tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De belofte of de eed

with 7 comments

KucukHet Haagse gemeenteraadslid Hasan Küçük legde gisteren de eed bij de eerste vergadering na de verkiezingen zo af: ‘Zo waarlijk helpe mij Allah.’ Burgemeester Jozias van Aartsen corrigeerde hem: ‘U weet dat de tekst anders luidt’. Küçük zwoer daarop alsnog: ‘Zo waarlijk helpe mij God almachtig.’ Hij zou achteraf verklaard hebben dat hij  dat eigenlijk niet meer van deze tijd vindt. Ik ben dat met hem eens, maar op een andere manier.

Raadsleden – maar bijvoorbeeld ook getuigen in een rechtszaak – mogen kiezen uit twee zinnen als ze ingezworen worden: ‘Dat verklaar en beloof ik’ en ‘Zo waarlijk helpe mij God almachtig’. Ik vind dat er zo veel verschil is tussen de belofte en de eed, dat de eed niet meer van deze tijd is. Bij de belofte belóóf je om je best te doen, bij de eed beloof je niks, maar laat je het afhangen van de luim van God/Allah. Zo van: ‘Sorry, ik wou mijn  best wel doen, maar God had geen zin om te helpen en daarom is het niet mijn schuld dat ik mijn plicht vreselijk verzaakt heb.’

Bovendien wordt tegenwoordig niet op prijs gesteld dat vertegenwoordigers van ons allemaal te koop lopen met hun individuele geloofsovertuigingen, en ook in dat kader vind ik het uit de tijd om de verantwoordelijkheid van je handelen publiekelijk af te schuiven op een hogere instantie die niet ter verantwoording kan worden geroepen.

(foto: gemeente Den Haag)

Written by Ted

28 maart 2014 bij 07:46

Geplaatst in Diversen

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Weer een ijzersterke uitleg Ted. Mooi geformuleerd.

    Lois Dankelman

    28 maart 2014 at 08:39

  2. ik dacht ongeveer hetzelfde toen ik dit las, alleen kan ik het niet zo mooi verwoorden als jij

    wanda

    28 maart 2014 at 20:13

  3. Dank voor jullie compliment!

    Ted

    29 maart 2014 at 21:22

    • Zo waarlijk helpe mij God Almachtig betekent ik verklaar dit tegenover de Almachtige God die onverantwoordelijk handelen van mij zal veroordelen.
      Dat is wat anders dan: dat verklaar en beloof ik. Alsof mijn luim garantie is voor mijn integer handelen. Ondertussen weten we wel beter. Gelukkig is het bestaan van God niet afhankelijk van wat ik onder ede verklaar en zal Hij iedereen oordelen.

      maarten post

      4 juli 2017 at 12:20

      • De betekenis die u eraan toekent wordt door de feitelijke woorden niet ondersteund.

        Ted

        4 juli 2017 at 12:58

  4. Kwam hier terecht omdat ik zelf moet kiezen voor eed of belofte. Ik twijfel omdat ik de eed onduidelijk vind. Wat zeg je er nu eigenlijk mee? Het is in ieder geval niet wat u in dit stuk beschrijft. De bedoeling is te zeggen: “ja, dat beloof ik met Gods hulp”. Dat is niet afschuiven maar als gelovige erkennen dat jij persoonlijk steun ervaart, kracht krijgt vanuit het geloof om te doen wat je belooft. De reden dat ik twijfel is enerzijds dat ik het “almachtige” waarover gesproken wordt gedateerd vind maar nu ook dat ik weet hoe de eed kan overkomen (zelfs bij slimme schrijvers) 😉

    Eline

    14 mei 2014 at 20:47

  5. Nou, uw beleving van wat de eed betekent – “ja, dat beloof ik met Gods hulp” – sluit nochtans precies aan bij wat ik ertegen heb.

    Ted

    15 mei 2014 at 00:39


Geef een reactie

