tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De Orde van de Dag

leave a comment »

ordevandedag-eflyer-1De Orde van de Dag, van het Nieuw Utrechts Toneel in samenwerking met Het Zuidelijk Toneel, is op tournee door het land met een soort oudejaarsshow waarin in sketches, liedjes en monologen wordt teruggeblikt op 2014. Elke show hebben ze een gast die uitgenodigd is om een bepaald thema toe te lichten en eergisteren was ik dat in de Verkadefabriek in Den Bosch. Het was een leuke, onderhoudende show die maar liefst tweeënhalf uur duurde. Het was de eerste keer dat het programma werd uitgevoerd, en in de loop van de tournee zullen niet alleen de scènes wisselen, maar zal er waarschijnlijk ook wel gesneden worden in de tijdsduur. Mijn onderdeel was kort, dus de meeste tijd zat ik gewoon op de eerste rij; voor mij was het extra lastig om zo lang te blijven zitten, omdat ik ’s ochtends was gaan schaatsen en niet alleen een beetje spierpijn had, maar ook pijnlijke knieën omdat ik één keer gevallen ben.

Is het een aanrader, die show? Ja. Sommige scènes vond ik minder of te lang (bij tweeëneenhalf uur moet het niet in gaan zakken!) of qua sfeer op de verkeerde plek in het programma, maar over het geheel genomen waren de meeste scènes geestig en soms tamelijk hilarisch, serieus en diepgaand, goed qua intentie, creativiteit en spel. De liedjes waren erg mooi of juist prikkelend, de muziek was uitstekend verzorgd door de broertjes Groenteman, en het was vooral ook leuk en boeiend om te kijken naar het engagement van deze tijd.

Ik was gevraagd om mijn licht te laten schijnen over een onderwerp dat de groep tot nu toe had gemeden: wat we nou toch aan moeten met pedo’s. Nou, dat heb ik gezegd 🙂 en de volgende show, aanstaande zaterdag in Arnhem hebben ze weer een andere gast. Ik weet niet wie en waarom, maar een deel van het programma wordt dus aangepast op die gast. Dat vind ik een erg aardig concept. Ik was bang dat ik in de zeik genomen zou worden omdat het gaat om satre, maar dat was helemaal niet aan de orde; ik werd op een serieuze manier aan het woord gelaten. O ja, nog dit: de acteurs lezen de scènes deels voor – wat totaal niet stoort – doordat ze ’s ochtends pas bepalen wat ze ’s avonds gaan spelen.

Kijk hier voor de speellijst.

Ik was op tijd terug bij het station om de een na laatste trein terug naar Amsterdam te halen, maar wat bleek: die reed niet. Dat zeiden wij tegen de conducteur die uit de trein kwam. Die zei dat-ie wel reed, dus we stapten met zijn allen opgelucht in, maar vijf minuten later had de conducteur het voor alle zekerheid toch maar nagevraagd en moest meedelen dat wij allemaal gelijk hadden en hij niet: de trein reed niet verder. Wegens een versperring bij Geldermalsen. Iedereen dromde buiten om een andere conducteur heen die voortdurend op een klein schermpje keek in de hoop dat er informatie op zou verschijnen, maar zoals zo vaak wisten reizigers eerder wat en hoe dan de conducteur. Ik kreeg het sterke vermoeden dat het lang zou gaan duren, dus ik besloot terug te hollen naar de Verkadefabriek in de hoop dat ik mee zou kunnen rijden met een van de acteurs. Mocht er niemand meer blijken te zijn, dan kon ik nog net op tijd weer terughalen naar het station voor de laatste trein (waarvan ik al wel wist dat die ook niet zou rijden, maar misschien hadden ze tegen die tijd een oplossing gevonden). Gelukkig waren de acteurs er nog en kon ik inderdaad meerijden, zodat ik niet de hele nacht in een kouwe hal op station Den Bosch hoefde te verblijven. Wat er met al die mensen is gebeurd weet ik niet, maar volgens mijn NS-planner bleef de verstoring zeker tot één uur ’s nachts duren. Ik was zelf om half 2 thuis. Dat viel dus nog mee – no thanks to NS.

Written by Ted

12 december 2014 bij 07:09

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

