tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Papieren treinkaartjes verdwenen per gisteren (vervolg)

with 5 comments

treinEen woordvoerder van NS zei gisteren op de radio dat er inderdaad een einde is gemaakt aan wat hij een “sluipweg” noemde: reizigers die twéé kaartjes kopen om vóór 9 uur te kunnen vertrekken en toch ná 9 uur met korting te kunnen reizen. Daarmee gaf hij aan dat NS reizigers die dat doen als het ware frauduleus vindt. Dat is niet zo. Onder normale omstandigheden – en de overheid heeft dat de afgelopen decennia uitbundig gestimuleerd en gepropageerd – kunnen consumenten kiezen tussen verschillende aanbieders van een dienst; bij de trein kan dat niet en dus zoeken reizigers volkomen terecht binnen de mogelijkheden die de enige landelijke treinvervoerder biedt naar de voordeligste optie. Dat hóren consumenten te doen. En ze horen niet afgestraft te worden doordat de monopolist de regels verandert om de klant steeds verder in zijn mogelijkheden te beperken, terwijl die geen alternatief heeft. – Dat de overheid de kant van NS heeft gekozen en niet de kant van de reiziger, maakt pijnlijk duidelijk waar voor de regering de prioriteiten liggen.

Reizen in de daluren betekent in de ogen van NS niet réízen in de daluren, maar ínstappen in de daluren. Dat is echt wat anders. Check je om 8:52 in en stap je ver, vér in de daluren uit in Maastricht om 11:24, dan krijg je met je kortingskaart núl korting. Check je voor dezelfde reis in om, zeg, 8:50, maar de trein blijkt vertraging te hebben en vertrekt pas om 9:01, dan reis je wel degelijk gedurende de hele reis in de daluren, maar krijg je toch géén korting. En ook geen restitutie, want de vertraging bedroeg minder dan een half uur.

In de reacties gisteren, op facebook, suggereerde iemand: neem de auto, ga in de file staan en vergéét de trein. Maar dat is me toch te makkelijk. Reizen met het openbaar vervoer is ook een kéúze die je kunt maken, bijvoorbeeld omdat je het milieu wilt ontzien. De overheid zou dat moeten stimuleren door te eisen dat het openbaar vervoer keuzemogelijkheden biedt en reizigers bedient met het respect dat ze verdienen, maar doet dat niet. Dat valt de overheid te verwijten.

– Morgen deel 3 en vrijdagmiddag een óde aan de trein! Echt waar.

Written by Ted

10 juli 2014 bij 07:15

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Was man liebt das neckt sich, zei mijn moeder altijd. En ik had een leuke moeder met wijsheid. Ik zie daarom vooral naar de ode uit. Een ode, dat is op voorhand al prachtig.

    Co

    10 juli 2014 at 08:06

  2. Nog sterker: in het geval van papieren kaartjes betaalde je 2x opstaptarief! Dus voor de NS was dit zeer voordelig dat die reizigers niet konden wachten tot 9 uur.

    Marko Jablan

    10 juli 2014 at 09:38

  3. Toch waren twee aparte kaartjes, één zonder en één met korting, in bijna alle gevallen goedkoper dan één kaartje zonder korting.

    Ted

    10 juli 2014 at 10:12

  4. Bij een mogelijke overstap zou ik dan vervolgens gewoon uitchecken en weer opnieuw inchecken.. 🙂

    anna1985nl

    10 juli 2014 at 12:06


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: