tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Reuzeperen

with 9 comments

ReuzeperenWEBIk was bij de groenteboer en die gaf mij een peer. Dat doet ze wel vaker, mij zo maar iets geven. Ik kocht er meteen twee peren bij, want zo ben ik dan ook wel weer. Ik kreeg die peer omdat ze hem wilde laten zien. Ze vroeg: ‘Heb je ooit zulke grote peren gezien?’
Nee, ik heb nooit zulke grote peren gezien en ik snap ook niet hoe ze kunnen groeien, want ze wegen iets meer dan een pond per stuk en ik snap niet dat een perenboom zulke gewichten kan dragen.
Ik heb er voor de foto twee bananen bij gelegd, want anders kun je niet zien hoe gróót ze zijn. Ik heb net één van de peren aangesneden en ik kon er maar driekwart van op. De rest eet ik over een paar uur – dat is wel zonde eigenlijk: een peer die je niet in je eentje op kunt. En er is niet altijd iemand om een peer mee te delen.

Written by Ted

26 oktober 2014 bij 09:07

Geplaatst in Diversen

9 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Die bananen moeten toch echt eerst, hoor!

    Jannie

    26 oktober 2014 at 10:00

  2. Mijn opa had een perenboom waar vierpersoons peren aan groeiden. Helaasis de boom gerooid!

    Els den Os

    26 oktober 2014 at 12:56

  3. Hoi Ted, ik heb wel een lekker recept voor perentaart. Denk je dat je daar wel op-eters voor kunt vinden?

    Angar

    26 oktober 2014 at 13:40

  4. Ben benieuwd naar je recept, Angar!

    Ted

    26 oktober 2014 at 13:54

  5. Heel Holland bakt, dus waarom wij niet?
    Perentaart:
    250 gr. bloem; beetje zout; 1 theelepel bakpoeder, 1 pakje vanillesuiker, 125 gr. basterdsuiker; 140 gr. boter.
    vulling:
    4 eieren; bekertje crème fraîche; 1 ons poedersuiker; scheutje amandelsiroop of dopje amandel essence , 3 peren; theelepel kaneel; beetje nootmuskaat; beetje kruidnagel.
    Kneed van bloem, zout, bakpoeder vanille- en basterdsuiker met de blokjes boter een deegbal. evt. klein beetje water toevoegen. Druk de deegbal in een vorm met hoge rand en bak 10 minuten blind op ong. 190 gr.(gasoven)
    Maak de vulling door alle ingrediënten, behalve de peren, los te kloppen. Snijd de peren in plakjes en bedek hiermee de bodem. De vulling erover en terug de oven in. 50 min. op 220 gr. (gasoven).
    Omrekentabel voor hete lucht/ elektrische oven: http://www.dekooktips.com/wegen-meten.htm Je weet waar de uitnodiging naar toe moet als ik mag komen proeven. Ga je echt aan de slag? Succes dan!

    Angar

    26 oktober 2014 at 14:59

  6. Dat ga ik een keer proberen, Angar. Dank je wel!

    Ted

    26 oktober 2014 at 15:11

  7. Vroeger kregen mijn broer en ik ( toen had ik nog maar 1 broer) ieder zo’n joekel van een peer als het kermis was. Die mochten we dan he-le-maal zelf opeten. Deden we een twee dagen over! Vonden we veel lekkerder dan zuurstokken of wijnballen 🙂

    Mieke Ruigrok

    26 oktober 2014 at 18:27

  8. Wauw…die zien er inderdaad heeelllll smakelijk en super qua formaat uit. Helaas bak IK er niks van want a) ik heb ze niet voor me liggen en B) ik heb helaas geen fornuis meer.

    Wout

    27 oktober 2014 at 12:31

  9. Mooi Helmantelstilleven-achtig plaatje, je foto.

    Kate

    28 oktober 2014 at 12:52


Geef een reactie

