tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Rijles (13)

with 3 comments

rijles13Hoe het met mijn rijlessen is, werd gevraagd. Ik ben daarmee opgehouden. Ik snap wel dat velen alleen het behalen van het rijbewijs zien als een succes, maar ik kijk er zelf anders tegenaan. Ik wilde weten of ik nooit rijles had genomen omdat ik het niet durfde of omdat ik het niet wou. Ik kon dat alleen uitvinden door rijlessen te nemen. Ik weet het nu: ik kán rijden en ik durf het ook, maar wíl het niet. Ik wil het niet om pragmatische redenen: ik woon naast het Centraal Station van Amsterdam en daar kun je geen auto bij huis hebben. Er zijn twee opties: óf ik koop een auto en ga er met het openbaar vervoer naartoe omdat er geen parkeermogelijkheden zijn, óf ik huur een auto elke keer als ik ergens naartoe wil met de auto. Mijn oordeel is aldus tot stand gekomen: ik heb een auto niet vaak genoeg nodig om – op mijn leeftijd nog – voldoende rijroutine op te kunnen doen, dus een huurauto is te gevaarlijk. Ik ben verder niet ongelukkig doordat ik geen auto heb of rijd, dus laat mij nou maar gewoon doorgaan met wat ik al bijna zestig jaar doe: met het openbaar vervoer reizen en met de fiets.

Het geld dat ik heb besteed aan rijlessen ervaar ik niet als weggegooid geld, omdat ik nu wéét dat ik kan rijden, maar ervoor kies om het niet te doen. Het geld dat ik bespaar door geen auto te rijden heb ik zinvol besteed. Deze zomer kreeg mijn moeder te horen dat ze haar huurhuis uit moest omdat de rechter haar belang ondergeschikt vond aan dat van de verhuurder, een jonge knul die zelf in het huis dat hij aan mijn moeder verhuurde wilde gaan wonen. Mijn moeder is 82 en ik vond het zo belastend voor haar om op haar leeftijd te moeten verhuizen – naar een bejaardentehuis, was ze bang – dat ik mijn spaargeld heb aangewend om in augustus een huis in Eindhoven te kopen waar ze in principe tot het einde van haar leven kan blijven wonen. Denk nu niet dat ik een fijne zoon ben, want ze moet gewoon huur betalen, maar het is in ieder geval geen bejaardenwoninkje en geen kamertje zonder balkon, maar een geschakelde bungalow met wat ze het allerliefst wil: een verrukkelijke tuin. Het is een tuin aan een riviertje en een huis zonder trap. Eerst zag ze op tegen de verhuizing, maar nu ze weet waar ze komt te wonen heeft ze er zin in en nieuwe energie gekregen.

Written by Ted

22 september 2014 bij 07:23

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Goed van jou! Ik rij geen auto omdat ik het niet meer durf, buiten dat vind ik het heerlijk om te fietsen!

    Marike brouwer

    22 september 2014 at 08:57

  2. Ha Ted,

    gefeliciteerd met de beslissing om niet in zo’n ding te gaan rijden. Zelf heb ik nooit een rijles genomen, omdat ik weet dat het voor mij niets is. Je moet op de weg letten en dan zie je dus eigenlijk niks. Ja, een witte streep en de achterbumper van degene die voor je rijdt. Maar het frisgroene Hollandse landschap met de inspirerende wolkenluchten, de fietsende meisjes en de sierlijk op het water landende zwanenparen, die mis je allemaal. En dat noemen ze dan vooruitgang! Verder ben ik altijd als de dood geweest om, rijdend in zo’n ding, een ernstig ongeluk te veroorzaken. Dat vind ik dus ook zoiets raars. Als iemand op straat wordt neergeslagen en een paar tanden moet missen dan heeft die persoon ‘levenslang, want je raakt zoiets nooit meer kwijt’. Terwijl iemand die voor de rest van zijn leven in een rolstoel zit na een frontale botsing heel monter zegt dat het een kwestietje van eventjes een beetje pechjes hebben was. Maar hoe dan ook: proficiat met je wijze besluit.

    Verder hartverwarmend dat je voor je moeder een huisje aan de rivier hebt gekocht. Let je er op dat je langs het water een dijkje voor haar aanlegt? In mijn boek ‘De Strijd om de Beemster’ kun je lezen hoe dat moet. Slechts 12,90 euro!

    Peter Smit

    22 september 2014 at 09:31

  3. twee goede besluiten, Ted. Wat het autorijden betreft vind ik je in alle opzichten groot gelijk hebben, Verder ik vind het fijn om te horen dat je moeder niet om die reden moet verhuizen dat ze het niet meer aan zou kunnen om alleen te wonen.
    Als jij nu maar niet zo op haar tuin valt dat je als verhuurder op een gegeven moment zelf in haar nieuwe huis wilt wonen…

    Rolf Erdorf

    24 september 2014 at 15:37


Geef een reactie

