tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Europees stemmen

leave a comment »

sophie_in_t_veldIk heb een beetje de pest erin. Ik was afgelopen donderdag van plan om niet te gaan stemmen. Ik deed het om twee redenen toch:

1. Omdat weinig mensen zouden gaan stemmen kreeg iedere wél uitgebrachte stem behoorlijk veel meerwaarde. Kijk: als 20 mensen gaan stemmen en ze stemmen allemaal op een andere partij, komt niemand aan de bak. Gaan maar 2 mensen stemmen, dan krijgt één partij de absolute meerderheid of krijgen ten hoogste twéé partijen evenveel stemmen. Dat is nog eens écht invloed hebben op de politiek! Hoe minder mensen mogen/kunnen/gaan stemmen, hoe meer invloed je hebt! Daarom ben ik gaan stemmen.

2. De Europese politiek in Nederland heeft nog maar één kroonjuweel. In al die jaren dat ik de Nederlandse bewegingen in de Europese politiek volg, zijn me maar twee constanten opgevallen: de meest bemoedigende factor is Sophie in ’t Veld van D66, die al jaren onverdroten vecht voor emancipatie en tolerantie, en de indruk wekt dat ze haar werk volstrekt integer doet. De andere constante factor is Neelie Kroes. Maar zij vertrekt. En de VVD heeft, omdat ze dachten dat Neelie altijd en eeuwig overal boven zou blijven staan, de uit de nationale politiek weggejaagde Hans van Baalen aangesteld als lijsttrekker. Sorry, maar ik vind hem zó irritant (hoewel hij vast heel lief is voor zijn gezin en zijn moeder), dat mijn uitgebrachte stem op Sophie in ’t Veld gerust uitgelegd kan worden als een stem tégen Van Baalen.

Maar toen de prognose van de uitslag in de media bekend werd gemaakt – de echte uitslag komt pas zondag – stond niet Sophie in ’t Veld het publiek te woord om de zege voor D66 op te eisen, maar Alexander Pechtold. En zo werd wat de zege van In ’t Veld had moeten zijn tóch gekaapt door Pechtold. Daarom heb ik de pest erin. Mijn stem op Sophie in ’t Veld was weloverwogen bedoeld om háár te steunen in haar Europese avontuur. Dat Pechtold ermee vandoor ging kan ik nauwelijks verdragen, want de pro-Europese koers van D66 vind ik eigenlijk maar niks.

Written by Ted

24 mei 2014 bij 07:34

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

