tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De service van Mediamarkt (4)

leave a comment »

mediamarkt4(Vervolg van gisteren)

Ik liep naar de televisie met de laatste woorden van Femke nog in mijn oren: ‘Misschien kent u iemand die de tv voor u wil instellen.’
‘Maar daar heb ik júllie toch voor betaald!’ had ik geroepen.

Ik besloot om de nieuwe tv niet aan diggelen te slaan, maar om het nog een keer zelf te proberen. Ik had wel een vermoeden wat er fout was gegaan, maar het lukte me niet om in het systeem te geraken; ik wilde het apparaat terugzetten op de fabrieksinstellingen om de procedure stap voor stap opnieuw te doorlopen, maar alle pogingen daartoe – tussen de gesprekken met Femke & Co door – waren op niets uitgedraaid. De summiere handleiding gaf geen soelaas; via internet lukte het om een uitgebreidere handleiding te downloaden, maar het onhandige daarvan is dat het geen boekje is dat je door kunt bladeren bij de tv. Bovendien: ook de uitgebreide gebruiksaanwijzing vertelde wel dat er een regelknop was, maar niet waar je die kon vinden als het toestel eenmaal is ingesteld.

Door steeds maar weer iets nieuws te proberen lukte het uiteindelijk om in het systeem te komen en het apparaat terug te zetten naar nul. Er waren vervolgens twee opties: antenne en digitaal & analoog. Omdat ik niet beschikte over digitale tv hadden de bezorgjongens gekozen voor antenne en mijn vermoeden was dat het dáár fout gegaan was. En dat bleek ook zo te zijn. Ik koos voor digitaal & analoog, en in een volgend scherm voor de optie analoog, en toen begon het toestel zenders te zoeken. Binnen twee minuten stonden er 30 zenders op het toestel, evenveel als ik er voorheen had. Wat die twee jongens hadden gedaan, was de tv laten zoeken naar zenders die uit de lucht geplukt konden worden.

Eind goed al goed? Eindigt hiermee deze serie? Neen. Want de kwestie is nog niet opgelost. Tussen Femke & Co door had ik UPC gebeld om een abonnement te nemen op digitale televisie. En ook de kwestie van de Startklaar Thuisinstallatie is nog niet klaar. Ik heb dinsdag een klacht ingediend bij de servicedesk van Mediamarkt/Saturn en daar niets meer van vernomen. Natuurlijk neem ik daar geen genoegen mee. Ik heb 70 euro betaald voor een service die zo belabberd is verleend, dat ik uren bezig ben geweest om de schade te herstellen.

Wat is de les? Menigeen heeft in reactie op dit serietje gezegd dat je bij kleine winkels moet kopen, maar dat zeiden ze vroeger ook, toen iedereen riep dat je naar de groenteboer en de melkboer moest om de kleine winkelier te redden, en ondertussen ging iedereen naar de supermarkt. Oké, als je ruim in je centen zit kun je ervoor kiezen om wat duurder uit te zijn, maar mensen met een smallere beurs hebben net zo goed recht op een goed product. Het probleem is dat de overheid de consument wel rechten geeft, maar geen reële middelen om dat recht te halen. Natuurlijk ga ik voor die 70 euro geen rechtszaak aanspannen en Mediamarkt weet dat ook. Daarom is het goed dat er organisaties zijn zoals de Consumentenbond, die doet wat de overheid verzuimt.

Er valt wel iets te concluderen uit het gedrag van de servicedesk van Mediamarkt. De vier dames die ik telefonisch sprak waren zo geïnstrueerd dat ze fungeerden als buffer. Ze waren er niet op gericht om oplossingsgericht te denken en te handelen, maar om de klant weg te houden van het bedrijf. Het is een manier die wel vaker voorkomt bij bedrijven die aan het groeien zijn. Ze richten zich op groei en niet op klantenbehoud. Anders gezegd: ze doen hun best om klanten binnen te halen, maar niet om ze te behouden, omdat het eerste goedkoper is. Dat kan goed gaan zolang er potentieel is. Maar op een bepaald moment werkt dat tegen je: dan bestaat het gebied dat je wilt bestrijken voornamelijk uit mensen die slechte ervaringen hebben en mensen die mensen kennen die slechte ervaringen hebben, en dan is het afgelopen met je bedrijf. Sommige bedrijven proberen het dan onder een andere naam opnieuw, en sommige bedrijven verleggen op tijd hun koers. UPC is een bedrijf dat in de eerste jaren van het bestaan zo slecht bekend stond, dat je alleen bij UPC zat als het niet anders kon, bijvoorbeeld omdat er geen alternatieven waren. Op een bepaald moment heeft UPC het roer omgegooid.

Mediamarkt is nog niet tot dat inzicht gekomen, maar zal vroeg of laat die overstap moeten maken. Wij als klanten hebben daar op dit moment niets aan, en het advies moet dan ook zijn dat je wel spullen kunt kopen bij Mediamarkt, maar daarbij de afweging moet maken dat als er iets niet goed is met het product, je overgeleverd bent aan Femke van Mediamarkt.
Een optie is online kopen, want dan kun je gebruikmaken van de Wet Kopen op Afstand. Als je online (of via de telefoon) een product of dienst koopt heb je twee weken bedenktijd, gerekend vanaf de dag dat het product bezorgd is. Je kunt het product zonder opgave van reden terugsturen en daar hoef je dan geen portokosten voor te betalen. Ergens op de site en/of in de voorwaarden moet te vinden zijn naar welk adres de zending kan.

(Wordt óvermorgen vervolgd)

Written by Ted

7 september 2014 bij 09:00

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

