tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Spoor (bijster)

with 2 comments

treinNS heeft een blad dat Spoor heet. Het is geen onaardig blad, maar het bewierookt de trein wel heel overdadig en kent geen spoor van zelfkritisch vermogen.

Soms staan er “weetjes” in. Nu ook. Spoor denkt dat wij het leuk vinden om te weten dat de langste trein 398 meter lang is. Dat is inderdaad interessant, en je denkt: daar wil ik meer over weten. Maar ook op dit vlak schiet NS tekort. Dat die trein zo lang is, is het enige dat je te weten komt. Niet wat voor trein dat dan is, waarom die zo lang is, of-ie overal kan komen, waar en wanneer die rijdt – niets van dat alles meldt het blad. Dat is hetzelfde als wat NS doet als mensen op het perron staan te wachten op een trein die niet komt. Ze zeggen – als je boft – dat de trein niet komt en daar moet je het dan verder maar mee doen.

Iets soortgelijks doet NS met het aanbieden van reizen. Ze maken reclame met boodschappen als: vanaf 39 euro naar Berlijn! Ik wil graag voor vanaf 39 euro naar Berlijn, maar hoe ik ook probeer om zo’n kaartje te vinden, het lukt met geen mogelijkheid. Kaartjes vanaf 79 euro kan ik wel vinden.
De site stelt dat de prijs o.a. afhangt van vroegboeken. Nou, eergisteren kreeg ik een mail van NS Hispeed in de bus: dat ik door vroegboeken voor 29 euro in juli en augustus naar Parijs kan. Nou, dat wil ik best! Dus ik probeer eens te kijken of het klopt en stuit meteen op een struikelblok dat alle illusies als sneeuw voor de zon doet verdwijnen: je kunt alle dagen reizen boeken, maar de verst mogelijke dag is 2 juli! Een reis boeken ná 2 juli is onmogelijk.

Written by Ted

3 april 2014 bij 00:18

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leve de vooruitgang! Je kunt de reizen niet online boeken. Maar je dient ‘customer care’ te bellen.
    Het is mij al vaker opgevallen dat reizen naar het buitenland per trein bepaald niet eenvoudig te regelen is.

    Alexandra van Steen

    3 april 2014 at 11:10

  2. O ja? Dat heb ik helemaal niet begrepen. En dat wíl ik ook helemaal niet. Ik wil gewoon op mijn gemak uit kunnen zoeken wat mij het best uitkomt en niet meteen vastzitten aan een telefoonmedewerker.

    Ted

    3 april 2014 at 11:32


Geef een reactie

