tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Huis van Illustratie (1)

with one comment

huisvanillustratie-maaikeputmanGisteren in het Letterkundig Museum/de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag het symposium De Verbeelders – verleden, heden, toekomst, naar aanleiding van het verschijnen – in november alweer – van het boek De Verbeelders, over meer dan een eeuw boekillustratie in Nederland. Er waren lezingen over Marietje Witteveen, Stichting De Roos, H.N. Werkman en Piet Worm door Jozefien de Leest, Rickey Tax, Paul van Capelleveen en Jeroen Kapelle. Daarna was het de beurt aan Harrie Geelen, die een wonderschone lezing verzorgde zónder een enkel plaatje, gevolgd door Tom Eyzenbach, die juist 120 plaatjes had meegebracht en dacht dat hij die in 15 minuten kon laten zien. Toen het pauze was en iedereen aan de thee ging, ging Tom gewoon stug door voor de liefhebbers, en die kregen wonderschoon werk te zien. Het werk van Tom Eyzenbach zou ook meteen een goede reden zijn om een House of Illustration in Nederland te willen, want sommige stukken die hij liet zien zijn ontroerend mooi, zoals de eenmalige boekobjecten die hij maakt van, bijvoorbeeld, een misdruk. – Je kon aan de ohs en ahs in de zaal horen dat menigeen het werk van Tom Eyzenbach niet kende en dat een schande vond.

Colin McKenzie vertelde na de pauze over de totstandkoming van The House of Illustration in Londen en dat smaakte naar meer. Het zou heerlijk zijn om ook in Nederland een huis te hebben waar illustratie niet achter de tekst aanhobbelt, maar zélf in het spotlicht staat. In de paneldiscussie die de middag afsloot, geleid door Hedy d’Ancona (voorzitter Fiep Westendorp Foundation), (uiterst rechts op de foto van Maaike Putman, van links naar rechts) met Aad Meinderts (directeur Letterkundig Museum en Kinderboekenmuseum), Saskia de Bodt (auteur van het boek en hoogleraar illustratie), ik, Leo Jansen (Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis) en Robert Verhoogt (OCW) werd de vraag gesteld of zo’n Huis ook in Nederland mogelijk is. Het meest constructief, misschien, was Verhoogt die aangaf dat het Mondriaan Fonds beschikt over subsidiegeld om de haalbaarheid van zo’n instituut te onderzoeken, terwijl ik onconstructief nee zat te schudden, omdat ik te snel oordeelde. Ik vertelde dat het Mondriaan Fonds er niet is voor illustratoren, maar Verhoogt doelde niet op een voorziening vóór illustratoren, maar een voorziening óver illustratoren.

(Morgen deel 2)

Written by Ted

7 maart 2015 bij 08:51

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Het Mondriaan Fonds is illustratoren nooit gunstig gezind geweest, zelfs niet toen strip-intendant G. Pos er meedraaide. 😦

    booxalivedotnl

    7 maart 2015 at 14:07


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: