tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Papieren treinkaartjes verdwijnen per vandaag

with 9 comments

Screenshot 2014-07-08 09.06.24Het is zo ver: vanaf vandaag geen papieren treinkaartjes meer. Voortaan moet je inchecken met een kaartje van karton en zo’n ov-kaart kost zelf ook geld. Dat is ingevoerd om reizigers zo veel mogelijk dwars te zitten, want NS heeft een verschrikkelijke hekel aan zelfdenkende reizigers. NS heeft een fijne ov-chipkaart bedacht en dan moeten de reizigers niet hun eigen zin gaan doen, zoals zoeken naar manieren om korting te krijgen. Op deze website legt NS uit wat er allemaal per vandaag verandert, en doet dat ietwat diffuus, zodat je niet meteen in de gaten hebt dat de chipkaart die bedoeld was om het reizen makkelijker te maken in feite bedoeld is om het juist ingewikkelder te maken.

Eén van de grootste struikelblokken staat meteen op 1 bij de top 10 van meest gestelde vragen: wie een kortingskaart heeft, zoals bijvoorbeeld een voordeelurenkaart waarmee je na 9 uur ’s ochtends met 40% kunt reizen, kan geen korting meer krijgen als hij een kaartje koopt via internet. Dat de overheid die verkapte prijsverhoging heeft goedgevonden is een groot mysterie.

Als ik met mijn voordeelurenkaart om 8:55 naar Utrecht wilde en dus vóór 9 uur moest inchecken, kocht ik via internet een papieren kaartje voor de volle prijs tot Weesp en een kaartje Weesp-Utrecht met korting. Dat kan nu niet meer. Je kunt voortaan alleen nog vertrekken van het station waar je je bevindt. In Amsterdam een kaartje Weesp-Utrecht kopen kan niet. In ieder geval niet met korting. Om de klant zo veel mogelijk dwars te zitten heeft NS alle opties uit het pakket gehaald, ook de handige.

Op de website legt NS uit waarom er geen 40%-kortingskaartjes meer zijn. Omdat NS het assortiment heeft veranderd. Nou, daar is geen speld tussen te krijgen! Letterlijk en figuurlijk, want als je naar de link gaat die er meer informatie over belooft te geven, zit je – alweer letterlijk en figuurlijk – op een dood spoor: de link werkt niet.

In een folder geeft NS wel aan hoe je toch optimaal gebruik kunt maken van je voordeelurenkaart als je om 8:55 vertrekt, vijf minuten vóór je voordeelurenkaart in werking treedt: ‘Wanneer de spits overgaat in voordeeluren, kunt u uit de trein stappen bij het eerstvolgende station. Als u hier uitcheckt en daarna weer incheckt, reist u vanaf dat moment met korting.’  Dat klinkt mooi, maar zo werkt het niet, want daar heeft NS allang een stokje voor gestoken. Ja, het werkt als je de trein uitstapt en dan wacht op de vólgende trein, waardoor je uiteraard vertraging oploopt. Uitstappen, uit- en meteen weer inchecken kán namelijk niet. Om twee redenen:

1 – bij de meeste stations staan de in- en uitcheckpaaltjes bij de ingang van het station. Je moet dus niet alleen uitstappen, maar ook helemaal naar de in- of uitgang van het station lopen. NS heeft ervoor gezorgd dat je niet kunt uitstappen, uitchecken, inchecken en weer in dezelfde trein stappen om je reis voort te zetten;

2 – op sommige perrons staan wel degelijk in- en uitcheckpaaltjes. Maar als je uitcheckt en je probeert daarna in te checken, gáát dat niet, omdat gedurende ongeveer 5 minuten het paaltje antwoordt: ‘U bént al uitgecheckt!’ Je kunt dat alleen omzeilen als er nog ergens een ander paaltje staat. Maar eer je al die handelingen hebt verricht, is je trein allang weer weg.

De oplossing is zo extreem simpel dat NS er niet over piekert om die toe te passen: in- en uitcheckautomaten plaatsen ín de trein, zoals dat ook bij tram en bus gaat.

– En dat is nog maar één voorbeeld. NS heeft de ov-chipkaart ingevoerd om het makkelijker te maken: “Reizen met de OV-Chipkaart biedt gemak: u hoeft niet meer bij elke reis langs de kaartautomaat.” Nee, niet bij elke reis, maar wel bij de meeste. En wat staat er op de website? Dit: “Mogelijk is het rond deze datum drukker bij de kaartautomaat en de balie.” Laat dat mogelijk maar weg, want wie van de kaart gebruik wil – móét – maken, moet voortaan om de haverklap naar de kaartautomaat om iets aan te passen.

 

 

Written by Ted

9 juli 2014 bij 07:23

Geplaatst in Diversen

9 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. de NS heeft mij verzekerd dat er op je internetkaartje een barcode staat, waar je mee kunt in- en uitchecken. Je hebt wel nog steeds TWEE internetkaartjes nodig, zoals ook in de oude situatie het geval was: eentje vóór negen uur, en eentje erna.

    bobjegoudsmit

    9 juli 2014 at 08:30

  2. Echt? Dat moeten we dan een keer uitproberen.

    Ted

    9 juli 2014 at 08:47

    • Huh… Dat klinkt toch behoorlijk ingewikkeld. Dan zou het dus wel mogelijk zijn om papieren kortingskaartjes te bemachtigen? Ze zeggen nu juist dat dat niet meer kan.

      Ted

      9 juli 2014 at 08:51

      • Nee, het kan volgens mij niet, Bobje. Van de site is de mogelijkheid verdwenen om het kortingstarief aan te vinken. Je kunt via internet alleen een treinkaartje kopen voor het volle tarief. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, dan hoor ik het graag!

        Ted

        9 juli 2014 at 08:56

        • Ik vrees dat je helaas gelijk hebt: de knop met korting is inderdaad verdwenen. Wat een minnige actie van de NS. Over hoeveel mensen praat je nou eigenlijk, die braaf twee internetkaartjes aanschaffen, eentje voor en eentje na negen uur?! Ik moet binnenkort naar Coevorden, met drie verschillende spoorwegmaatschappijen: een soort conditietraining als je met je OV chipkaart wilt reizen. Even een middelbaar-plus damessprinjte trekken!

          bobjegoudsmit

          10 juli 2014 at 10:38

          • Volgens mij is het zo dat je de ‘korting’ kan ophalen als reisproduct bij de automaten op de NS stations, maar dit weet ik niet helemaal zeker. Je moet het product elke keer op de OV-chipkaart reizen als je met korting wilt reizen.

  3. Iets dat ik vergat: als je voor 9 uur incheckt en halverwege uitcheckt en dan weer incheckt om verder te reizen met voordeelurenkorting, betaal je wel 2 keer het instaptarief. Weg korting.

    Ted

    9 juli 2014 at 08:48

  4. Dank je wel voor hier op wijzen Ted en wat ongelooflijk irritant dat de korting op deze manier verdwenen is. Echt, ik overweeg serieus een auto te gaan kopen want ik heb zo niets meer aan mijn kortingskaart. Een conducteur in de trein had mij ook uitgelegd dat ik met e-tickets nog steeds op de oude wijze die ik met kaartjes deed kon reizen zodat ik mijn treinreis tot 09.00 uur zonder korting en het vervolg met korting kon regelen. Mooi niet dus…. GRRRRRRRR……

    Liselotte

    9 juli 2014 at 09:26

  5. en dit alles is al erg genoeg, maar dat die kaart (die je niet meer gratis krijgt bij je abonnement tegenwoordig, maar waar je voor moet betalen). Translink is de organisatie die dat ding zomaar kan blokkeren als ze denken nog geld van je tegoed te hebben. De administratie van dat bedrijf is, 1) niet op orde, 2) niet in te zien. Dan zit je dus met je geblokkeerde kaart en kun je sowieso geen korting krijgen. Gillend gek wordt ik er van. En omdat ov-chipkaart/ translink de enige is die die kaarten beheert, zit je dus aan ze vast, en aan hun wanpraktijken. Dit bedrijf wordt heel heel heel erg rijk, over onze ruggen. En dat kunnen ze voor als dat geld dat bij ze komt binnenstromen niet eens zorg dragen voor een werkende/ begrijpbare website en een accuraat transactie overzicht.

    Natascha Oorthuis

    9 juli 2014 at 12:25


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: