tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Thee

with 7 comments

theeZoals jullie weten klaag ik niet graag en al helemaal niet over Albert Heijn. Maar soms moet het en het moet nu. Hier zie je een deel van het thee-assortiment van de grote AH achter het koninklijk paleis op de Dam. Sinds een paar maanden zijn ze opgehouden met het aanbieden van eerst Ceylon thee van het AH-merk en nu is ook de Earl Grey van het eigen merk uit de schappen verdwenen. Earl Grey kun je van het eigen merk nog wel krijgen in zakjes waar je één kopje mee kunt zetten, maar geen zakjes meer voor een hele pot. Als ik Ceylon wil of Earl Grey, dan moet ik nu naar Pickwick overstappen of naar Lipton, hetgeen ik niet wil, want dat is duurder en in Lipton thee schijnt suiker te zitten. Wil ik tóch thee van AH zelf, dan moet ik thee kopen met caramelsmaak, kaneelsmaak, mandarijnensmaak, appelsmaak, pepermuntsmaak, zoethoutsmaak, zuurstoksmaak, bitterkoekjessmaak, zoutedropsmaak, kauwgomsmaak, rooibossmaak, bosbessensmaak, jeneverbessensmaak, cognacsmaak, hutspotsmaak of lightsmaak. Al die soorten zijn in de plaats gekomen van de meer pure en vertrouwde theesoorten als Darjeeling en Lapsang. – Uiteindelijk heb ik toch maar Pickwick genomen, omdat ik nu eenmaal Ceylon en Earl Grey wil.

Er liep een rare man langs die van zijn vrouw witte thee moest kopen. Hij mopperde, want hij schaamde zich dat hij moest zoeken in het theeassortiment. Wijvendrank, mompelde hij. Hij had gelijk. Ze zijn zulke malle kleuterdingen met thee gaan doen dat je alleen nog thee kunt drinken als je een paar strikken in je haar doet en er touwtje bij springt. – Kom terug met thee voor kerels! Nu!

Written by Ted

31 juli 2014 bij 08:08

Geplaatst in Diversen

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een arremoei zo’n AH.
    Ik begrijp wel dat ik uit moet voor kwikken en strikken, voor mijzelf dan.

    Co

    31 juli 2014 at 08:46

  2. Tja, dat eeuwige wisselen en veranderen van merken en soorten in de supermarkten! Vervelend, nie. Wat thee betreft, hou ik het (voorlopig?) ook bij Pickwick, hoewel ik daar ook op zoek moet naar ‘natural’- of ‘original’-versies – zonder al die ‘smaken’ dus (u/jij lijst ze zo leuk op :-)), uw/jouw waarmerk, die humortricks) – in de supermarkten die ik ‘aandoe’. Dat van Lipton heb ik trouwens ook gelezen. Die toegevoegde suiker, nee, die moeten we niet. Hoewel: ik las ook dat al die theemerken nog weinig of geen thee in de zakjes doen. Gekleurd smaakstof. Letterlijk: Stofdeeltjes op n hoopje. Thee-illusie. Moeten we naar de kruiden- of natuur- of delicatessenwinkel voor de real stuff: echte theeblaadjes?!

    janien

    31 juli 2014 at 11:54

  3. Ja, eigenlijk wel.
    Zeg maar je, hoor!

    Ted

    31 juli 2014 at 12:00

  4. Thee is alleen thee als er thee in zit

    romaris

    31 juli 2014 at 13:27

  5. Van mij mogen al die smaken, je hoeft ze niet te kopen. Maar wel jammer als er favorieten uit de collectie gaan, dat wel! Wat ik zo vervelend vind is dat het drinken van gewone thee (zwarte thee met of zonder smaakje) in plaats van de veel “gezondere” ( goed staaltje marketing?) groene-, witte- of rooibosthee, bijna niet meer kan. Het is in ieder geval echt niet hip!
    Is jullie ervaring dat die andere, nieuwere theeën gezonder zijn??

    Jannie

    1 augustus 2014 at 09:12

  6. Maar gelukkig leven we in een digitaal tijdperk, Ted! Mijn vertrouwde Engelse thee van Twinings kan ik bijna ook alleen maar meer kopen via internet. Maar dat is dan meteen wel heel gemakkelijk: geen gedrang, geen ergernis en geen zweetdruppels op het voorhoofd 😉

    Nell Nijssen

    1 augustus 2014 at 20:42

  7. Er zijn anders veel “normale” theeën buiten de supermarkten. Ga je naar een theewinkel (en die zijn er) dan kun je een mooie basic thee kopen, geen probleem. Merken als Pickwick en Lipton hebben theegruis en synthetische producten in hun zakjes. Theewinkels verkopen hele theebladeren, waardoor eventuele smaken (Earl Grey is immers ook geparfumeerd met bergamot) beter in de bladeren blijven zitten. Zelf haal ik altijd Kusmi thee. Zij gebruiken namelijk natuurlijke smaakmakers. En het is ook nog eens mannenthee, want vroeger de thee van Tsaren!

    ————————————————–
    Ted, gecondoleerd met je verlies.

    maaike

    4 augustus 2014 at 13:28


Geef een reactie

