tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Vertelplaten

with 4 comments

vertelplatenSnappen doe ik het niet echt: in een bepaalde periode werd ik vrijwel uitsluitend uitgenodigd voor een schrijversbezoek in de groepen 7 en 8, een poos later vielen de basisscholen geheel weg en werd ik vooral gevraagd in het middelbaar onderwijs, toen was er een periode dat ik vooral naar pabo’s ging, en nu is dat weer geheel opgedroogd en vragen ze me in de onderbouw van de basisschool. Het laatste zal wel aan Boer Boris liggen; voor de rest weet ik het niet. Misschien mond-tot-mondreclame?

Jaren geleden wees ik uitnodigingen af om met jonge kinderen te werken, omdat ik me beter op mijn plek voelde vanaf groep 5, maar ik begin helemaal mijn draai te vinden bij jongere kinderen. Dat heeft te maken met Boer Boris. Uitgeverij Gottmer heeft vertelplaten gemaakt van Boer Boris gaat naar zee – dat zijn prenten op ± A3-formaat die je fijn omhoog kunt houden – en dat werkt erg prettig: op de voorkant staat de illustratie en op de achterkant staat de tekst, zodat je de plaat kunt laten zien terwijl je aan het voorlezen bent. Die vertelplaten verschijnen pas in de boekhandel in november en in een CPNB-uitvoering nog iets later, maar ik heb een vooruit-exemplaar en werk er nu dus al mee. Ik werk ook met een powerpointversie van een van de andere delen van Boer Boris, en hoewel die voor mij praktischer is – je laat de prenten groot zien op een scherm en leest voor uit het boek in plaats van dat je staat te hannesen met losse vertelplaten – vind ik de vertelplaten fijner. Dat heeft te maken met het contact dat je met de kinderen hebt. Als ik BB op het scherm laat zien, kijken de kinderen naar dat scherm en niet naar mij. Loop ik rond met de vertelplaten, dan kijken ze ook naar het beeld en niet naar mij, maar ik zit aan dat beeld vast, dus de aandacht is gericht op de plaats waar ík ben. Ik kan zo veel beter de reactie van kinderen peilen.

Written by Ted

7 oktober 2014 bij 06:27

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zijn ze zo gemaakt dat je ze kunt gebruiken in een kamishibai?

    Co

    7 oktober 2014 at 12:20

  2. Ja, ze zijn er speciaal voor gemaakt, maar ik kan dat woord niet onthouden en omdat ik geen zin heb om het elke keer op te zoeken, noem ik het niet. 🙂

    Ted

    7 oktober 2014 at 12:24

  3. Beste Ted, allereerst, lijkt me mond OP mond reclame van jou verrukkelijk, maar als dat de beademing trugbrengt van mond TOT mond zal dat voor velen dodelijk zijn. :-).
    Serieus, al jaren werk ik met een ” vertelkastje” en weet uit ervaring hoe heerlijk het is om voor een groep te vertellen, als de platen zichtbaar zijn. Ik heb heel wat prentenboeken verwerkt tot vertelplaten. Ook jullie Boer Boris. Met een lied erbij op een oude melodie kun je het hele boek zingen. Het kastje, is nog prettiger, dan boven je hoofd, of waar dan ook houden. Want ik heb mijn handen vrij. Kijk op mijn website, bel, mail, het lijkt me heerlijk om erover met je te communiceren.
    Geoet uit ” de Verhalenkoffer” Hermine van Helden

    Hermine van helden

    7 oktober 2014 at 19:29

  4. Ziet er goed uit, Hermine. Ik ga me er in verdiepen.

    Ted

    7 oktober 2014 at 21:37


Geef een reactie

