tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

‘De verbeelders’ verschenen bij Vantilt

with 4 comments

de-verbeelders_2Gisteren werd in Arti in Amsterdam het grote en zware boek De verbeelders gepresenteerd, een door en onder leiding van Saskia de Bodt vervaardigd overzicht van de illustratiekunst in Nederland van de twintigste eeuw. Het zwaartepunt ligt bij de kinderboekillustratie en in zijn korte speech riep Gert Gerrits van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) Saskia op om thans te beginnen aan andere disciplines binnen het vakgebied der illustratoren. – Het lijkt ook een onmogelijke opgave om alles wat met illustratie te maken heeft in één boek te krijgen; het boek weegt naar schatting een kilo of vier, telt 327 pagina’s en nóg staan niet alle illustratoren erin! Bladerend door het boek vroeg ik me zo nu en dan wel af waarom er een compleet hoofdstuk is gewijd aan mij, maar niet aan Wim Hofman, Annemarie van HaeringenSieb PosthumaPhilip Hopman en Sylvia Weve. Die worden wel in het boek genoemd en er is ook werk van ze te zien, maar niet zo uitgebreid als hun status rechtvaardigt. Waarom ik dan wel? Ik ken de overwegingen niet, maar het zou te maken kunnen hebben met de intrede van de computer als techniek: in de laatste serie illustratorportretten komen Harrie GeelenJoke van LeeuwenWouter van ReekMarlies Visser en ik aan bod en daarbij speelt de computer als materiaal een min of meer gewichtige rol.

Vooralsnog kan ik het boek alleen beoordelen op het uiterlijk. Het is een prachtig gemaakt en door Brigitte Slangen klassiek vormgegeven boek, echt een hebbeding. Ik ga het met veel plezier lezen en ik raad het ook aan anderen aan. Voorlopig kost het slechts 35 euro en dat is echt niks voor een boek dat zonder de welwillende medewerking van velen, uitgeverij Vantilt niet in de laatste plaats, niet tot stand zou zijn gekomen. Het maakt hongerig naar een zelfde soort boek over: De verwoorders.

Written by Ted

17 oktober 2014 bij 06:55

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik begin te snappen waarom gekozen is voor deze opzet: men heeft er geen staalkaart van illustratoren van willen maken, maar de illustratiekunst willen plaatsen in een historisch perspectief. Daarin passen veranderende technieken en mogelijkheden op een inhoudelijke manier en het opsommen van namen op een kwantitatieve.

    Ted

    17 oktober 2014 at 09:26

  2. […] Ted van Lieshout, 17 oktober 2014 […]

  3. Lieve help, het is wel ontzettend zwaar voor ’n koffietafelboek! 🙂

    booxalivedotnl

    22 oktober 2014 at 18:37

  4. […] is de geschiedenis van de illustratiekunst verschenen, is er een nieuw boek op de markt dat aandacht verdient: Een land van waan en wijs, geschiedenis […]


Geef een reactie

