tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

‘Liedjes die je het liefst zou willen horen’

with 3 comments

HETRIJMTwebAantrekkelijke recensie op JaapLeest van Het rijmt. Ik moet er ook wel om lachen, want Jaap had er eigenlijk een cd met liedjes bij gewild. Los van het feit dat het boek veel duurder was geworden dan die luttele 19,95, zou dat veel te veel voeten in de aarde hebben gehad. De rechten voor de uitgezonden liedjes van bijvoorbeeld Sesamstraat liggen bij Sesamstraat zelf en daar kan ik gewoon niet over beschikken. De NTR heeft ook nooit voorgesteld om een cd/dvd te maken met mijn Sesamstraatliedjes, en ik heb er ook nooit om gevraagd. Ik heb het altijd heerlijk gevonden als werk van mij op muziek werd gezet, maar als een tekst eenmaal een líédje is geworden, is het geheel niet meer van mij. De componist heeft er zijn signatuur aan gegeven en de uitvoerende artiest ook, en vaak heb ik het resultaat prachtig gevonden, maar soms ook niet. En niet zelden is een gezongen tekst moeilijk verstaanbaar geweest – en dát mag natuurlijk niet als je een bóék uitbrengt. Ik heb me fijn beperkt tot míjn aandeel in die liedjes – en voor alle duidelijkheid: een liedtekst wordt bijna altijd in stilte gemaakt, net als een gewoon gedicht – en wie er het liedje bij wil horen/zien, kan proberen of het op YouTube te vinden is. Op de site van JaapLeest heeft Jaap een van mijn eerste liedjes gezet, uit 1984, gezongen door Ienienienie. Leuk liedje, maar niet te verstaan.

Overigens: de liedjes die ik voor theaterorkest MaxTak hebt gemaakt staan allemaal op cd, dus die zijn gewoon te verkrijgen.

Jaap had ook meer info in het register gewild. Ja, dat kan ik mij goed voorstellen. Dat heb ik ook wel overwogen, omdat ik ook een uitgebreid register had in Hou van mij, de verzamelde gedichten voor 10 jaar en ouder. Maar dit boek is bedoeld voor kinderen jonger dan 10 en die doe je geen plezier met een uitgebreid achtergrondverhaal. Bovendien moest ik me heel strikt houden aan het aantal pagina’s om onder de verkoopprijs van 20 euro te blijven, dus heb ik de versjes en liedjes laten prevaleren.
Jaap mist achtergrondinformatie: ‘Net als het ontbreken van al te veel context, al is die misschien vooral voor de echte liefhebber interessant en blijft die bewaard voor de biografie van Van Lieshout, die er ongetwijfeld gaat komen.’
Hahaha! Er is echt geen hond geïnteresseerd in mijn biografie. Althans niet in info over het tot stand komen van liedteksten. Misschien is er ergens een spoor van belangstelling voor mijn duistere kanten, mijn verdorven liefdesleven, mijn verslavingen, obsessies, neuroses en wangedrag, Maar hoe ik een liedje heb geschreven, daar holt niemand voor naar de winkel.

Written by Ted

29 mei 2014 bij 07:38

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik heb een heerlijk zwarte ziel
    met trekjes olala
    ik ben verdorven
    maar charmant
    ik heb een ongekende kant
    ik worstel mijn neurotisch voort
    door heel de lange dag
    ik leef van brood en wangedrag
    maar heb ik even een moment
    dan typ ik een klein vers
    dat rijmt en leesbaarder dan ik
    de wereld in mag gaan.

    obsessies zijn verrukkelijk
    ik ben zo nooit alleen
    ik houd er steeds een bij de hand
    of trek hem warmend om mij heen.

    Co

    29 mei 2014 at 09:08


Geef een reactie

