tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Last Tango in Halifax

with 5 comments

halifaxHet is misschien nu te laat om de serie te gaan volgen, want er zijn al twee afleveringen geweest van Last Tango in Halifax op Nederland 2 bij Max om 19:00 uur. Er komen nog vier afleveringen en de introductie van de personages is al geweest, maar kom, wat een leuke serie! Misschien zijn die eerste afleveringen te zien via Uitzendinggemist. Er bestaat in ieder geval ook een tweede reeks en een derde is in de maak.

Twee mensen die tegen de tachtig lopen vinden elkaar na zestig jaar weer terug en bekennen dat ze verliefd op elkaar waren voor ze elkaar uit het oog verloren. Ze besluiten om geen tijd meer te verliezen en willen onmiddellijk trouwen en een rode open auto kopen.
Tegen de achtergrond van hun getroebleerde kinderen en kleinkinderen bouwen ze aan hun eigen geluk.

Wat ik mooi vind aan de serie is dat de besognes van de kinderen en kleinkinderen ondergeschikt zijn gemaakt aan de onwaarschijnlijke liefde tussen deze twee hoogbejaarden. Alan en Celia worden gespeeld door Derek Jacobi en Anne Reid, en hoewel ze prachtig en overtuigend acteren, geloof je geen moment dat het een stel zou kunnen zijn. Daarvoor is Jacobi te nichterig en Reid te plomp. Maar de wil van de kijker om deze twee oude mensen het geluk te gunnen overstijgt stereotypen. Met de twee oudjes kijk je mee naar hoe jongere generaties worstelen met het leven, en als je zelf ook wat op leeftijd bent, zoals ik, is dat heerlijke televisie.

Written by Ted

30 juli 2014 bij 07:42

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dank voor de tip, Ted. Het doet me denken aan iets heel anders en toch hetzelfde. Vorige week zond de IKON de docu ‘’Alles is mogelijk’’ uit. Het is een prachtig portret van een huwelijk en vooral een (Poolse) vrouw van boven de 80, die een aantal maanden per jaar de wijde wereld intrekt. Ze lift met automobilisten mee naar de verste landen! Ze is energiek, fysiek en geestelijk krachtig, optimistisch en heeft uiteindelijk ook een veel jongere minnaar, iets wat haar man oogluikend maar uiteindelijk gewoon accepterend toelaat, temeer daar hun huwelijk eigenlijk voorbij is, ook al zullen ze altijd blijven samen leven. Het is zo’n prachtdocumentaire! Ik neem haar (voor)beeld met me mee het heden en de toekomst in, ze leeft me voor hoe je op een prachtige, levenslustige manier en toch ‘’oud’’ in het leven kunt blijven staan. De docu is niet meer te zien op Uitzending Gemist, althans op de p.c. Op de iPhone of iPad is het nog te zien via de app NPO (uitzending gemist). Ik raad je aan te kijken!

    Eefje

    30 juli 2014 at 10:26

  2. Leuk dat je deze serie meldt! Ik merk dat mijn max-gehalte van tv-voer ook steeds hoger wordt. Maar waarom noem je Reid plomp? Ik vind haar juist geweldig, lekker recht voor d’r raap. En ze passen in deze serie juist schattig bij elkaar, hoewel Jacobi wat mij betreft altijd nog ’n stevige dosis I Claudius met zich mee draagt. Maar nichterig?

    booxalivedotnl

    30 juli 2014 at 13:47

  3. Ja, dat vind ik. Ze passen qua bouw en voorkomen niet bij elkaar, maar dat maakt het juist wel leuk.

    Ted

    30 juli 2014 at 14:25

  4. Heb eerste twee afleveringen gemist. Maar toch ontzettend genoten van de laatste 4. Verheug mij op de volgende. Heb je enig idee wanneer die in Nederland uitgezonden worden?

    Hildegunn

    16 augustus 2014 at 14:47

  5. Er zijn nu twaalf afleveringen uitgezonden in drie weken en ik weet niet of er nog een volgende serie komt. Van mij hoeft het niet per se; ik vond dat het een beetje te veel op een soap begon te lijken.

    Ted

    16 augustus 2014 at 15:37


Geef een reactie

