tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

‘Boer Boris gaat naar zee’ Prentenboek van het Jaar!

with 2 comments

Scan 559Boer Boris gaat naar zee, het tweede boek in de Boer Boris-serie van Philip Hopman en mij, is door jeugdbibliothecarissen gekozen tot Prentenboek van het Jaar 2015! Tijdens de Voorleesdagen die georganiseerd worden door de CPNB, eind januari volgend jaar, wordt het boek groots ingezet om het voorlezen te promoten, iets wat van het grootste belang is om kinderen te helpen bij het zelf leren lezen en uiteindelijk: het blijven lezen.

Het Prentenboek van het Jaar wordt jaarlijks in april gekozen. Een jury van bibliothecarissen kiest uit het complete aanbod van peuterboeken van het afgelopen jaar. Het belangrijkste criterium is dat het boek, naast een goed verhaal en aantrekkelijke illustraties, voldoende aanknopingspunten biedt voor interactie met de peuters en verwerking in hun spel na het voorlezen.

We zijn ontzettend blij en lopen in het geheim al een poosje te stuiteren, omdat we al wel wisten dat ons boek was uitverkoren maar dat tegen niemand mochten zeggen. Waarmee meteen gelogenstraft is dat je mij niks kunt vertellen omdat ik het meteen op mijn weblog zou zetten! Niet dus! Als ik een geheim moet bewaren, dan kan ik dat. Maar het was wel moeilijk om hier mijn mond over te houden, hoor. Dat moet ik wel toegeven.

Philip en ik zijn zelf zo enthousiast over Boer Boris, dat dit jaar alweer het vierde deel in de reeks verschijnt, een deel dat naadloos past bij het thema van de Kinderboekenweek: Boer Boris wil geen feest! – Maar wíj wel! We gaan nú feesten met de mensen van Uitgeverij Gottmer!

De Prentenboek TopTien voor De Nationale Voorleesdagen 2015:
 
Het boekenliefje – Helen Docherty & Thomas Docherty (Clavis)
Als iedereen slaapt – Komako Sakai (De Eenhoorn)
Snel naar huis, kleine muis – Britta Teckentrup (Gottmer)
Boer Boris gaat naar zee – Ted van Lieshout & Philip Hopman (Gottmer)
Pas op! Dit boek bijt! – Nick Bromley & Nicola O’Byrne (Gottmer)
Koning Koen en de draak – Peter Bently & Helen Oxenbury (De Vier Windstreken)
Piepkleine muis – Janis Ian & Ingrid en Dieter Schubert (Lemniscaat)
Klop klop klop – Lucy Cousins (Leopold)
Piep wil oversteken – Fleur van der Weel (Querido)
Ik wil ook! – Bibi Dumon Tak & Annemarie van Haeringen (Querido)

Lees hier verder op de site van de CPNB: hier.

Written by Ted

29 april 2014 bij 11:09

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Proficiat ! “Boer Boris gaat naar zee ” vind ik een erg leuk boek. met geweldige tekst op rijm en fantastische illustraties van Philip Hopman. Als hoogtepunt noem ik de prachtige tekening van de dieren onder water !
    erg grappig 🙂 Nog een fijne dag gewenst ! en leuk dat er een 4e deel verschijnt ! Ik ben een Boer Boris fan ! Hartelijke groeten van Maries Krekelberg

    maries krekelberg

    29 april 2014 at 12:24

  2. Dit is op Denis blogt! herblogd.

    Denis Stirler

    29 april 2014 at 15:05


Geef een reactie

