tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De Groene over Mijn meneer

with 3 comments

groeneamsterdammerDeze kans om iemand anders iets te laten zeggen over een boek van mezelf laat ik niet voorbijgaan. In de Groene Amsterdammer van deze week, die deels in het teken staat van pedofilie, bespreekt Marja Pruis drie – of eigenlijk vier – boeken die gerelateerd zijn aan dat thema: Tijger, tijger van Margaux Fragoso, Voor een verloren soldaat van Rudi van Dantzig en Mijn meneer van mijzelf – en het vierde boek is Zeer kleine liefde, eveneens van mijn hand. Dat laatste boek vormt een soort inleiding om het te hebben over Mijn meneer, en daarvan zegt Pruis: ‘Het is een schrikbarend mooi, ontroerend boek, Mijn meneer. De schok van de ervaring destijds moet zo immens zijn geweest dat de volwassen schrijver ogenschijnlijk zonder moeite of afstand de fysieke sensatie van gelijktijdige schroom en verlangen zoveel jaar later onverminderd sterk kan oproepen.’

Het artikel werd gisteren onder mijn aandacht gebracht door een attente collega, en dat viel mooi samen met het bericht vanuit Duitsland dat het omslag van Sehr kleine Liebe klaar is en het boek naar de drukker gaat. Tot nu toe heb ik het zo irreëel gevonden dat er een Duitse vertaling komt van Zeer kleine liefde (Leopold 1999), dat ik steeds heb gedacht: het zal uiteindelijk wel niet doorgaan. Maar het gaat wel door. Het is voorbeeldig vertaald door Rolf Erdorf en van illustraties voorzien door Brigitte Püls. Die laatste heet ook degene te zijn geweest die het boek onder de aandacht van de uitgever bracht.

Voor wie ZKL niet kent: in de beginjaren negentig kreeg ik een brief van de meneer die ook model stond voor de man in Mijn meneer en daarin vroeg hij om vergeving. Rond die brief heb ik een soort compositie gemaakt van brieven en gedichten; ik kreeg er in 2001 de Nienke van Hichtumprijs voor.

ZKL is niet meer als los boek verkrijgbaar, maar is wel opgenomen in de verzamelaar Hou van mij. In de Duitse versie zullen de foto’s zijn vervangen door min of meer abstracte illustraties.

 

Written by Ted

12 april 2014 bij 08:17

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] De Groene over Mijn meneer. […]


Geef een reactie

