tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Dit weblog bestaat vandaag 9 jaar!

with 8 comments

9jaarDit weblog bestaat vandaag 9 jaar. Toch is er geen reden voor feest, want kinder- en jeugdboeken komen steeds meer onder druk te staan. Verdwenen eerst De Gouden Uil voor jeugdliteratuur en het Nederlandse tijdschrift Leesgoed, nu verdwijnen ook Leeswelp en Leeswolf, twee Vlaamse magazines vol boekrecensies en beschouwende artikelen, omdat de bazen ervan de inkomsten te gering vinden. En wat komt ervoor in de plaats? Niets. Er zijn beloftes geweest, maar ze werden niet nagekomen; ik noem geen voorbeelden: wie de schoen past, trekke hem aan.

De vernieuwingen moeten vooral van particulieren komen die bijvoorbeeld op internet zich om niet inzetten voor het levend houden van de aandacht voor kinder- en jeugdboeken, want de media doen het niet. Er zijn enkele kranten die met enige regelmaat recensies plaatsen, maar ruimte voor beschouwing is er niet; bij mijn weten is een standaardboekwerk als De Verbeelders, een boek over de geschiedenis van de Nederlandse (kinderboeken)illustratiekunst zo ongeveer in geen enkele krant besproken (of ik heb de recensies gemist!). Op televisie is sporadisch ruimte voor kinderboeken, maar alleen als de schrijver al op een ander terrein een bekende Nederlander is, zoals Yvon Jaspers, Daphne Deckers en Angela Groothuizen. Tegenwoordig heeft elke uitgeverij wel een bekende Nederlander voor zich schrijven om in hemelsnaam dan maar op díé manier televisieaandacht te genereren.

Ik herinner me nog wel dat kinderboekenschrijvers vroeger regelmatig op tv kwamen, bij Jos Brink, Dieuwertje Blok, Antoinette Hertsenberg en Irene Moors. Dat is nu ondenkbaar geworden.

Naar aanleiding van het bericht dat Leeswelp stopt stelt Floortje Zwigtman: ‘Tegelijk luidt het dat lezen van onschatbare waarde is voor de empathie, de taalvaardigheid en de ontwikkeling van kinderen. Het helpt hen een steeds complexere wereld te begrijpen. Ik zeg niet dat kinderboeken dé oplossing zijn, maar ze helpen wel de realiteit beter te begrijpen. Tegelijk daalt de aandacht voor kinder- en jeugdliteratuur gestaag.’

En zo is het. We zéggen dat voorlezen, leren lezen en zelf lezen belangrijk zijn, maar we bedóélen dat het commercieel te onaantrekkelijk is om er werkelijk in te investeren.

Eén troost – of stráf! – is: ik ga nog zeker een jaar door met dit weblog. Naar ik hoop gaan al die anderen die zich op en buiten internet inzetten voor kinder- en jeugdboeken, ook al worden ze er niet voor betaald, óók door.

Written by Ted

2 december 2014 bij 07:17

Geplaatst in Diversen

8 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gefeliciteerd en hopelijk nog vele jaren

    Marijke Stienstra

    2 december 2014 at 07:33

  2. Ik ga door!

    Deborah

    2 december 2014 at 08:34

  3. Gefeliciteerd en nog veel leesplezier! Ik ga zeker door met mijn website Ikvindlezenleuk, want mijn leesplezier gun ik alle kinderen en jongeren.

    Mathilde (@ikvindlezenleuk)

    2 december 2014 at 10:19

  4. Hoi Ted,

    al die blogs en websites van auteurs en liefhebbers zorgen samen natuurlijk wel voor flinke concurrentie voor de ‘old school’ literaire bladen. Maar de hoofdreden voor het verdwijnen is toch de malaise in de uitgeverswereld. Weer tien procent minder boeken verkocht dan vorig jaar. Weer 7 procent minder uitleningen bij bibliotheken. Weet wel: de helft van alle LIRA-gelden gaat naar de uitgevers. Daar wordt dus net zoveel pijn geleden als bij ons. De ontwikkeling van Bekende Nederlanders als sterauteur is overigens ook bij boeken voor volwassenen aan de gang. Plus nog een andere trend: mensen met een journalistieke of dramatische achtergrond schrijven steeds vaker hun debuut. Hier achter zal schuilen dat de kans op media-aandacht toch weer even groter is dan bij andere auteurs.

    Verder lig ik er niet wakker van. Over een van de weinige boeken van mij die in literaire bladen is besproken is Jan Janse Weltevree. De eerste regel van het artikel luidt: Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de auteur (ik dus) een geslaagd werk heeft afgeleverd.

    Nou ja, als het zo moet, laat dan maar.

    Peter Smit

    2 december 2014 at 12:53

  5. Hoe droevig, inderdaad!

    Dés te meer reden voor mij om – onbezoldigd – dóór te blijven gaan met mijn gratis leesbevorderingssite vol verhalen en steeds meer digitale prentenboeken te creëren. Want inderdaad, lezen = léven, ontwikkelen van kleine hersentjes, zie: http://booxalive.nl/over-boox-alive/

    En Ted: óp naar een decennium jubileum!! Gefeliciteerd! (y)

    booxalivedotnl

    2 december 2014 at 13:07

  6. Negen jaar, consistent en altijd de nuance! En dat in deze tijd van hak-op-tak-artikelen, snelle veranderingsgeschriften, verschil-van-dag-en-nachtmeningen, opzout- en afzeikgekrabbel. Ik vind het een fantastisch blog, hoe je de lezer informeert, hoe je nuanceert, stelling neemt, nek uitsteekt, en daarom een zeer hartelijk en welgemeend gefeliciteerd, Ted.

    Kate

    2 december 2014 at 13:08

  7. Kort maar krachtig: doorgaan Ted. En je weet het toch…..als het er niet meer is dan……Hopelijk komt men op een dag tot inkeer. Natuurlijk veranderen de tijden en veel van wat daar bij hoort maar het is soms om bedroefd van te worden zoveel leuke-mooie-bijzondere dingen die rap verdwijnen of al zijn verdwenen. Of worden we oud?

    Wout

    2 december 2014 at 13:39


Geef een reactie

