tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Pesten

with 2 comments

pestenIk beschouw mijzelf als een redelijk denkend mens. Als ik geconfronteerd word met een opinie die de mijne niet is, maar die wordt omarmd door mensen met verstand van zaken, ben ik een beetje van slag. Zoals met de discussie over het RTL-programma waarin gepeste scholieren hun pesters filmen met een verborgen camera. Goed zo, dacht ik. Alleen als je pesters te kijk zet realiseren ze zich waar ze mee bezig zijn.
In een specifiek geval is een school in Hoogvliet naar de rechter gelopen om uitzending te verbieden, een zaak die over twee weken behandeld wordt. Mijn gedachte daarbij was: ze proberen uitzending te verbieden omdat ze niets gedaan hebben om het pesten tegen te gaan. Maar nu zijn er allerlei deskundigen die het ook een slecht idee vinden om zulke zelfgemaakte reportages op tv te vertonen. De belangrijkste ervan lijkt me dat de gepeste het alleen maar moeilijker maakt voor zichzelf, omdat de te kijk gezette pesters wraak zullen nemen. Ja, hela hola, dat betekent dat je accepteert dat pesters niet gestopt kunnen worden, dat je het begrijpelijk vindt dat gepeste kinderen gestraft worden voor het proberen om het pesten aan de kaak te stellen, en je gedoogt dat scholen onvoldoende ondernemen om pesten tegen te gaan.
Aan de andere kant heb ik wel het gevoel dat de deskundigen het beter weten dan ik, dus ik twijfel hevig of ik mijn eigen standpunt moet handhaven.

Inmiddels is de eerste aflevering van Project P met Johnny de Mol op tv geweest. Los van een kwalitatief oordeel vond ik weinig aan te merken op het programma, omdat een en ander vlekkeloos verliep. Wel vond ik het merkwaardig dat er nou werkelijk niks aan te merken viel op de jongen die gepest werd. Ja, hij had een grote neus, maar in de regel is zoiets futiels niet voldoende reden om iemand door en door te pesten. Meestal gaat het om een kind dat er niet bij hoort, en dat was bij deze jongen niet het geval. Een van de andere scholieren zei het zo: sinds de klas was geconfronteerd met het pesten deed de gepeste jongen meer mee met alles wat er in de klas gebeurde. Dat is toch kennelijk een voorwaarde. Dat betekent dat zo’n kind zich uiteindelijk toch moet aanpassen aan het reilen en zeilen van zo’n klas. Maar lukt dat wel als je uit de groep valt omdat je dik bent of homo of iets anders wat je niet zo maar 1-2-3 kunt aanpassen?
Wat verder opviel was dat de school heus wel veel had gedaan om het pesten tegen te gaan, al had men de omvang van het pesten kennelijk niet goed ingeschat. Het was in ieder geval niet zo dat de school alles op zijn beloop had gelaten toen het pesten was gemeld. En daarbij kon de camera toch wel helpen.
De camera is een soort wondermiddel is. Op 2 manieren.
1. De camera laat met beelden een opeenstapeling zien van pesterijen, en werkt daardoor ontzettend confronterend: je voelt je betrapt en daar is nagenoeg geen verweer tegen.
2. Wie de camera in het bezit heeft heeft het gelijk aan zijn kant. Dat merkwaardige fenomeen kennen we uit consumenten- en misdaadprogramma’s, waarin het een ijzeren wet is: wie geconfronteerd wordt met een geheime camera of met een overvalcamera, delft altijd het onderspit, omdat de kijker bij voorbaat op de hand is van degene die de camera heeft; de camera neemt de kijker letterlijk en figuurlijk mee in de reportage. Dat systeem werkt bij deze serie ook. De pesters weten ogenblikkelijk dat de hele wereld op de hand is van de camera en het heeft geen zin om je ertegen te verzetten.

Het gevaar bestaat dat zodra de camera weg is alles weer wordt zoals het was, maar het programma onderving dat door na drie maanden nogmaals op school te gaan kijken. Daarom heb ik mijn standpunt uiteindelijk (nog) niet aangepast aan dat van de deskundigen. Eerst maar eens kijken hoe het gaat in aflevering 2.

Written by Ted

1 mei 2014 bij 08:18

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Goed betoog,Ted!

    Stasia Cramer

    1 mei 2014 at 13:21

  2. Helemaal mee eens!

    booxalivedotnl

    1 mei 2014 at 14:52


Geef een reactie

