tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Duurdere treinkaartjes in de spits

with one comment

treinbijperronHet is een merkwaardig fenomeen: als politici in leidinggevende functies terechtkomen, verliezen ze het contact met hun kiezers. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) demonstreert dat ze het vermogen om zich in te leven in mensen die met het openbaar vervoer reizen heeft verloren door NS toe te staan onder voorwaarden het reizen per trein in de spits duurder te maken. Ondanks kritiek van mensen die wel over empathische vermogens beschikken, blijft Mansveld ‘tariefdifferentiatie’ in de aangepaste vervoersafspraken een goed middel noemen om reizigers meer over de dag te spreiden. Ze snapt niet dat reizigers in de spits reizen omdat ze niet anders kúnnen. Ja, ze kunnen de auto nemen of een taxi, en ja, ze kunnen besluiten om een pied-à-terre te huren bij hun werk, zodat ze niet met de trein naar huis hoeven, maar voor de meeste mensen geldt: het werk zit erop dus zo gauw mogelijk naar huis. En mede door politieke beslissingen is het in onze samenleving nu eenmaal geregeld dat de werkdag voor de meeste mensen op hetzelfde moment ophoudt. En dus gaan die mensen allemaal tegelijkertijd naar huis, moeten zich in overvolle treins proppen en zouden wegens het ongemak juist met korting moeten kunnen reizen, maar nee, NS & Mansveld hebben bedacht dat je aan overvolle treinen kunt verdienen door extra geld te vragen aan mensen die geen alternatief hebben. NS & Mansveld denken dat reizigers bij een prijsverhoging redeneren: o jé, het treinkaartje is in de spits een euro duurder! Nou, dan ga ik anderhalf uur in de wachtkamer van het station zitten, want ik wil geen cent te veel betalen! NS weet natuurlijk best dat reizigers dat niet zullen doen en Mansveld heeft verzuimd om zelfs eens te gaan reizen in de spits. Als ze dat gedaan had, dan wist ze dat reizigers zo graag zo snel mogelijk naar huis willen, dat ze liever als sardientjes in een blikje zitten dan wachten op de volgende trein – die meestal óók boordevol zit. Stáát, bedoel ik.

Written by Ted

3 september 2014 bij 09:10

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bovendien was de prijs van het treinkaartje juist de prijs voor reizen in de spits. Het volle tarief dus. Alle kortingen waren al ingevoerd om mensen uit de spitstreinen te houden.

    Marcel

    5 september 2014 at 11:50


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: