tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het hotel (1)

with 6 comments

beeb41c9-ca5b-2794-c810-20bc662adc79Bij mij om de hoek is een nieuw flink hotel gedacht, in een omgeving waar het al stikt van de hotels. Je kon ertegen protesteren, wat ik niet gedaan heb, maar veel buurtbewoners deden het wel. Nu heeft de gemeente daar op gereageerd met wat heet: een Nota van beantwoording van de zienswijzen op de ontwerpomgevingsvergunning met projectafwijking. Het is een ontluisterend betoog geworden waarin de bezwaren van bewoners worden gebagatelliseerd en de reactie van de gemeente erop is opgeblazen tot de proportie van een trompetterende olifant. Het hele stuk ademt de sfeer uit van: de bewoners van het gebied zijn muggenzifters en dat hotel is het toppunt van ondernemerschap en innovatie. Het is een ellenlang, moeizaam geformuleerd en in bochten wringend geconstrueerd stuk, maar fascinerend om te lezen voor wie wil zien hoe je zonder argumenten een tegenpartij opzijschuift. Lees het hier.

Denk niet dat ik per se tegen het hotel ben. Ik word er niet blij van, omdat je vanuit de kamers bij mij naar binnen kunt kijken, en ik heb vóór en náást me al hotels, dus ik zal opnieuw privacy moeten inleveren, en wat me wel beangstigt is dat ik in het stuk voor het eerst heb gelezen dat op sommige panden extra verdiepingen worden gezet! Dat heb ik al eens meegemaakt met het pand naast het mijne. Daar hebben ze ook een verdieping op gezet, waardoor de zon in het voor- en najaar niet nu meer over het dak heen klimt.

Maar ik weet ook nog wel hoe de buurt eruitzag vóór een ander hotel hier in de buurt kwam, hotel Barbizon. Eind jaren tachtig was de Zeedijk een plaats waar je met een boog omheen liep. Vooral de kop van de Zeedijk was gevaarlijk gebied, doordat het in bezit was genomen door dealers en junkies. Daar kwam verandering in toen vanaf 1986 hotel Barbizon werd gebouwd (foto Beeldbank Stadsarchief Amsterdam; de huizen werden afgebroken, maar sommige gevels bleven behouden). Het hotel had er belang bij dat de buurt opschoonde en de NV Economisch Herstel Zeedijk, opgericht in 1985, coördineerde dat. Zonder het hotel had het herstel moeizamer plaatsgevonden, daar ben ik van overtuigd, dus het is te kort door de bocht om te denken dat door een hotel de buurt zal verslechteren. Maar…

(morgen het slot)

Written by Ted

25 februari 2015 bij 06:59

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lees “Publieke werken” van Thomas Rosenboom. Over het ontstaan van het Victoria Hotel.
    Twee bewoners van de huizen die ervoor moesten wijken weigerden te vertrekken.
    Het hotel is er uiteindelijk omheen gebouwd.
    Niet helemaal hetzelfde, maar ik moest er wel aan denken toen ik je stukje las.

    Louise de Wit

    25 februari 2015 at 13:48

  2. Op Facebook kwam iemand op hetzelfde idee! 🙂

    Ted

    25 februari 2015 at 14:43

  3. Vreemd toch dat gemeentes het zo moeilijk vinden om gewoon met burgers in gesprek te gaan of eerlijk op hun zienswijze te reageren. Overigens wordt (bij ons in elk geval) de raad op dezelfde wijze behandeld door de wethouder wonen. Er zal nooit eens gezegd worden: Goh zo had ik er nog niet naar gekeken. Er zijn alleen maar rijdende treinen en kostbare gevolgen en planschade als het niet doorgaat. En altijd is het de raad die opdracht heeft gegeven of een bestemmingsplan dat vast ligt wat dan ook weer de schuld van de raad is. Niet te snel opgeven, er zit ook veel bluf bij.

    Hanneke Koene

    25 februari 2015 at 16:55

  4. Tja…zo gaat dat Ted – burgers trekken (bijna) altijd aan het korste eind. Je zou haast zelf dan maar een bed & breakfast beginnen in je eigen huis (want die mensen die straks bij je naar binnen kunnen gluren vanuit het hotel vinden het bij jou in huis qua sfeer vast veel gezelliger?)

    Wout

    26 februari 2015 at 10:23

  5. Vanavond krijgen we de reactie op onze inspraak (ik schreef je eerder over het boek Publieke Werken).
    Dat gebeuren in Amsterdam deed me heel erg denken aan mijn/ ons gebeuren in Utrecht.
    Je mag wat komen zeggen tijdens de Raadsinformatieavond . De raadsleden hebben een leuke avond en kunnen ondertussen leuk netwerken, maar het verhaal van de betrokken burger wordt niet gehoord. Een grote grap.

    Louise de Wit

    5 maart 2015 at 08:18

  6. Uit het stuk van de gemeente dat ik las heb ik inderdaad de indruk gekregen dat de wet voorschrijft dat omwonenden gehoord moeten worden, maar niet dat er naar ze geluisterd hoeft te worden.

    Ted

    5 maart 2015 at 09:27


Geef een reactie

