tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Woutertje Pieterse Prijs in zwaar weer

with 5 comments

wpp_logoVerontrustend nieuws is dat de Woutertje Pieterse Prijs dreigt te verdwijnen doordat de sponsor, het Lira Fonds, met geldgebrek kampt. In een artikel in de Volkskrant, hier te lezen, vertelt Pjotr van Lenteren hoe de zaken ervoor staan.

Tijdens de laatste Middag van het Kinderboek – het verslag ervan verschijnt komende week in de vorm van een digitaal magazine – moest ik kenbaar maken dat ook de MvhK (die financieel zwaar leunt op het Lira Fonds) is getroffen door bezuinigingen die het Fonds heeft moeten doorvoeren. Om die reden heb ik veel vroeger dan eerdere jaren subsidie aangevraagd, zodat ik meer tijd heb om eventueel  aanvullende fondsen te zoeken voor komend jaar. Ik kan gelukkig meedelen dat het Lira Fonds zojuist heeft laten weten dat er een basisbudget is toegekend, hetgeen betekent dat er in ieder geval een zevende Middag van het Kinderboek zal komen! Hoera!

Even voor alle duidelijkheid: het is niet zo dat de MvhK doorgaat ten koste van de Woutertje Pieterse Prijs: het bedrag voor de MvhK staat niet in verhouding tot het budget dat de Woutertje Pieterse Prijs behoeft.

Written by Ted

11 oktober 2014 bij 23:17

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoi Ted,

    gefeliciteerd met de toekenning voor volgend jaar. Zelf heb ik besloten om te stoppen met het Bal der Geweigerden. LIRA was voor mij de enige sponsor, en met 1.000,- euro sponsorgeld heb ik de laatste jaren een mooie reeks evenementen kunnen organiseren. Maar de laatste keer kreeg ik onverwacht nul op het rekest, en dan wordt het een duur feestje. Ik ga nu samen met Paradiso iets organiseren dat aansluit bij het Boekenbal. Niet meer avondvullend, ik denk aan een boekpresentatie met muziek, tussen 20.00 en 22.00 uur. We gaan dus door!

    Peter Smit

    12 oktober 2014 at 11:13

  2. Het Lira Fonds heeft moeilijke keuzes moeten maken. Het gehalveerde sponsorgeld dat de MvhK krijgt is specifiek bedoeld als honorarium voor schrijvers en vertalers, en dat is een van de doelstellingen van het Fonds.
    Jammer dat je moet stoppen met het Bal der Geweigerden, Peter. Hopelijk komt er iets moois voor in de plaats!

    Ted

    12 oktober 2014 at 11:44

  3. Beste Ted, een beetje een ander onderwerp maar dan toch: waarom vraag je geen toegang voor de MvhK? Ik denk dat de meeste mensen best iets willen betalen, zeker als de gasten zo leuk zijn als de laatste keer. Een klein bedrag, tussen de 2,50 en 5,- moet toch kunnen? En op die manier ben je direct van die spookreserveringen af.

    dirk

    14 oktober 2014 at 14:36

  4. Nee, dat hebben we geprobeerd. We lieten mensen 5 euro betalen en als ze dan kwamen opdagen
    kregen ze twee consumptiebonnen, zodat het al met al toch gratis was. Ongeveer evenveel mensen als anders bleven weg. Maar het gevolg was wel dat iedereen het gevoel had dat-ie al had betaald en dus zat er nagenoeg niets in de donatiedoos, een wezenlijke inkomstenbron voor de MvhK. Daardoor waren we veel onvoordeliger uit. Is de toegang gratis, dan zit er per persoon in ieder geval nog ongeveer 85 cent in de donatiedoos – dat geeft een vertekend beeld, want sommigen stoppen er een briefje van 20 euro in, hetgeen het gemiddelde voor alle mensen in het publiek optrekt naar 85 cent gemiddeld. – Maar daar gaat het niet om: het is prettig om zo’n evenement gratis beschikbaar te stellen, dus zo lang het kan blijft het gratis.

    Ted

    14 oktober 2014 at 15:11

  5. Ik begrijp het, geloof ik en het is zeker prettig dat het gratis toegankelijk is maar dat het er is, leek me nog belangrijker. Vandaar

    Dirk

    14 oktober 2014 at 21:01


Geef een reactie

