tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ted níét grappig!

with 9 comments

Scan 697Deze reprimande kreeg ik op mijn stukje van 9 februari:

‘O, is dit grappig bedoeld? Dat had ik dan toch even gemist. Niks ‘omfloerst taalgebruik’, meneer van Lieshout: wat ‘beter’ hier betekent staat tot in detail uitgelegd op http://beterleven.dierenbescherming.nl/ – een website waar je nou écht niet lang naar hoeft te zoeken. Als je commentaar wilt leveren op het taalgebruik van anderen moet je natuurlijk wél een beetje op de hoogte blijven van wat er zoal omgaat aan wettelijk beschermde – en dus glashelder gedefinieerde – begrippen. Ik vind bovendien uw redenering krom en ook nogal gemakkelijk en self-serving, excuse my french. U lijkt te impliceren dat het schijnheilig is om dieren een goed leven te gunnen als je ze vervolgens toch gaat opeten, maar ik zie totaal niet wat er mis is met dat streven. Ik zie daarentegen wél wat er – ethisch gezien, dan – mis is met “als je dieren toch uiteindelijk gaat slachten kun je ze net zo goed levenslang martelen”. Waarbij dan, trouwens, een deel van de dieren vroegtijdig het loodje legt door de erbarmelijke omstandigheden. Van mensen zeg je toch ook niet ‘laat ze maar een kreperen want uiteindelijk gaan ze toch allemaal dood’? Nou dan! Tsja, waar is nou toch mijn gevoel voor humor? Ik vrees dat dat wat is aangetast door filmpjes over het leven van de meeste fok-dieren. Met hartelijke groet, Hans’

Ik ben kennelijk niet meer zo scherp als ik was over hypocrisie met betrekking tot dierenwelzijn. In Driedelig paard deed ik het beter, geloof ik.

(Plaatje: uit DRIEDELIG PAARD, Leopold 2011)

Written by Ted

14 februari 2015 bij 15:07

Geplaatst in Diversen

9 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. In de tweede druk is ‘faliekant’ verbeterd. 🙂

    Ted

    14 februari 2015 at 15:09

  2. Die verbetering is ’n hele geruststelling 😉

    Trouwens, de huidige regering met haar participatiewetten lijkt er wel toe te neigen om mensen, anticiperend op de dood, te laten creperen…

    booxalivedotnl

    14 februari 2015 at 15:15

  3. Mijn broertje ging eens naar de slager.
    Hij vroeg: “Slager, heeft u ook kippen poten”?

    “Jazeker”, zei de slager, “wel acht!”

    Vroeg mijn broertje: ” Lopen ze lekker?”

    beatrijs

    14 februari 2015 at 20:29

  4. Onze slager zei, als we vroegen of hij varkenspootjes had: ‘Nee, ik heb een plastic zak en een kunstgebit, dat is al erg genoeg.’

    Ted

    14 februari 2015 at 21:26

  5. Een biefstuk is gewoonlijk
    afkomstig van een koe
    Als men een biefstuk pijn doet
    dan zegt de biefstuk ” boe”

    Maar als een biefstuk hinnikt
    bij onverwachte pijn
    Dan zal er hoogt waarschijnlijk
    iets niet in orde zijn

    Daan Zonderland

    beatrijs

    15 februari 2015 at 20:41

  6. Doch als een biefstuk wegholt,
    op poten, van je bord.
    Dan staat het vast dat schraalhans
    weer keukenmeester wordt.

    Co

    15 februari 2015 at 22:58

  7. Beste Ted, ik ben bang dat het niet met scherpzijn te maken heeft maar met een meningsverschil; het lijkt of je inderdaad vindt dat, omdat vlees dood dier is, je hypocriet bent als je dat dier dan tot die dood een enigszins normaal leven gunt. Die mening kan je hebben maar ik deel hem, met Hans, niet.

    Dirk

    18 februari 2015 at 17:19

  8. Dat mag dan zo lijken, maar dat vínd ik helemaal niet. Kennelijk ligt de problematiek zo gevoelig dat er geen begrip is voor ironie en sarcasme.

    Ted

    19 februari 2015 at 13:27


Geef een reactie

