tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Göttingen

with 2 comments

gottingenTerug uit Göttingen. Daar was ik voor een lezing in een klein theatertje over Sehr kleine Liebe, zoals Zeer kleine liefde in het Duits heet. Het was een beetje overdreven, vijf uur treinen heen en vijf uur treinen terug voor een programma van anderhalf uur, maar ik heb ervan genoten.

Susanna Rieder Verlag is een piepklein uitgeverijtje in München dat gevormd wordt door de naamgeefster van de uitgeverij en haar jongere broer Johannes. Een illustratrice was komen aanzetten met mijn boek Zeer kleine liefde en broer & zus wilden het meteen hebben, ongeacht het moeilijke thema: een pedofiele relatie. Ik dacht dat ze gaandeweg zouden afhaken, maar dat deden ze niet. Ze gelóven in het boek, ook al loopt het niet zo goed als ze zouden willen: het boek staat op de lijst 100 Beste Boeken van Duitsland, maar bibliotheken die zien wat het thema is, schrappen hun bestelling.

Ondanks dat het moeizaam gaat hebben zus en broer Rieder me nu al twee keer uitgenodigd om te komen, eerst naar Frankfurt en nu naar Göttingen, en dan boeken ze voor mij een mooi hotel pal bij het station en voor zichzelf een goedkope kamer in een achteraf hotelletje. Broer Johannes, die theatermaker is, had deze keer een lezing georganiseerd en als het aan Duitsers ligt gaat dat zo: er staat een tafel met een stoel erachter, een schrijver gaat zitten en leest een hele avond voor uit het boek. Dodelijk saai. Dus het was nu anders aangepakt. De tafel met de stoel erachter stond er wel, maar die hebben we meteen opgeruimd. We hebben vier stoelen naast elkaar gezet: één voor presentator Johannes, één voor mij, één voor Verena Kiefer (links op de foto) die zou tolken als ik het niet aankon in het Duits, en één voor Katharina Uhland (rechts op de foto), een Duitse actrice die mijn werk in het Duits zou lezen. – We zaten met zijn vieren  op het podium en in de zaal zaten… veertien mensen in het publiek. Omdat het een klein zaaltje was viel het niet zo op, maar het waren natuurlijk minder mensen dan gehoopt. Het programma was echter leuk en gevarieerd doordat we met zijn vieren aan het woord waren in plaats van ik alleen, en bijna iedereen kocht uit enthousiasme een boek. Toevalligerwijze bleek dat Katharina een documentaire aan het voorbereiden is over de man op wie zij als kind hevig verliefd was en die nu in de gevangenis zit wegens het aanranden en verkrachten van tal van minderjarige meisjes. – Als je écht wilt weten wat mensen in hun leven doormaken, dan hebben ze vrijwel allemaal een verhaal van belang.

We gaan het programma waarschijnlijk binnenkort nog eens doen in Berlijn en in München. Dat is goed zo.

Written by Ted

20 februari 2015 bij 07:14

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Toch super, Ted!! Het is een prachtig boek in ieder geval dat tussen al mijn Ted van Lieshouts staat te pronken. Ik herken dat, weinig mensen bij een lezing, maar dat maakt het wel heel speciaal, omdat je samen iets heel bijzonders hebt meegemaakt.

    Jannie Kuipers

    20 februari 2015 at 09:06

  2. Bij een titel en verhaal als ‘Zeer kleine liefde’ vind ik een klein gezelschap eigenlijk helemaal niet gek klinken. Het maakt het bijzonder. De ‘andere’ aanpak van presenteren/interview -het naast elkaar zitten- sluit daar, denk ik, ook goed bij aan. Mooi integer.

    Kate

    20 februari 2015 at 12:06


Geef een reactie

