tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De wrede NS

with 2 comments

treinTuurlijk. Weet ik wel. Het kan véél erger. Maar toch was het heel vervelend.

Ik wou gisteren met de trein naar Eindhoven, maar op het station in Amsterdam werd omgeroepen dat er door een wisselstoring geen treinverkeer was tussen Amsterdam en Utrecht. Reizigers werd – uitsluitend in het Nederlands – aangeraden via Weesp te reizen. Ik zocht naar de gele borden om te zoeken welke trein ik dan moest hebben, maar ik kon er geen meer vinden, dus ik moest helemaal terughollen naar de stationshal om daar op een klein scherm te kijken wáár wélke trein naar Weesp reed. Ik holde naar de trein naar Hilversum, vroeg aan de conducteur of die in Weesp stopte en dat was niet zo, dus ik holde naar een andere trein. Die was goed. Die stopte op elk tussengelegen station en in Weesp stapte ik op aanraden van de omroeper uit om over te stappen op een trein die naar Utrecht reed… via Hilversum! Ik had dus beter metéén de sneltrein naar Hilversum kunnen nemen, maar dat was me niet aangeraden; specifiek was verwezen naar de stóptrein! Nu zat ik in een trein  die zich sprinter noemde maar in werkelijkheid een boemel was.

Na een uur kwam ik in Utrecht aan. Ik had op mijn mobieltje al gezien dat er een trein om acht over half naar Den Bosch vertrok en we kwamen om zes over half aan, dus misschien zou die aansluitende trein wachten. Wij stapten allemaal uit en begonnen te hollen, alle kanten op, want niemand had gezegd wat we verder moesten of waar we moesten zijn. Ik zag vrijwel direct welke kant ik op moest omdat ik op mijn mobiel had uitgezocht op welk perron ik moest zijn. Ik rende het perron af, gangen en tunnels door op het station dat men aan het verbouwen is, en samen met ongeveer zes andere mensen bereikten wij buiten adem het perron waar op het moment dat wij aankwamen de conducteur het vertreksein gaf. Zes mensen lukte het om de trein in te springen en de rest háálde het gewoon niet en moest een half uur wachten op de volgende trein, omdat treinen nu eenmaal op tijd moeten rijden: treinen die op tijd rijden komen niet in de boeken als vertraagd, mensen die om die reden op het perron achterblijven komen ook niet in de boeken terecht omdat de NS wel vertraagde tréínen telt, maar niet vertraagde réízigers.

Ik was wel een beetje trots omdat ik verreweg de oudste was die de overstap van de trein uit Amsterdam naar de trein naar Den Bosch had gehaald; de andere vijf waren allemaal onder of omstreeks de twintig. Maar ik schaamde me net even iets dieper. Ik had die trein alleen maar kunnen halen doordat ik kon hollen. Mensen die niet wisten waar ze heen moesten, geen mobiel hadden om zelfstandig te zoeken, geen Nederlands spraken, mensen die te oud waren om te hollen, mensen die te veel bagage bij zich hadden, al die mensen waren volkomen kansloos. Ik zat in de trein uit te hijgen en verbaasde me erover hoe wreed NS eigenlijk met reizigers omgaat.

Het was ook meteen duidelijk dat de gele vertrekstaten een heel specifieke functie hebben. Hadden. Als er een verandering wordt omgeroepen, kun je naar de gele borden lopen om je te oriënteren. Dat kan niet meer omdat ze weggehaald worden en weggehaald zijn. Je moet helemaal terughollen naar het begin van het station om op een monitor te zoeken naar alternatieve treinen. – Slecht, NS. Slecht, slecht, slecht!

Written by Ted

9 juni 2014 bij 08:00

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Leuk, Martijn!

    Ted

    9 juni 2014 at 12:05


Geef een reactie

