tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Een gevaarlijke overstap

with 2 comments

treinGisteren kwam ik terug van Heerenveen en de trein stopte opmerkelijk lang in Zwolle. Ik lette op, want ik wilde mijn aansluiting in Amersfoort halen. Daar had ik slechts vier minuten voor, maar ik ken de overstap daar en de trein die ik moet hebben stopt aan de andere kant van hetzelfde perron, dus ik dacht dat ik de aansluitende trein wel zou halen. Bovendien is het een “belangrijke” route: van Leeuwarden naar Amsterdam Centraal. Het was ook nog eens spits. Túúrlijk wachtte de trein van Amersfoort naar Amsterdam wel.

We reden langs Amersfoort Schothorst op het tijdstip dat we Amersfoort Centraal al binnen hadden moeten rijden; over de intercom klonk de conducteur die uitlegde dat we aan de overkant van het perron konden overstappen op de trein naar Amsterdam Centraal, maar nadat hij dat gezegd had veranderde de informatie op de monitor in de coupé: de overstap was ineens niet meer om 17:26 uur, maar om 17:56 uur.  Daar begreep ik uit dat de trein aan de andere kant van het perron niet twee minuten zou wachten tot wij er waren.

We kwamen aan in Amersfoort en daar zag ik de aansluitende trein nog staan. Ik stond bij de deur, opende hem, spurtte naar de andere kant van het perron en sprong achter twee instappende, met elkaar keuvelende conductrices in de trein. Direct achter mij gingen de deuren dicht. De twee conductrices keken ietwat geschrokken naar mij en ik kreeg onmiddellijk een standje. Wist ik niet hoe gevaarlijk het was om in de trein te springen als het signaal al had geklonken, en dat ik een fikse boete kon krijgen voor mijn gedrag? Ik was enigszins verbouwereerd: ik had geen signaal gehoord; ik was gewoon uit de trein gesprongen, had gezien dat aan de overkant de deur openstond en was naar binnen gesprongen. Makkelijk zat. Ik had wel gezien dat de andere deuren dicht waren, maar daar had ik verder niet bij nagedacht.

Direct daarna vertrok de trein en toen realiseerde ik me dat de honderden mensen die in dezelfde trein als ik gezeten hadden hun overstap hadden gemist, omdat de trein van de beide jonge conductrices niet even had willen wachten. En je kon duidelijk zien dat de trein bestemd was voor overstappers, want het was midden in de spits en de trein was vrijwel leeg.

Achteraf was ik wel verbolgen dat ik een standje had gekregen van de conductrices, want ze hadden gewoon twee minuten moeten wachten tot de reizigers waren overgestapt, want meer vertraging had de trein helemaal niet, maar het kon ze gewoon niet schelen dat honderden reizigers nu een half uur op het regenachtige perron moesten wachten op de volgende trein.

Ik heb al vaker gewezen op de truc die NS uithaalt om de overheid te misleiden. De overheid wil dat NS een zekere punctualiteit waarmaakt. Daaraan probeert NS te voldoen door de treinen zo veel mogelijk – op papier – op tijd te laten rijden. Dat betekent dat als een trein iets later aankomt op een perron de mensen die moeten overstappen geen tijd krijgen om over te stappen. De treinen hebben in de cijfers geen vertraging, maar de reizigers wel.

Dat ik een keer geluk had, namelijk dat ik in vier seconden kon overstappen en alle andere reizigers niet, zal ik koesteren, de volgende keer dat ik weer eens denk dat ik al-tijd de pineut ben.

Written by Ted

25 september 2014 bij 07:26

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoi Ted,

    wat jij beschrijft maak ik elke keer mee als ik met de trein vanuit Purmerend naar mijn oude moedertje in Castricum reis. In Zaandam overstappen, maar als je uit de trein stapt zie je de trein die je wilt halen op het verderop gelegen perron klaar staan. Toch maar even rennen, want je weet nooit, maar negen van de tien keer kom je toch te laat en moet je een half uur wachten. Gelukkig heeft NS ook goede kanten. Zo bestaan de spoorwegen deze maand 175 jaar en komt er voor de kinderen een speciaal Gouden Boekje uit: Feest in de trein. Geschreven door mij, dus goed!

    Peter Smit

    25 september 2014 at 09:43

  2. En het past nog bij het thema van de Kinderboekenweek ook, dus dubbel goed!

    Ted

    25 september 2014 at 10:10


Geef een reactie

