tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Duur brood

with 4 comments

broodEen voordeel van wonen in het centrum van Amsterdam is dat je er alles op loopafstand kunt krijgen, van biologische olijfolie tot oranje bieten. Maar voor andere supermarkten dan Albert Heijn moet je de fiets of de tram nemen, want die zijn er niet in de buurt. Ook geen bakkers trouwens. Er zijn natuurlijk wel bakkers in het centrum van Amsterdam, maar niet in mijn nabijheid. Nou ja, er is wel een soort bakker in de buurt, maar niet een zoals ik die ken van vroeger: een bakker die om vier uur in de ochtend opstaat om tijd genoeg te hebben om het deeg te laten rijzen. Er is een winkel vlakbij die Brood heet en ovens in de winkel heeft staan. Ze bieden geen brood dat is gebakken in blikken (busbrood), zoals iedereen wel van vroeger kent, maar een soort vloerbroden, broden die lijken op zuurdesembrood en dat misschien ook wel zijn. Ik vermoed dat ze het deeg kant en klaar aangereikt krijgen en dat in ovens in de winkel bakken. Het brood is er schrikbarend duur. Maar ís dat wel zo? Dat vroeg ik me af. En daarom heb ik bij drie bakkers brood gekocht en gewogen.

Ik weet dat er een Warenwetbesluit Meel en Brood is waarin staat hoeveel een brood aan droge stof dient te bevatten, maar dat is voor mij natuurlijk niet te controleren. Ik heb drie volkorenbroden gekocht: één busbrood en twee vloerbroden, en uit de informatie die ik heb opgezocht blijkt dat bij het bakken uit een vloerbrood meer water verdampt dan uit een busbrood. Een vloerbrood bevat dus relatief minder droge stof en meer water. Feitelijk en financieel doet dat er niet zo veel toe: vind je een brood te droog, dan drink je er een slokje water bij ter waarde van nog geen cent. Wel kan het zo zijn dat doordat vloerbroden wat compacter zijn, je er per maaltijd ongeveer één snee minder van neemt. Ik houd daar geen rekening mee bij de prijsvergelijking, omdat je op het plaatje kunt zien dat zo’n brood helemaal niet zo compact is als men wel beweert.

Het busbrood kwam van een bakker aan het Damrak. Het woog 821 gram en kostte 2,40. Omgerekend naar een gemiddeld brood van 800 gram is dat 2,33.
Het eerste vloerbrood kwam van een bakker in de Warmoesstraat. Het woog 786 gram en kostte 4,25. Omgerekend naar een gemiddeld brood van 800 gram is dat 4,33.
Het derde vloerbrood (zie foto) kwam van een bakker op de Zeedijk. Het woog 375 gram en kostte 3,20. Omgerekend naar een gemiddeld brood van 800 gram is dat 6,83.

Written by Ted

8 mei 2014 bij 07:10

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Er is een nieuwe bakker bij metro Weesperplein, ook met een oven midden in de zaak. Bakhuys heettie. Die vloerbroden zijn zwaar, en je doet er lang mee. 4 euro gemiddeld, maar wel 900 gram denk ik.

    Barbara Jansma

    8 mei 2014 at 08:39

  2. Met de metro naar de bakker?

    Ted

    8 mei 2014 at 08:44

  3. Duur of niet, het sneetje lijkt op een konijn en zulke dingen zijn eigenlijk onbetaalbaar vreugdevol.

    Co

    8 mei 2014 at 11:23


Geef een reactie

