tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Kinderen en ziek zijn

with 19 comments

ziekkindNaar aanleiding van mijn boek Gebr. kreeg ik de vraag of ik een lezing wil geven over hoe kunst, en in het bijzonder kinder- en jeugdliteratuur, artsen, assistenten, verpleegkundigen, therapeuten en maatschappelijk werkers kan helpen bij hun contact met patiënten. Ik zou daarbij graag gebruikmaken van een lijst van boeken die ik kan aanraden – en ik heb ook wel wat gevonden op internet zoals hier en hier – maar ik zoek toch eigenlijk een meer uitgebreide lijst die tevens specifieker aangeeft over welke aandoening het in het boek gaat. Ik meen dat ik daar wel eens een artikel over heb gelezen, maar kan die niet vinden. Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken? Zo niet: heb je een tip voor een bijzonder boek waarin een specifieke aandoening aan de orde komt?

Het gaat me niet om boeken die artsen aanraden aan kinderen om te lezen, maar kinderboeken die artsen zélf kunnen lezen om meer te begrijpen van wat een ziek kind doormaakt.

 

Written by Ted

28 april 2014 bij 08:44

Geplaatst in Diversen

19 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Er is een serie: De Ziekenboeg, uitg Sjaloom, 1995-1997, geschreven Christine Kliphuis, tekeningen Helen v. Vliet:
    De ogen van Olivia, Het genies van Annelies, Het oor van Leonoor, Het been van Heleen, IJs voor Matthijs, De buik van Bram, de jeuk van Joep, De darm van Harm.

    Er is een algemene serie: Zo werkt je lichaam, oa ‘De spieren, Een DeAgostini Speel- & Leercollectie.
    Er is een atlas vh menselijk lichaam voor kinderen, uitgeverij Boek Specials Nederland

    Er is ‘Je lijf van A tot Z’, schrijver Ivan Wolffers, uitgeverij Leopold 2005, een naslagwerk, hierin staan ook ziektes, echt voor kinderen geschreven.

    Er is “Art as Medicine” Creating Therapy of the Imagination ; uitg Shambala, Boston & London 1992, Schrijver Shaun McNiff.

    Ik vind Hert tijdschrift Dada, no 65, ‘taalbeeld en beeldtaal’ heel inspirerend waar jouw creatief brein vast inspiratie uit opdoet.

    Leuke opdracht!!
    Kunst & ziekzijn, het tilt je op, maakt je creatief & inventief & vrolijk-bewegend, je houd je niveau vast en verglijd niet, je houd erdoor vol. Zo vergaat het mij prive, al 21 jaar.
    Bij kinderen telt het nogheelveelmeer.

    Anne Lutje Schipholt

    28 april 2014 at 09:39

  2. Beste Ted,

    ‘Het wereldje van Beer Lighart’ van Jaap ter Haar wist mij als kind erg te raken, toen mijn moeder het voorlas aan mijn broers en mij. Het vertelt het verhaal van Beer (Berend), die na een ongeluk blind blijkt te zijn.

    Op aanraden van mijn moeder heb ik in mijn tienerjaren het boek ‘Blijven lachen Irmgard’ van Irmgard Smits gelezen, hoewel het meisjesboekengehalte van het omslag me hier in eerste instantie van weerhield. Helaas is het boek niet meer als nieuw verkrijgbaar; tweedehands exemplaren zijn nog wel te vinden. Het boek is gebaseerd op Irmgards eigen ervaringen als TBC-patiënt in een sanatorium en verscheen toen zij nog maar twaalf jaar oud was.

    Mijn persoonlijke favoriet is ‘Een weeffout in onze sterren’ van John Green over een intense vriendschap en liefde tussen twee jonge kankerpatiënten. Het leuke is, dat het boek zich voor een belangrijk deel in Amsterdam afspeelt. Ik huil niet vaak bij boeken, maar gedurende de laatste hoofdstukken bleven mijn tranen stromen, hoewel het bovenal een liefdevol boek is vol humor en gefilosofeer. De verfilming ‘The Fault In Our Stars’ is vanaf 10 juli te zien in de Nederlands bioscopen.

    Succes met de lezing!

    Hartelijke groeten van een 29-jarige kinderboekenliefhebber

    een 29-jarige kinderboekenliefhebber

    28 april 2014 at 10:02

    • Dank. Dat boek van Green is inderdaad een uitstekende tip!

      Ted

      28 april 2014 at 10:17

  3. Hoi Ted,

    Leesplein heeft een ziek-lijst: http://www.leesplein.nl/LL_plein.php?hm=3&sm=3&forward=1&id=23
    De lijst is op de categorie 6-9 jaar na up-to-date t/m 2013. Ik zal Eveline vragen deze week genoemde leeftijdscategorie aan te vullen.

    Succes ermee!

    Met groet,
    Dorien

    Dorien

    28 april 2014 at 10:03

    • Ha, Dorien, dat is een hele fijne lijst! Daar kan ik wel mee uit de voeten! Dank!

      Ted

      28 april 2014 at 10:19

  4. Ik realiseer mij dat ik mijn oproep niet helemaal nauwkeurig heb geformuleerd. Ik heb het bericht nu aangepast. Het gaat niet om artsen die kinderboeken aanraden aan jonge patiënten, maar kinderboeken die door artsen zélf gelezen kunnen worden om meer te begrijpen van die patiënten.

    Ted

    28 april 2014 at 10:17

    • O… Dan is die lijst die ik doorgaf niet erg toepasselijk. Zeker niet voor de jongere categorieën. Maar misschien zijn er wat artsen die 12+ wel willen lezen 😉

      Dorien

      28 april 2014 at 10:22

      • Nou, op de lijst zag ik toch boeken staan waar ik zelf niet opgekomen was en die zeer behulpzaam kunnen zijn, dus ik ben er wel degelijk blij mee, Dorien!

        Ted

        28 april 2014 at 10:33

  5. Niet voor artsen geschreven, maar voor kinderen. Maar aan de hand van de plaatjes kunnen artsen en met name verpleegkundigen vaak makkelijker met de kinderen communiceren:
    * ‘Naar het ziekenhuis’ (waar elke fase te zien is van intake naar operatiehemd aan enz, tot uiteindelijk buisjes plaatsen in de oren en de roesjeskamer. Tevens lopen ze alle afdelingen van het ziekenhuis na)
    * ‘Sssst, opa slaapt’ wordt gebruikt om kinderen voor te bereiden als ze zo meteen naar een ernstig ziek familielid of vriendje mogen die op de intensive care ligt.
    Deze zijn allebei van mijn hand.

    Verder vind je hier misschien interessante boeken:
    http://www.ninoboeken.nl/index.php?action=listscat&sidn=78&midn=21
    http://www.ninoboeken.nl/index.php?action=listscat&sidn=80&midn=21
    http://www.ninoboeken.nl/index.php?action=listscat&sidn=144&midn=21
    En SWP (de moeder van Nino) heeft veel boeken voor volwassenen. Kijk bijvoorbeeld hier:
    http://www.jeugdpsychiatrie.nl/

    Succes met de voorbereiding. Leuke opdracht!

    Netty van Kaathoven

    28 april 2014 at 11:08

    • Dank! Ik blijf me onzorgvuldig uitdrukken: ik bedoel geen boeken die voor artsen zijn geschreven, maar boeken die voor kinderen zijn geschreven en door artsen worden gelezen. 🙂

      Ted

      28 april 2014 at 13:14

  6. Beste Ted,

    Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerthesis voor de Master Jeugdliteratuur over Young-Adult romans uit het ‘beruchte’ sick-lit genre. De personages (voornamelijk jongeren) uit de volgende titels hebben kanker, en voeren (ieder op een eigen manier) een gevecht tegen de ziekte.

    – Zac & Mia van A.J. Betts
    – Als flamingo’s op het schoolplein staan van Wendy Wunder
    – Voor ik doodga van Jenny Downham
    – Een weeffout in de sterren van John Green
    – Een lied voor Jackson van Celia Bryce
    – Als je dit leest ben ik dood (een boek voor jongere kinderen) van S. Nicholls
    – Ik + Earl + de stervende Rachel van J. Andrews

    Misschien heb je er iets aan 🙂

    Groeten,

    Emma

    Emma

    28 april 2014 at 12:11

  7. “Wonder” van RJ Palacio (Querido). Sowieso een boek dat je niet mag missen.

    selmanoort

    28 april 2014 at 12:56

  8. Tip op persoonlijke titel: Zeven minuten na middernacht door Patrick Ness en Siobhan Dowd (postuum). Gaat over een 13-jarige jongen wiens moeder kanker heeft. Vond ik een bijzonder en indringend verhaal, mooi geïllustreerd ook.

    Dorien

    28 april 2014 at 14:29

  9. Wat ik een hele mooie vind is Lente van Derk Visser. Hoogbegaafde Lente heeft een hersentumor en je beleeft vanuit haar hoofd hoe ze dat ervaart. Een boek dat desondanks licht is gebleven en humor heeft.

    Hanneke Koene

    28 april 2014 at 17:19

  10. Een paar tips, ik zal proberen andere boeken te noemen dan die hierboven al genoemd zijn:

    Ziek / Gideon Samson
    Wolf / Sophie Swerts Knudsen [kanker]
    Zeemist / Mariëlle van Sauers
    Een vader voor altijd / Dolf Verroen
    De laatste zomer van de krijgers des doods / Francisco X. Stork [kanker]
    Droomtuin / Ingrid Kluvers
    Papa, hoor je me? / Tamara Bos
    Toen de zwanen kwamen / Lucy Christopher
    Gered door een meisje / Steph Bowe [kanker]
    De groeten van Mike! / Lydia Rood [leukemie]
    The look / Sophia Bennett [kanker]
    Lang leve saai! / Joke Janssen [kanker]
    Zwarte stilte / Hilde E. Gerard
    Slijmbal, superman en soepjurk / Kolet Janssen

    Richard

    28 april 2014 at 20:32

  11. Beste allemaal, hartelijk dank voor alle reacties. Er gaan stemmen op om dit eens nauwkeuriger uit te zoeken. Er bestaan heel wat lijsten, maar wat ontbreekt is een adequaat register. We gaan kijken of het niet mogelijk is dat register op te gaan zetten. Daarbij moet uitgezocht worden, in de boeken zelf over het algemeen, welke aandoeningen aan bod komen als er slechts sprake is van een vage omschrijving. Voorbeeld: aan de meeste omschrijvingen van mijn eigen boek ‘Gebr.’ kun je nu niet zien dat de erin besproken ziekte de Ziekte van Wilson is. En dát is wat je eigenlijk wel zou willen: dat als je een kinder- of jeugdboek zoekt waarin die ziekte voorkomt, je dat boek ook daadwerkelijk kunt vinden. Of het gaat lukken is een tweede, maar het enthousiasme om aan zo’n register te werken is er.

    Ted

    29 april 2014 at 08:05


Geef een reactie

