tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het Voorleeselftal

with 8 comments

leescoalitieGisteren is onder auspiciën van de Stichting Lezen het Voorleeselftal van start gegaan, om het voorlezen onder vaders te promoten. Het schijnt dat maar 8% van de vaders voorleest. – Wat een irreëel aandoend percentage. Ik weet helemaal niet hoe ik me 92% vaders moet voorstellen die hun kind níét voorlezen. Wat doen ze dán met hun kinderen? Gewoon met hun armen over elkaar naast hun kind op de bank zitten?

In dat Voorleeselftal zitten natuurlijk Bekende Nederlanders die vader zijn, want tegenwoordig is niets mogelijk zonder Bekende Nederlander. Maar deze keer hoeven ze gelukkig geen hoedje op of een vlaggetje in de hand, zoals niet zelden het geval is als er iets voor kinderen gepromoot moet worden. Misschien omdat het echte kerels zijn? Het gaat om onder anderen Job Cohen, Bastiaan Ragas, Ronald Giphart, Leo Blokhuis, Bram van der Vlugt, Dennis van der Geest en Beau van Erven Dorens.

Je zou verwachten dat de bondcoach van dat elftal een andere bekende vader is, maar neen: dat is Mirjam Oldenhave, de schrijfster van de Mees Keesboeken. Zij hoeft gelukkig ook geen strik op of een slinger om.

Er is een Facebookpagina van de Leescoalitie en de actie heeft een eigen vignet: Vaders Voor Lezen 2014.

 

 

 

Written by Ted

10 april 2014 bij 07:11

Geplaatst in Diversen

8 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Het Voorleeselftal. […]

  2. Weet je zeker dat het over voorleesvaders gaat en niet over voorleesgrootvaders?

    Co

    10 april 2014 at 07:35

  3. Grootvaders zijn óók vaders, Co.

    Ted

    10 april 2014 at 07:51

    • En je vader is een vader
      Die een eigen vader heeft
      Die nu niet als paps of paatje
      Maar als opa verder leeft.

      En je opa heeft een vader
      Overgroot wordt hij genoemd
      Maar hij is een maatje kleiner
      Dat zeg ik hier onverbloemd.

      En die over heeft een vader
      Maar die ken ik eerlijk niet
      Enkel van een grijze foto
      Waarop je hem vaagjes ziet.

      En de vader van die vader
      Heeft er vast ook een gehad
      Maar dat is zo lang geleden
      dat ik hem al glad vergat.

      Co

      10 april 2014 at 11:18

  4. Hoi Ted,

    Ik las bij het filmpje van Tommy Wieringa op de site Vadersvoorlezen.nl nog deze note:

    Dit cijfer is niet correct: het is niet zo dat maar 8% procent van de vaders in Nederland voorleest, maar wel dat in slechts 8% het de vader is die het vaakst voorleest.

    Daaruit blijkt natuurlijk ook dat vaders te weinig voorlezen dus hopelijk spoort de actie alle vaders aan om hun kinderen heerlijk voor te lezen!

    groetjes Jeannet

  5. Hm, dat maakte ik uit de algemene informatie niet op. Ik laat het dus maar gewoon zo staan: 92% van de vaders leest niet (voldoende) voor.

    Ted

    10 april 2014 at 14:32

  6. Jááren geleden gaf mijn vader al het goede voorbeeld: hij las meestal voor. Nu doe ik het voor mijn buurmeisje: http://kimbergshoeff.wordpress.com/2014/04/10/jip-en-panneke/

    kimbergshoeff

    10 april 2014 at 17:47


Geef een reactie

