminachte kind’ van Guus Kuijer, en ‘Hoofden uit de mist’ van Sjoerd Kuijper ter lezing aanraden.

    Kate

    24 maart 2014 at 08:42

  5. Helaas zijn er ook jeugdauteurs die met hun rug naar het kind/de jongere staan, armen wijd open voor prijzen en recensies.

    sylviavandenheede

    24 maart 2014 at 08:57

  6. Welke auteurs heb je dan in gedachten, Sylvia? Ik ken er maar één die niet geïnteresseerd is in kinderen aan het lezen krijgen, maar die strekt de armen ook niet uit naar recensies en prijzen. De auteurs die dat wel doen streven bij mijn weten allemaal leesgenot bij kinderen na.

    Ted

    24 maart 2014 at 09:05

  7. Hoi Ted,

    ja, dat blijft wrijving geven. Ik heb er vroeger een keer voor gepleit om Vestdijk niet meer door middelbare scholieren te laten lezen en van de lijsten af te halen. Dit omdat ik van mening ben dat Vestdijk voor – ik noem maar een grens – dertig-plussers schreef en niet voor jongeren. Nou, daar kwam me daar een kritiek op. Vuurrode literatuurpriesteressen! Schuimbekkende Neerlandici! Juju, wat een grof volkje is het toch.

    Peter Smit

    24 maart 2014 at 09:32

    • De koperen tuin.

      Op een dag, ik was veel jonger,
      kocht ik spaarzaam een geel boek,
      zonlicht viel op bei mijn handen
      op mijn fiets, op heel mijn pad
      thuis kwam ik, uit jas gewrongen,
      lezen ging ik, dacht ik nog.

      Woorden sprongen in mij open
      ademloos werd ik slechts ogen
      verliefd voor altijd hopeloos,
      nooit wist ik kon het ooit mooier,
      zachter, liever, zorgzaam prachtig,
      lezen ging ik, dacht ik nog.

      Co

      24 maart 2014 at 16:29

  8. Van mij zouden scholieren Suske en Wiske op hun lijst mogen zetten, omdat daar geen uittreksels van bestaan, dus als ze een analyse maken van zo’n boek, doen ze dat helemaal zélf!

    Ted

    24 maart 2014 at 10:00

  9. Was dat een Engelse auteur of een Nederlandse, Ted? Ik vermoed een Nederlander.

    Hanneke

    24 maart 2014 at 15:14

  10. Idioot die scheidslijn, het zou volwassenen er namelijk van kunnen weerhouden om prachtige jeugdromans te lezen omdat ze ‘voor kinderen zijn’. Om maar een voorbeeld te noemen: velen zouden ‘Vallen’ van Anne Provoost (nog) eens moeten lezen.

    kimbergshoeff

    25 maart 2014 at 15:18


Geef een reactie

