tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Prinsengrachtconcert 2014

with 4 comments

Helemaal bij toeval & verrassing belandde ik zaterdagavond voor het eerst in mijn leven op een boot te midden van het drijvende publiek op het water van de Prinsengracht in Amsterdam voor het jaarlijkse Prinsengrachtconcert! Was dat leuk? Ja! Had dat leuker gekund? Ja! Het weer was warmer gewenst. De muziek had harder gemogen, al snap ik best dat de geluidsknoppen niet helemaal open gedraaid konden worden. Maar de muziek was mooi en de combinatie viool & hobo was prachtig en we wou’en het harder horen. En al zagen we haast niks en al waaide het stevig: we vermaakten ons kostelijk, en we konden wel zien dat het publiek in de boten het veel leuker had dan de deftige genodigden die op opklapstoeltjes op een ponton zaten. – Wat leuk is dat om met talloze bootjes vol mensen het publiek te vormen bij een openluchtconcert, en onderwijl ongegeneerd te kanen & te tanken*!

Ik ken het concert van vorige jaren op tv en ik had me voorgenomen om luidkeels mee te zingen bij de finale van het concert, waarbij altijd Aan de Amsterdamse grachten van Pieter Goemans, het Amsterdamse volkslied, gezongen wordt. Maar toen het zo ver was, werd mijn keel ineens dichtgeschroefd. Ik kon alleen nog maar piepen. Iemand had me een lampje gegeven en daar heb ik dan maar mee staan zwaaien. Raar dat me dat ontroerde. Of nou ja, niet raar, want ik vind het lied prachtig en moet altijd wel even slikken, maar het sentiment van met zijn allen op bootjes staan en meezingen deed me meer dan ik verwachtte.

Op het filmpje is onze boot heel even te zien. Als je het filmpje op 3:01 stilzet, zie je twee seconden lang links onder met kaal hoofd en lichtbruin jack Philip Hopman met naast hem een vriendin en naast haar ik met bril op.

Wij – het aanwezige publiek – maakten totaal geen deel uit van de reportage die de Avro maakte. Wij waren op zijn best decorstuk. Dat had ik helemaal niet erg gevonden als presentator Frits Sissing niet had gedaan of hij wél onderdeel uitmaakte van het saamhorigheidsgevoel. Dat was gewoon niet zo. Hij stond gewoon zijn werk te doen en dat deed hij goed, maar zijn meezingen en het glaasje in zijn hand waren zo fake, dat het op bedrog leek. Ik bedoel het niet naar, maar bij Avro-radio hebben ze meer toegewijde presentatoren in huis.

*het nuttigen der meegebrachte etenswaren, alsmede het innemen van gezellige hoeveelheden drank.

Written by Ted

25 augustus 2014 bij 07:28

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. ik pleit voor Ted voor majesteit (als bijbaantje dan: je kunt zo mooi zwaaien!) 😉

    Rolf Erdorf

    25 augustus 2014 at 13:26

  2. Misschien hoort het wel bij het ouder worden: Ik ben nu 55 jaar en merk dat ik steeds sneller volschiet.

    Huib

    25 augustus 2014 at 22:33

  3. Wat ik me afvraag: wat doe je als je op zo’n bootje zit en middenin het concert plots naar het toilet moet?

    stefanbosmans@hotmail.com

    28 augustus 2014 at 12:27

  4. Ophouden. En als het echt niet anders kan over de andere boten heen naar de kant klauteren en daar een hotel of café binnenschieten.

    Ted

    1 september 2014 at 08:03


Geef een reactie

