tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De service van Mediamarkt (5)

leave a comment »

mediamarkt5(Vervolg van eergisteren)

Dinsdag, toen ik worstelde met Femke van Mediamarkt, heb ik UPC gebeld en digitale televisie besteld. Ik ben onlangs voor mijn telefoon en internet overgestapt naar UPC en hoewel ik niet echt tevreden ben – er zijn vrij vaak storingen – ben ik wel ingenomen met de wijze waarop de servicedesk van UPC mij te woord staat. Tot nu toe ben ik alle keren voorkomend en oplossingsgericht te woord gestaan, zo aardig dat je denkt: even een kopje thee met een koekje pakken en dan bel ik voor de gezelligheid nog een keer.

Vrijdagavond – jazeker, in de avond – kwam de monteur van UPC langs om mijn analoge tv om te zetten in digitale. Een gezellige vent die van een praatje hield en onderwijl aan de slag ging. Hij deed er langer over dan ik had gedacht en hij was al de hele dag aan het werk, waardoor ik hem niet langer binnen hield dan nodig was. Ik was verrukt van het scherpe beeld, maar toen ik de extraatjes uitprobeerde, zoals Uitzending Gemist en On Demand, bleken die niet te werken. Op zaterdagochtend belde ik UPC en werd daar weer allervriendelijkst te woord gestaan. Geen achterlijke uitspraak als: ‘Had u dan verwacht dat het werkte?’ maar: ‘Dan komt er een monteur, want u heeft recht op een product dat werkt.’

Gistermiddag kwam de monteur – dat wil zeggen: hij belde. Hij kon mijn straat namelijk niet vinden. Ik verliet mijn huis en ging hem halen; hij stond om de hoek dus eigenlijk was de weg vinden niet moeilijk, maar hij klonk zo gestrest dat ik hem te hulp schoot. Bovendien kon ik hem niet verstaan; er waren steeds een paar woorden die ik kon ontcijferen en ik merkte dat ik deed wat je zo belachelijk vindt als een ander het doet: harder praten en dan denken dat-ie je wel verstaat.

Het was een jongen van even in de twintig, Pools of Servisch of Bulgaars, ik weet het niet, en hij begon het meteen in zeer gebrekkig Nederlands op een klagen te zetten. Hij hoefde maar tot vier uur te werken en nu was het al over half vijf en hij had ’s avonds nog een belangrijke afspraak. Ik raakte zelf ook gestresst door zijn voortdurende gehaast en gemopper, en niets wat hij deed leek te helpen. Op een bepaald moment pakte hij foeterend zijn spullen bij elkaar, wilde wat gaan doen in een kastje buiten, en ik dacht dat hij er gewoon vandoor ging. Dat had-ie wel graag gewild, maar het schijnt dat die monteurs zzp-ers zijn die goed gecontroleerd worden door UPC en zich weinig misstappen kunnen veroorloven, dus hij ging wel weg, maar kwam ook weer terug. Tegen die tijd werkte de tv niet meer, internet ook niet en ik had ook geen telefoon meer. Mopperend en gehaast, nog net niet vloekend, nam hij me mee naar buiten om in een ander kastje in de straat te werken, en toen hij dat gedaan had en we weer bij mij binnen waren, bleek alles wél te werken. Hij legde uit dat de vorige monteur de bedrading niet goed had gemaakt, dat de de bedrading in het kastje buiten in de straat verroest was, en dat hij zeventien minuten bij UPC in de wacht had gestaan – via een telefoonlijn die speciaal bedoeld is voor monteurs! – om een akkoord te verkrijgen. Hij verontschuldigde zich voor zijn gestresste gedrag en maakte zich uit de voeten.

Nu werkt alles – hoop ik. Bijna alles: behalve de dvd-recorder; daar kan ik opgenomen programma’s nog wel mee bekijken maar geen nieuwe programma’s meer mee opnemen. Maar laat dit a.u.b. de laatste aflevering van deze serie zijn! Nou ja, het kán de laatste aflevering niet zijn, want ik heb nog steeds geen antwoord van de klantenservice van Mediamarkt/Saturn op mijn ingediende klacht. Dus: wordt vervolgd!

Written by Ted

9 september 2014 bij 07:20

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

